بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
گاهی در دنیا شهرهای باستانی پیدا می شود که باستان شناسان هیچ دلیلی برای چگونگی به وجود آمدن آن ها پیدا نمی کنند.
تدبیر24»به وجود آمدن این شهرها آنقدر عجیب است که مردم محلی آن ها را به سحر و جادو و عناصر ماورائی ربط می دهند! در این پست می خواهیم درباره یکی از همان شهرها حرف بزنیم شهری عجیب که در نواحی دوردست اقیانوس آرام قرار دارد و آنقدر معماری عجیبی دارد که همه باستان شناسان را به فکر فرو برده که شهر چگونه با تکنولوژی ساده آن زمان ساخته شده است.

در نواحی دوردست غرب اقیانوس آرام در شمال اکوادور ویرانه های شهر باستانی و اسرار آمیزی به اسم «مادول» وجود دارد. این ویرانه های باشکوه بر روی تالابی در سمت شرقی جزیره پوناپی قرار دارد و از 92 جزیره مصنوعی کوچک تشکیل شده که بر روی صخره های مرجانی ساخته شده اند. همه این صخره های مرجانی توسط شبکه ای از کانال ها به هم مرتبط هستند برای همین به ونیز اقیانوس آرام معروف شده اند.

نکته عجیب تر درباره این شهر این است که در آن ساختمان هایی وجود دارد که دیوارهای آن ها از جنس بازالت است و ارتفاع این دیواره ها در بعضی از نقاط حتی به 16 متر هم می رسد. این ساختمان ها از شاهکارهای مهندسی هستند و مشخص نیست با امکانات آن زمان چگونه ساخته شده اند. اگر بخواهیم قدمت این ساختمان ها را حدس بزنیم باید از قدمت کربن آن ها کمک بگیریم؛ با توجه به قدمت کربن می توان این طور نتیجه گرفت که این بناها حدود 900 سال پیش ساخته شده اما قدمت خود جزیره های کوچک حتی بیشتر از این حرف هاست و احتمالا به قرن های 8 و 9 میلادی برمی گردند.

انسان های آن زمان این سنگ های بازالتی را از بخش دیگر جزیره از یک منطقه آتشفشانی برداشته اند؛ در این منطقه ماگماها در داخل دهانه آتشفشان های فعال، سخت و سفت می شوند. چیزی که باستان شناسان را گیج کرده این است که چگونه این سنگ های بزرگ از یک سمت جزیره به سمت دیگر آورده شده اند. به علاوه نکته حتی عجیب تر این است که بعد از اینکه این سنگ ها با موفقیت جابجا شدند چگونه تا ارتفاع 16 متری بالا رفته اند. ساخت این شهر آنقدر عجیب است که تلاشی که برای ساخت این سازه ها به کار رفته را حتی می توان با اهرام معروف مصر مقایسه کرد.

کارشناسان می گویند این صخر های برزگ ممکن است به کمک قایق به این شهر آورده شده باشند اما آن ها هنوز هیچ نظریه ای درباره اینکه این سنگ ها چگونه از کانی هایشان جدا شده اند ندارند. از طرفی یک نکته عجیب دیگر درباره این شهر، مکان عجیب و غریب و دورافتاده آن است. شهر در جای دورافتاده ای قرار دارد و از تمدن و شهرهای دیگر کیلومترها فاصله دارد و این نکته هم ماجرای این شهر را پیچیده تر کرده است.

چرا این شهر باید در وسط اقیانوس ساخته شود؟ چرا شهر باید در جایی مثل اینجا که تا این حد از تمدن های دیگر دور است ساخته شود؟ چیزی که مشخصه این است که اتفاقی عجیب در آن سوی جزیره افتاده است. حدود 100 تا از این جزیره های کوچک کاملا شبیه هم هستند و اینکه دلیل این اتفاق چیست اصلا مشخص نیست.

در جایی که علم از جواب دادن به این معما باز می ماند پای افسانه ها باز می شود. طبق افسانه ها این شهر توسط دو جادوگر به اسم «اولیسیپا» و «اولوسوپا» درست شده این دو برادر به دنبال این بودند تا یک عبادتگاه درست کنند. از آن جایی که آن ها جادوگر بودند توانستند با ورد و جادو سنگ های سنگین بازالت را به سمت اینجا هدایت کنند.

بعد از ساخته شدن شهر یکی از این دو برادر موسس سلسله Saudeleur شد، سلسله ای که تا سال 1628 در این شهر حکومت کرد. حکومت آن ها بعد از حمله افسانه ای شخصی به اسم Isokelekel به پایان رسید جالبه که خیلی از مردم پوناپی همچنان عقیده دارند که این شهر با سحر و جادو به وجود آمده است.

شهری در اکوادور
این که این شهر چجوی به وجود آمده و چه هدفی پشت ساخته شدنش وجود داشته باعث شده تا خیلی ها آن را به ارواح و موجودات ماورائی ربط بدهند. و حالا که پای روح و ارواح وسط آمده از طرفی شهر برای ماجراجویان هیجان انگیز شده و از طرفی هم برای گردشگران عادی به شدت جای ترسناکی شده است برای همین با اینکه این شهر در لیست میراث جهانی قرار دارد و در دنیا معروف شده اما خیلی ها از ترس جرات نمی کنند به بازدید از آن بروند.

در حالی که خیلی از مکان های مشابه ای که در دنیا وجود دارد در سال صدها هزار گردشگر دارند اما سالانه فقط حدود 1000 نفر از این شهر دیدن می کنند البته جالبه که خیلی از آن ها هم قصد دیدن ارواح جزیره را دارند! در سال 1985، این شهر به عنوان مرکز تاریخی و ملی معرفی شد و در سال 2016 در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

با اینکه این شهر از شهرهای مهم دنیا به حساب می آید اما دو عامل حیات آن را تهدید می کند یکی رشد بی رویه کرناها است که به حریم شهر وارد شده اند و دیگری آب و هوای متغیر اقیانوس آرام است که در این ناحیه هیچ ثباتی ندارد. این شهر به خاطر وجود این دو عامل پرخطر در لیست شهرهای در معرض تهدید قرار دارد و تمهیداتی برای کم کردن این عوامل در دست انجام است تا این شهر تاریخی همچنان به حیات خود ادامه دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها