بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
به هر میزان فضای سیاسی کشور متاثر از شخصیت‌ها و تفکرات عقلانی شود، به همان میزان آرامش در جامعه‌ ایجاد شده و از تند شدن فضای سیاسی کشور جلوگیری می‌شود.
تدبیر24» افرادی که سابقه طولانی در سیاست‌ورزی دارند، شرایط خاص سیاسی کشور را درک می‌کنند و در پیروزی و شکست رفتارهای رادیکال و ناپخته از خود نشان نمی‌دهند. قطعا آقای علی اکبرناطق نوری یکی از همین شخصیت‌هاست که حضور پررنگ‌ترش (خصوصا که جریان اصولگرایی در دو دهه اخیر از ضعف‌های زیادی رنج برده) می‌تواند نتایج مثبت زیادی به بار آورد. در انتخابات 76 نماد جریان اصولگرایی ناطق نوری بود که پس از انتخابات ثابت کرد ظرفیت پذیرش شکست را دارد. مطمئنا اصلاح‌طلبان هم ترجیح می‌دهند با کسانی رقابت کنند که ‌ساز و کار سیاست‌ورزی و رقابت سیاسی را بشناسند و به رشد و بالندگی فضای سیاسی کمک کنند. در این میان اما نباید فراموش کنیم که فضای سیاسی کشور نهایتا باید به سمت دو جریان مشخص و حرفه‌ای سیاسی حرکت کند. به مرور باید تاثیر اشخاص بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی کم شده و احزاب و تفکرات جمعی نقشی موثرتر در آن ایفا کنند. در چهار دهه گذشته سیاست در ایران عمدتا شخصیت محور بوده و به مجرد خلأ افراد، شرایط کشور دچار تغییرات بنیادین شده است. نمونه بارز چنین اتفاقی پس از فوت امام راحل و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دیده شد و امروز باید از شخصیت‌های تاثیرگذار سیاسی خواست با توجه به ‌اینکه هنوز فرهنگ تحزب در کشور جا نیفتاده، از اعتبار و سرمایه اجتماعی خود استفاده کرده و هر دو جریان را به سمت غلبه تفکر جمعی به جای شخصیت محوری سوق دهند. راه برون رفت کشور از بحران با هر تغییر مدیریتی تقویت ساختار دو حزبی و یا ایجاد دو جریان حرفه‌ای فراگیر خواهد بود و اگر توسعه سیاسی هدف باشد تقویت این ‌ساز و کار ناگزیر است. اصولگرایی در حال حاضر به شدت نیازمند ایجاد تغییر در تشکیلات و گفتمان خود است، چراکه حتی ظهور پدیده‌ای مانند جریان احمدی‌نژاد نیز به دلیل ضعف‌های مدیریتی در این جریان بود. ناطق نوری می‌تواند رهبری جریان اصولگرایی را به عهده بگیرد و با مدیریت خود این جریان را از وضعیت کنونی نجات داده و برای گذر از شخصیت محوری به تشکیل حزبی فراگیر پرورش دهد. ناطق نوری از شخصیت‌هایی است که برخی خصائص ویژه را یک جا دارد. او یک انقلابی با سابقه است و کسی نمی‌تواند بر پایبندی‌اش به اصول انقلابی و اسلامی خدشه‌ای وارد کند، در جریان اصولگرایی ریشه قوی دارد، بسیاری از شخصیت‌های مطرح سیاسی امروز زیر مجموعه و ذیل او تعریف می‌شده‌اند، قدرت تحمل نظرات مخالفان خود را دارد و... . چنین ویژگی‌هایی او را به شخصیتی تبدیل می‌کند که توان محور قرار گرفتن در جریان اصولگرا را دارد. حضور پررنگ‌تر ناطق فرصتی است که موجب تقویت اصولگرایان، رضایت اصلاح‌طلبان و کمک به بهبود و پختگی فضای سیاسی کشور شود و باید در جهت تحققش تلاش کرد.



علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها