بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
سیدمحمود‌میرلوحی
تدبیر24»شورای عالی اصلاح‌طلبان به‌عنوان سازوکاری که در سال‌های اخیر تاثیر مهمی در انتخاب بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان داشته، اکنون با حاشیه‌هایی مواجه شده است. صداهایی از احتمال تفرق بین اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود که یادآور خاطرات سال84 و عدم اتحاد اصلاح‌طلبان است. در مورد چالش‌های پیش رو و شیوه فعالیت شورای عالی، «آرمان» گفت‌وگویی داشته با سیدمحمود‌میرلوحی، از اعضای شورای شهر تهران، که در ادامه می‌خوانید.
یکی از نقدهای مهم مطرح‌شده به شورای عالی تعداد و شیوه انتخاب اشخاص حقیقی در کنار نمایندگان احزاب در این شورا بوده است. آیا در دوره جدید راهکاری متفاوت برای آن اندیشیده خواهد شد؟
یکی از نقدهای مهم به شورای عالی، عدم وزن‌دهی به احزاب و نسبت آن با تعداد اعضای حاضر بود که در جلسه اخیر با موافقت مواجه نشد و قرار به ادامه با همان شیوه «هر حزب، یک رأی» شد. نقد دیگری که به شورای عالی وارد می‌شود، به حضور اشخاص حقیقی و حقوقی در ترکیب آن برمی‌گردد. بر اساس جلسه اخیر شورا نسبت اعضای حقیقی و حقوقی مانند قبل خواهد بود، اما برای شیوه انتخاب مدلی جدید مورد بحث قرار گرفت. یک پیشنهاد جدید و مهم، تصمیم‌گیری حدود مثلا 400 نفر از اصلاح‌طلبان و انتخاب اعضای حقیقی شورای عالی توسط آنان و به شیوه دموکراتیک است که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. پیش از این و در مرحله اول، شورای راهبردی و دفتر بنیاد امید به علاوه 24 حزب این جمع را تشکیل دادند و در دوره دوم کارگروهی به ریاست آقای موسوی تبریزی با نظارت رئیس دولت اصلاحات، برخی افراد حقیقی را به جمع اضافه کردند. اکنون در دوره سوم بحث‌هایی مطرح است که با تجربه دو دوره پیش و با توجه به بررسی‌های در جریان مورد تصمیم قرار خواهد گرفت.
از طرف برخی افراد ناراضی زمزمه‌هایی در مورد امکان جدایی شورای هماهنگی از شورای عالی مطرح شده است. ایجاد تفرق چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
این مساله بحث جدیدی نیست و از ابتدای تشکیل شورای عالی مطرح بوده است. فراز و فرودهایی در این مورد وجود داشته، اما باید توجه داشت که جریان عمده شورای هماهنگی همواره مسیر کلی شورای عالی را تایید ‌کرده است. اکنون هم همان وضعیت حاکم است و کسانی بر طبل اختلاف می‌کوبند که از زمان تاسیس شورای عالی هم چنین نظراتی داشتند. حتی می‌توان گفت تعداد این افراد کمتر شده است و بیش از پیش در اقلیت قرار گرفته‌اند. در انتخابات شورای شهر اخیر هم برخی از افراد ناراضی دست به تهیه لیست‌های جعلی زدند، اما به لطف مردم موفق نبودند. معمولا در هر انتخابات گروه‌هایی بوده‌اند که‌ این کار را انجام دهند، اما آنچه مهم است، حمایت بزرگان و رئیس دولت اصلاحات است. امضای ایشان بر تصمیمات شورا موجب حمایت بدنه اجتماعی خواهد شد. در انتخابات اخیر حدود 50 لیست جعلی وجود داشت، اما مردم از میان همه غبارها لیست اصلی را مورد عنایت قرار دادند. در سرتاسر کشور اصلاح‌طلبان به ‌این نتیجه رسیده‌اند که باید از تفرق دوری کنند، چرا که تنها ‌در این صورت است که به نتیجه خواهند رسید. این حقیقت از سال 84 تاکنون ثابت شده و درس‌های مهمی به ما داده است. اگر می‌خواهیم دوباره تجربه انتخابات سال 84 تکرار شود، دوباره به سمت تفرق برویم، اما اگر به‌دنبال نتیجه مطلوب هستیم، تردیدی وجود ندارد که باید اتحاد مورد نظر اصلاحات را ایجاد کرده و در جهت رسیدن به هدف تلاش کنیم. طبعا شورای عالی رضایت مطلق فعالان اصلاح‌طلب را جلب نکرده، اما می‌توان ادعا کرد که شورای موجود اکثریت جریان اصلاح‌طلبی را در خود جای داده است.
در حال حاضر دلیل ضرورت حفظ شورای عالی و عدم برگشت به ساختار شورای هماهنگی چیست؟
دلیلی برای عقبگرد و انصراف از مسیری که با شورای عالی طی می‌شود، وجود ندارد. در جریان اصلاحات اغلب دیدگاه‌ها بیشتر به سمت حضور قوی‌تر و پررنگ شدن اصلاح‌طلبی می‌رود و رسیدن به ‌این هدف از طریق اتحاد درون‌جریانی ممکن خواهد بود. از هم‌اکنون بحث‌ها برای گزینش یکی از دو راهبرد «ادامه ائتلاف» یا «حضور مستقل با هویت اصلاح‌طلبی» در انتخابات بعدی بالا گرفته است. طبعا در چنین شرایطی حفظ و تقویت سازوکار شورای عالی برای ایجاد انسجام و اتحاد در جریان اصلاحات و جلوگیری از تفرق آرا ضروری به نظر می‌رسد. مشابه چالش‌های کنونی را در دو دوره قبلی هم تجربه کرده‌ایم، اما نهایتا معدل نظرات شورای هماهنگی، همراهی با شورای عالی به‌عنوان نهادی موثر و موفق بوده است. نیروهای موثر جریان اصلاح‌طلبی نهایتا به ادامه‌ این روند گرایش نشان داده‌اند و تاکید دارند که نباید از شورای عالی عدول کنیم، بلکه باید نواقص آن را رفع کرده و تکمیلش کنیم. طی مسیر اصلاح شورای عالی در ساختار، روش و... که کمیته ارزیابی بررسی کرد، مباحثی مطرح شد که حتما در روند تغییرات و تشکیل دوره سوم موثر خواهد بود، اما در اصل ادامه فعالیت شورای عالی نوعی اجماع و اتفاق نظر وجود دارد. ما باید نقاط قوت دو دوره پیش را پررنگ کرده و نقاط ضعف را اصلاح کنیم. کمیته ارزیابی یازده جلسه تشکیل داد و بحث‌های کارشناسی خوبی در این مورد صورت گرفت تا به بهبود جریان کمک کند.
فعالیت احزاب اصلاح‌طلب زیرمجموعه شورای عالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ممکن است بر اساس قانون جدید وزارت کشور (که به مواردی مانند داشتن دفتر در 11 استان اشاره دارد) تعدادی از این احزاب حذف شده و نتوانند تحت پوشش مقررات جدید قرار بگیرند. ما هرچند به اسم احزاب اصلاح‌طلب داریم، اما بخشی از آنها بیشتر به اصناف اصلاح‌طلب می‌مانند. دانشگاهیان، زنان، مشاغل و... در نام برخی از این احزاب ذکر شده که بیشتر به فعالیت صنفی آنان اشاره دارد و اگر هم همه احزاب با محوریت بانوان در این مجموعه قرار نگیرد، اما دست کم مهم‌ترین و عنوان‌دارترین آنها در این مجموعه فعالیت دارند. ما در کشور حزب اصلاح‌طلب حرفه‌ای به مفهوم جهانی نداریم و نزدیک‌ترین تشکیلات به چنین مفهومی خود شورای عالی است که می‌توان گفت همه کسانی که در سپهر سیاسی اصلاح‌طلبی می‌گنجند، در مجموعه شورای عالی حضور دارند.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها