بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
محمدرضا باهنر از مهم‌ترین چهره‌های جریان راست ایران است. کسی که به لابی‌کردن مشهور است.
 تدبیر24»بسیاری بر این باور بودند بسیار، از تصمیمات مهم مجالس مختلف در ایران حاصل لابی‌های محمدرضا باهنر است. او 7 دوره نماینده مجلس بوده است. باهنر با این ویژگی‌ها در حال رایزنی با ناطق نوری است تا او را به فضای سیاسی کشور بازگرداند؛ ناطق نوری که بعد اتفاقات سال 88 از اصولگرایان فاصله گرفت. باهنر می‌گوید به زودی خبرهایی از بازگشت ناطق به فضای سیاسی کشور خواهد شنید. این فعال سیاسی اصولگرا بر این باور است که ناطق نوری همچنان یک اصولگراست و اصلاح‌طلب نشده است. در بخشی از گفت‌وگوی او با روزنامه اعتماد آمده است: «اصلا اين‌طور نيست که كسي فكر كند آقاي ناطق اصلاح‌طلب شده يا آقاي روحاني اصلاح‌طلب شده است. يا مرحوم آقاي هاشمي اصلاح‌طلب شده. اصلا چنين چيزي نيست. من مي‌گويم نه. خاستگاه آقاي ناطق و فلزش، اصولگرايي است. ممكن است از بعضي رفتارهاي ما و امثال ما دلخور باشد، اما آقاي ناطق به معناي عرفي آن اصلاح‌طلب نيست. بعضي فكر مي‌كنند نه، مثلا آقاي ناطق، آقاي روحاني، آقاي لاريجاني و آقاي هاشمي، مواضعشان با رئیس دولت اصلاحات يكي شده است.» شاید باهنر راست بگوید و ناطق، لاریجانی و حتی روحانی اصلاح‌طلب نشده‌اند اما قطعا دیگر اصولگرا نیستند. راستگرایان باید بپذیرند که دیگر بسیاری از چهره‌های مطرح مانند ناطق و لاریجانی تعلقی به اصولگرایی ندارند و راه خود را از آنها جدا کرده‌اند. اتفاقات انتخابات مجلس دهم را به یاد بیاورید. لاریجانی در ایام انتخابات در حالی که هر دو جناح می‌خواستند او را به نام خود سند بزنند، اعلام کرد مستقل وارد صحنه شده است. فضای سیاسی ایران در حال یک دگرگونی بزرگ است. ادبیات سومی جدا از گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در ایران آغاز شده است به نام اعتدالگرایی. روحانی، ناطق و لاریجانی در این گفتمان تعریف می‌شوند. گفتمانی که لیدر بزرگ آن یعنی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی آن را معماری کرد. ناطق‌نوری اگر هم بخواهد به صحنه سیاست بازگردد به آغوش اصولگرایان باز نخواهد گشت. او اگر به صحنه سیاست بازگردد با گفتمان اعتدال بازخواهد گشت. ناطق‌نوری هیچ‌گاه به سمت کسانی نمی‌رود که او را طرد کردند و حتی گفتند ناطق دیگر اصولگرا نیست. رئیس سابق مجلس دست بیعت به کسانی نمی‌دهد که به خاطر حفظ احمدی‌نژاد از او گذشتند. ناطق نوری از اصولگرایان دلخور است. از اصولگرایانی که بعد از درگذشت آیت‌ا... مهدوی کنی و عسگراولادی به جای رفتن به پیش هاشمی و ناطق، به‌سراغ آیت‌ا... مصباح‌یزدی رفتند و تصمیم گرفتند او زعیم اصولگرایان شود. نکته جالب اما این است که ‌اشتراکات گفتمان اعتدال با جریان اصلاحات بیش از جریان اصولگرایی است. برجام نمونه بارز این معناست. اعتدالگرایان برخلاف اصولگرایان بر این باور هستند که برجام فرجام خوبی برای ایران خواهد داشت. در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز آنها هم قدم با اصلاح‌طلبان هستند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، فضای سیاسی کشور شاهد گفتمان اعتدالگرایی است. گفتمانی که به عقیده نگارنده نامزدی مجزا از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خواهد داشت. در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 نیز شاهد حضور پررنگ این جریان خواهیم بود. به نظر می‌رسد باهنر و دوستانش باید برای آینده سیاسی خود به فکر افراد دیگری باشند. آنها نباید روی دیوار ناطق و لاریجانی یادگاری بنویسند.



مصطفی داننده، نویسنده- عصر ایران
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها