بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
خرازی:
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در جریان سفر هفته گذشته به اتریش در گفتگو با یک روزنامه اتریشی تاکید کرد: توافق هسته ای نشان داد که آمریکایی ها قابل اعتماد نیستند.
تدبیر24»خرازی که روز جمعه در نشست مجمع اروپایی در آکادمی دیپلماتیک وین سخنرانی کرد ، در حاشیه این سفر در گفتگویی با روزنامه 'وینر زایتونگ' که روز یکشنبه منتشر شد ، تاکید کرد: توافق هسته ای نشان داد که ایران آماده مذاکره است و به تعهدات خود پایبند است. اما این توافق در عین حال یک مساله دیگر را نیز روشن ساخت و آن اینکه آمریکاییها قابل اعتماد نیستند و با آنها نمی توان مذاکره کرد. آمریکاییها توافق هسته ای را زیر پا گذشته و اعتبار خود را از دست دادند . تحریمهای جدید هم نقض توافق هستند.
وی با اشاره به حمایت های رهبر معظم انقلاب از مذاکرات هسته ای گفت: معظم له در عین حال هشدار داده اند که نظرات دیگران بر ما تحمیل نشود اگر بخاطر حمایت های ایشان نبود ما امروز در این مرحله نبودیم.
خرازی در پاسخ به این پرسش که توییت های دکتر ظریف یا تیترهای روزنامه کیهان را باید سیاست خارجی ایران در نظر گرفت ، گفت: البته که خط مشی سیاست خارجی ایران آن چیزی است که وزیر امور خارجه می گوید ؛ در هر کشوری رسانه ها می توانند خط مشی جداگانه ای نسبت به دولت داشته باشند این مساله در غرب هم وجود دارد.
وی در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا عربستان از طرح چهار ماده ای ظریف برای یمن مشتمل بر آتش بس ، کمک انسانی ، گفتگوی بین یمنی و مداخله دولت ، پاسخ خواهد داد؟ گفت: عربستان تاکنون نپذیرفته است ؛ برای اجرای چنین طرحی , سعودی ها باید جنگ را پایان بدهند . ما نگران رویکرد غیرمنطقی عربستان هستیم ؛ عملیات نظامی این کشور هیچ منفعتی برای مردم یمن نداشته است.
خرازی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست ابتدا ایران و عربستان روابط دیپلماتیک را مجددا برقرار کنند ، اظهار داشت: ایران ، عربستان و دیگر کشورها باید برای یافتن راه حلی برای یمن مشارکت کنند ؛ اجازه دهید آشکارا بگویم که ما مایل به بهبود روابط با عربستان هستیم ما هیچ پیش شرطی نداریم بجز اینکه این روابط باید بر اساس احترام و در شرایط برابر باشد.
** موشکهای یمن هیچ ارتباطی با ایران ندارد
خرازی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه عمان و سلطان قابوس در زمینه ایجاد صلح و ثبات در منطقه نقش ایفا کرده اند ، گفت: مشکل چیز دیگری است ؛ عربستان سیاست خصمانه ای در قبال ایران در پیش گرفته و هر روز اتهامات جدیدی مطرح می کند . به عنوان یک نمونه جدید این ادعا را مطرح کرده اند که موشک شلیک شده از یمن ایرانی بوده است در حالی که یمن از گذشته زرادخانه موشکی داشته و ممکن است که برنامه موشکی خودشان را داشته باشند به هر حال این مساله هیچ ارتباطی به ایران ندارد.
رئیس شورای روابط خارجی در ادامه در ارتباط با حضور ایران در منطقه گفت: ایران به کشورهای منطقه برای مبارزه با گروههای تروریستی کمک کرد این به معنای مداخله نیست. ایران در هر دو کشور مورد اشاره شما (عراق و سوریه) به درخواست دولتهای آنها وارد عمل شد؛ اختلاف زیادی بین مداخله و کمک وجود دارد. اگر به این کشورها کمک نمی کردیم داعش به مرزهای ما می رسید و یکی از انگیزه ها هم حفظ امنیت مرزهای ایران بود.
وی افزود: نفوذ ایران در منطقه کاملا طبیعی است . از لحاظ تاریخی ما ارتباط نزدیکی با عراق ، سوریه و لبنان داریم. به زیارت اخیر بیش از دو میلیون نفر در شهر کربلا نگاه کنید که نشان از پیوندهای دو کشور دارد . عربستان تلاش کرده تا در این دو کشور (سوریه و عراق ) با مداخله ، ارسال سلاح و حمایت از تروریستها اعمال نفوذ کند . ایران مسیر کمک به مردم را انتخاب می کند.
** تاکید بر مقاومت اروپا در برابر عهدشکنی آمریکا
خرازی در سفر به اتریش همچنین در دیدار صدراعظم پیشین اتریش گفت حفظ برجام به مقاومت اروپا در برابر عهدشکنی‌های آمریکا بستگی خواهد داشت.
خرازی با دکتر ولفگانگ شوسل (Wolfgang Schüssel) صدراعظم سابق و رئیس انجمن سیاست خارجی و سازمان ملل اتریش (UNA-AUSTRIA) دیدار کرد و در این دیدار، مسائل منطقه خاورمیانه و به‌ویژه عراق، سوریه و لبنان بررسی شد.
خرازی در این دیدار با تشریح وضعیت حساس منطقه‌ای اظهار داشت: مرزهای خاورمیانه نباید تغییر کند و اگر قوم یا اقوامی از وضعیت خود ناراضی است، باید تلاش شود حقوق آن‌ها رعایت شود.
رئیس شورای راهبردی با توجه به رفتار بعضی از کشورهای منطقه و از جمله عربستان در جهت بی‌ثباتی منطقه افزود: ایران در منطقه خاورمیانه نقش ثبات‌دهنده دارد و کمک ایران به کشورهای دوست، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در جهت تقویت حاکمیت سرزمینی آن‌ها بسیار مؤثر بوده است. دکتر خرازی درباره ضرورت حفظ برجام افزود: گفتگوهای منجر به برجام موفقیت‌آمیز بوده است اما رفتار آمریکا نه تنها روح برجام، بلکه متن آن را نیز نقض کرده است. آنطور که ما انتظار داشتیم، روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای غربی شکل نگرفته و این محدودیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران مشکلاتی به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: لازم است اروپا در مقابل این بی‌قانونی‌های آمریکا بایستد. حفظ برجام بستگی به مقاومت اروپا خواهد داشت
** موضوع موشکی قابل مذاکره نیست
خرازی در سفر به اتریش همچنین در گفتگویی با روزنامه 'اشتاندارد' تاکید کرد که موضوع موشکی و توانایی های دفاعی ایران قابل مذاکره نیستند. وی در گفتگو با اشتاندارد هم در ارتباط با حضور ایران در منطقه تاکید کرد که نفوذ ایران در منطقه تاریخی است و حضور ایران در کشورهای دیگر با خواست دولتهای قانونی آنها است.
برچسب ها: تدبیر24 ، برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها