بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
رئیس جمهوری آمریکا که به منظور شرکت در نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به 'آ.سه.آن' به فیلیپین سفر کرده در پیشنهادی خواستار مداخله آمریکا در مسائل دریای جنوبی چین شد.
تدبیر24»ساعاتی پس از آنکه رهبران چین و ویتنام اعلام کردند در مورد رسیدگی به تنش های دریایی خود به توافق رسیده اند، آمریکا پیشنهاد مداخله خود را به فیلیپین ارائه کرد.
پیشنهاد عجیب و غریب 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا درخصوص مداخله در مسائل دریایی جنوبی چین که برای چندین دهه به تنش های بین پکن و برخی کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا تبدیل شده، می تواند باعث افزایش انتقادات از سوی چین شود.
چین که خواستار حل دوجانبه این تنش ها با هر یک از کشورهای منطقه است، همواره تاکید کرده که آمریکا هیچ نقشی در این مسئله ندارد.
'ترامپ' هفته گذشته همچنین در ویتنام خطاب به 'تران دای کوانگ' همتای ویتنامی اش گفته بود: اگر بتوانم کمکی در مورد داوری و یا میانجی گری کنم، لطفا به من اطلاع دهید...من میانجی گر بسیار خوبی هستم.
پس از این اظهارات 'ترامپ' ، رئیس جمهوری ویتنام با همتای چینی اش به توافق خوبی دست یافتند که نشان می دهد همسو با خواسته های پکن، کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا نیز خواستار مداخله آمریکا در این موضوع نیستند.
بنابه نظر تحلیلگران، این تنش ها بین چین و چهار کشور ویتنام، فیلیپین، برونئی و مالزی ظرفیت ایجاد منازعه بین کشورهای مدعی را دارد.
ویتنام و دیگر کشورهای مدعی در حوزه جنوب شرق آسیا که قدرت چندانی برای متوقف کردن تلاش های چین در سال های اخیر نداشته اند تا پیش از این همواره خواستار دریافت حمایت از سوی واشنگتن بوده اند.
گفته می شود چین تاکنون ساخت و سازهای گسترده ای با هدف ایجاد جزایر مصنوعی در آبهای مورد مناقشه انجام داده که در برخی از این جزایر امکان شکل گیری پایگاه نظامی وجود دارد.
این پیشنهاد 'ترامپ' که در ضیافت شام شب گذشته به 'رودریگو دورته' رئیس جمهوری فیلیپین ارائه شد، ازسوی 'دوترته' که خواستار کاهش تنش ها با پکن است، مورد پذیرش فوری قرار نگرفت.
'آلان پیتر کایتانو' وزیر امور خارجه فیلیپین درخصوص این پیشنهاد بیان کرد: ما از او تشکر می کنیم. این یک پیشنهاد بخشنده و خوب است، زیرا او یک میانجی گر خوب است. او استاد هنر توافق است.
وزیر امور خارجه فیلیپین تصریح کرد: اما کشورهای مدعی باید به شکل گروهی یا فردی پاسخگو باشند و از آنجا که وساطت شامل کشورهای مدعی و غیرمدعی است یک کشور به تنهایی نمی تواند در این خصوص اظهارنظر کند.
'دوترته' که پیش از این در ویتنام با همتای چینی خود در مورد مناقشات آبهای دریای جنوبی چین بحث و گفت وگو کرده بود، گفت: شی جین پینگ برای بار دیگر به ما اطمینان داد. نگران نباشید، شما حق عبور و مرور ایمن را دارید. این شرایط شامل همه کشورهای دیگر نیز می شود.
براساس این گزارش به نظر می رسد که این کسب اطمینان بر پایه مجوز کنترل چین بر آبهای مورد مناقشه است و اینکه آیا به کشورهای دیگر نیز به منظور عبور و مرور در این منطقه اجازه داده می شود یا خیر؟
چین و اعضای اتحادیه آ.سه.آن امروز (دوشنبه) در مانیل توافق خود را در مورد اینکه آیا گفت وگوهای اصول راهبردی را آغاز می کنند، اعلام می دارند.
دستیابی به اصول راهبردی برای پایان دادن به مناقشات دریایی جنوبی چین برای بیش از یک دهه ادامه داشته و تاکنون به توافق نهایی منجر نشده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها