بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
24 ساعت از مصیبت کرمانشاه؛ از زلزله مهیب 7 ریشتری این سرزمین می‌گذرد. اینجا کرمانشاه است؛ تاریکی دامن سیاهش را بر سر قصر شیرین، سرپل ذهاب و دلاهو گسترده است. بازماندگان در تاریکی و سرما به سوگ عزیزانشان نشسته‌اند. سوز سرمای شبانه هم داغ آنها را سرد نمی‌کند.

تدبیر24»پیرزن با سربند کردی روی تلی از خاک  که نه، روی آوار خانه‌اش نشسته، با چشمان اشک‌آلود و زمزمه‌های غمبار، شب گذشته را بارها با خود مرور می‌کند:

«ژەنێار شەو
دڵگیر ژەنێ ،
لە ساڵ
مەرگ و میر
ژەنێ ،
وا ژەنێ
واران ژەنێ ،
لە ئەسر چەو
یاران ژەنێ !...

نوازندە شب
دلگیر می نوازد
از سال‌های
مرگ و میر می‌نوازد
باد را می‌نوازد
باران را می‌نوازد
از اشک چشم
دوستان را می‌نوازد.»

با خود مرور می‌کند؛ که این مصیبت از کجا آمد و چه طور این قدر راحت در خانه گرمش، جا خوش کرد. خانه‌ای که حالا جز آوار چیزی از آن برجای نمانده است.  

در این تاریکی شب، سرما نیز روی دیگر خود را نشان می‌دهد. بازماندگان قصر شیرین سقف که نه، هنوز حتی اردوگاه یا چادر برای اسکان ندارند. از ترس پس لرزه‌های فاجعه هم که تا به حال بیش‌تر از 150 بار شهرهاشان را به لرزه درآورده و جایِ پایشان را سست کرده؛ نمی‌توانند به خانه‌های نیمه ویران- نیمه آبادشان برگردند.

تصویر ویرانی خانه‌های سرپل ذهاب دست به دست می‌شود. روستاهای دهلاهو هم آسیب بسیار دیده. برخی می‌گویند صد در صد روستاهای این بخش ویران شده است.

امدادرسانی‌ از شب گذشته آغاز شده اما انگار مشکلات را پایانی نیست؛ مردم آسیب‌دیده کرمانشاه هنوز  برق ندارند. هنوز آب به حد کافی به آنها نرسیده است. هنوز جای گرم و امن ندارند.

دیشب علاوه بر کرمانشاه تعدادی از استان‌های دیگر نیز به خود لرزیدند اما این جان کرمانشاه است که زخم‌های بیشتری برداشت.

کرمانشاه با خود زمزمه می‌کند:

«امشب صدای تیشه از بیستون نیامد

شاید به خواب شیرین، فرهاد رفته باشد

از آه دردناکی سازم خبر دلت را

وقتی که کوه صبرم بر باد رفته باشد

پرشور از «حزین» است امروز کوه و صحرا

مجنون گذشته باشد فرهاد رفته باشد»

حالا غم و سیاهی، کرمانشاه که نه، ایران را فراگرفته است، مردم ایران امروز دست هموطنانان کردشان را به گرمی برای همدلی و تسلا فشردند. برای همین هم ساعت‌ها در صف‌های مهربانی صبوری کردند تا بتوانند با چکاندن قطراتی از خونشان، مهری تازه در رگ مردم نیک کرمانشاه جاری کنند. 

تاریکی و سرما، کرمانشاه که نه، ایران را فراگرفته است، اما ایرانیان؛ این مردان و زنان روزهای سخت خوب می‌دانند که فردایی هم هست.

 فردا خورشید طلوع می‌کند و روز از پس این تاریکی و سرما رخ نشان می‌دهد.

فردا خورشید طلوع می‌کند. امید از پس یأس قد می‌کشد و این آفتاب دستان پرمهر ملت ایران است که هم‌وطنان خود را از پس این حادثه تلخ و ویران‌گر امید می‌بخشد. ایران مردم دیار کرمانشاه را تا رسیدن به سر منزل گرم، امن و پرامید همدلانه یاری می‌کند و پشت به پشت مردم آسیب‌دیده خشت روی خشت می‌گذارد.  

فردا خورشید طلوع می‌کند. روز از پس این تاریکی و سرما رخ نشان می‌دهد. فردا خورشید طلوع می‌کند. امید از پس یأس قد می‌کشد. نوزادی که امروز در میان آوارها، کشته‌ها و مصدومان، در میان اشک‌ها، ضجه‌ها و یأس‌ها پای به دنیا گذاشت؛ نشان خورشید است و نوید آفتاب. نوید آغاز دوباره زندگی از پس همه غم‌ها و تاریکی‌ها، از پس سوزها و سیاهی‌ها.

اینجا کرمانشاه است. سرزمین عشق‌های اسطوره‌ای. سرزمین پا گرفتن فرهادها و شیرین‌ها. سرزمین بیستون‌ها و طاق بستان‌ها.

برچسب ها: تدبیر24 ، صدای تیشه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها