بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۵۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
با اينكه دنياي سياست دنيايي سيال است و تغيير و تبدل از خصوصيات آن است ولي اولا تغيير و تبدل راه و رسم خاص خود را دارد و ثانيا تفاوت‌ها حد و مرز مشخصي دارند و چون فراتر روند خسارت‌ساز خواهند بود.
 تدبیر24»وقتي جريان‌ها و شخصيت‌ها با گذشت زمان به تلقي‌هاي جديد مي‌رسند و از مواضع قبلي عبور يا عدول مي‌كنند اگر به لوازم آن نينديشند و دامنه و سرعت مناسب به خود نگيرند هر آينه به زحمت مي‌افتند و چه‌بسا چون قطاري كه براي چرخش نياز به كندي و فضاي فراخ دور زدن دارد «سرعت» و «نابجايي»، آنان را از ريل خارج كند چنانچه نه بچرخند و نه به ادامه راه پردازند.
اما در همين دنياي نه چندان قاعده‌مند هم نمي‌توان با كمترين سرعت‌ها بيشترين چرخش‌ها را داشت و از آفات و خطراتش مصون ماند. مثلا وقتي نماينده مجلس يا رييس‌جمهور براساس وعده‌هايي كه به مردم مي‌دهند از آنان راي مي‌گيرند و ميثاق مي‌بندند تخلف يا فراموشي از وعده‌ها نه تنها اخلاقي نيست كه موافق سياستمداري و آينده‌نگري و خرد و تدبير هم نيست. مردم به چشم و ابرو و مشخصات فردي افراد كاري ندارند، آنها به برنامه‌ها و عملكردها و شعارها و خصوصا حاميان افراد مي‌نگرند و بر اساس همين معيارها به گزينش مي‌پردازند. روشن است كه همه نامزدهاي انتخاباتي معمولا بهترين شعارها را مي‌دهند و كسي در برنامه‌هايش بيكاري، عدم توسعه، فقر، خود محوري و ستم را عرضه نمي‌كند منتها اين عملكرد افراد و باور‌پذيري شعارها از طريق حاميان دانا و محبوب است كه سيل آرا را متوجه كسي مي‌كند. چنانچه پس از راي آوري فرد از شعارها و برنامه‌ها و وعده‌هاي خويش سر باز زند بدون اينكه صادقانه با مردم سخن گويد و موانع و مصالح را برشمرد ناگهان در افكار عمومي فرو مي‌افتد و حتي به اهداف چرخش خود نيز نمي‌رسد.

در تاريخ چهار دهه پس از انقلاب چون از همين زاويه به فراز و فرودها بنگريم درس‌هاي جدي و عبرت‌آموزي به دست مي‌آوريم. آنان كه تصور كردند با سياست و رندي و زيركي مي‌توانند همه‌چيز را به نفع خويش رقم زنند وقتي بيدار شدند كه حتي از سرمايه‌هاي اندوخته‌شده خود چيزي نيافتند. درمقابل كساني كه بر اصول اخلاقي و ميثاق خويش با مردم استوار ماندند فشارهاي زيادي را تحمل كردند و تيرهاي سهمگين تبليغ و تهمت را به جان خريدند ولي روز به روز بر محبوبيت‌شان اضافه شد و به اشاره شان مردم احترام گذاشتند و عمل كردند.  اين روزها نشانه‌هاي تغيير در گفتمان و عملكرد رياست محترم جمهور به چشم مي‌خورد و حداقل براي برخي از سياسيون نگراني آفريده است. نزديكان رسمي آقاي دكترروحاني و كمرنگ شدن نقش برخي از استوانه‌هاي دولت به همراه كابينه‌اي كه به مجلس معرفي شد‌، از نظر معيارهاي اصلاح‌طلبانه افت قابل ملاحظه‌اي را نشان مي‌دهد. وقتي اين رويكرد در كنار عملكرد و سخنان اخير ايشان توامان ديده شود جديت تغيير بيشتر خودنمايي مي‌كند و اسباب تامل را فراهم مي‌آورد. اينكه اهداف و مصالح احتمالي رييس‌جمهور محترم از تفاوت‌هاي بروز داده شده چيست و چه نتايجي داشته و خواهد داشت به خودشان و آينده سياسي‌شان مربوط است ولي دور شدن از وعده‌ها و برنامه‌هاي اعلامي و عدول از قول‌هايي كه در تجمع‌هاي انتخاباتي به مردم داده شد چيزي نيست كه بشود آن را به سليقه ايشان مرتبط دانست و از وقوع احتمالي‌اش بيمي به دل راه نداد. آيا هنگامي كه مردم خواسته‌اي را در همه ميتينگ‌هاي انتخاباتي به صراحت بيان كردند به مرور زمان فراموش مي‌كنند؟ سرخوردگي ناشي از كمرنگ شدن وعده‌ها و شعارهاي انتخاباتي چه از سوي نمايندگان محترم مجلس باشد و چه از ناحيه رييس قوه مجريه حاصل شود آسيب بزرگي است كه كل جامعه را تحت تاثير قرار خواهد داد و حتي رقيب هم از آن ضربه خواهد خورد. فردا كه دوباره انتخاباتي روي دهد بازگرداندن اعتماد حداقل بخشي از مردم بسيار مشكل خواهد بود و دود فراموشي زمينه‌هاي راي‌آوري به چشم همه خواهد رفت. مسلما نمايندگان محترمي كه در ليست اميد به مجلس راه يافتند نيز بايد بر راه خود استوار بمانند والا ناگفته پيدا است كه زندگي سياسي‌شان برسر همين ماجرا به اتمام خواهد رسيد. همه ما از صدر تا ذيل نياز به اعتماد و اطمينان مردم داريم و قطعا هيچ زد و بند سياسي و خود زيرك‌بيني در هيچ شرايطي كسي را از پشتيباني مردم بي‌نياز نخواهد كرد.



محمد کاظمی،نماينده مجلس
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها