بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۹۵۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
عبدالله ناصری

پس از فروکش کردن شوک روانی جامعه در اثر زلزله مرگبار کرمانشاه موضع‌گیری‌های سیاسی هر دو جناح شکل جدی‌تری به خود گرفت. مهم‌ترین موضوع اختلاف مسکن مهر و ابعاد تخلف دولت احمدی‌نژاد در طرحی بود که حمایت همه‌جانبه اصولگرایان را نیز همراه خود داشت. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دستوری به وزیر مسکن در مورد لزوم بررسی ابعاد تخلف داد که موجب موضع‌گیری‌هایی علیه او شد که اقدام وی را سیاسی کاری می‌دانستند. جهانگیری اولین بار نیست که سیبل حملات قرار می‌گیرد و با آغاز به کار دولت دوازدهم هجمه‌هایی دوچندان علیه خود را تجربه کرده است. در همین مورد «آرمان» گفت‌وگویی داشته با عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما موضع‌گیری‌ها و حملات علیه معاون اول رئیس‌جمهور با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

هدف هجمه‌ها صرفا آقای جهانگیری نیست و بحث بیش از این است. شاید از این بابت که معاون اول رئیس جمهور اولین کسی بود که چه در مناظرات ریاست جمهوری و چه اوایل دولت پیش و حتی در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد (به عنوان کارشناسی صاحب‌نظر) بحث عدم کیفیت مسکن مهر را مطرح می‌کرد تمرکز بیشتری بر حمله به او قرار گرفته است. البته از سوی دیگر جریان رادیکال و جبهه پایداری در صدد دور کردن جهانگیری از صحنه سیاست هستند تا با توجه به حاشیه‌های ایجاد شده پرونده وی را ببندند. هرچند رسیدگی به اتهامات مالی برادر او جای خود را دارد و باید به دقت بررسی شود اما زمان رسیدگی به آن شک برانگیز بود.

چرا دستور جهانگیری در مورد بررسی ابعاد تخلف در مورد مسکن مهر با چنین هجمه‌هایی مواجه گشت؟

به نظر می‌رسد هدف اصلی مخالفان آقای جهانگیری و حمله به او با محوریت مسکن مهر این بوده که‌ این برنامه در دولت احمدی‌نژاد با حمایت‌هایی گسترده مواجه شد. مسکن مهر در تلقی و برداشت جامعه مانند برجامی در دولت‌های نهم و دهم تعریف می‌شد و دولتمردان آن زمان افتخاری برای خود می‌شمردند. این پروژه از سوی نهادهای مختلف تشویق و تحسین می‌شد اما وقتی که در زلزله خانه‌های قدیمی بعضا سالم ماندند مسکن مهر با تخریب گسترده‌ای مواجه شد. به تازگی مطرح شد که فقط نمای این ساختمان به دلیل زلزله بزرگ حدود هفت ریشتری آسیب دیده اما از تصاویری که دیده شد چنین اظهاراتی درست به نظر نمی‌رسد. مسکن مهر از امروز باید مساله امنیت ملی تلقی شود، چراکه در سراسر کشور ساکنانی دارد و از روز زلزله کرمانشاه و پخش تصاویر این حادثه امنیت روانی ساکنان این ساختمان‌ها در سراسر کشور را به هم ریخته است. بزرگ‌ترین این پروژه‌ها در پردیس بومهن جمعیت انبوهی را در خود جا داده که اتفاقا روی مسیر گسل قرار داشته و می‌تواند نگرانی‌های گسترده‌ای ایجاد کند. حملات علیه آقای جهانگیری با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن مساله مسکن مهر بوده اما فارغ از دعواهای سیاسی و این‌گونه حملات اگر واقعا دغدغه مردم و جامعه را داشته باشیم در کنار همه مسائل زلزله کرمانشاه باید پرونده ویژه‌ای برای حقیقت‌یابی مسکن مهر باز شود چراکه مساله‌ای نگران‌کننده برای ساکنان آن شده است. نگرانی‌های پیش آمده در مورد مسکن مهر می‌تواند تبعات خاص سیاسی و اجتماعی داشته باشد و ممکن است از این به بعد هیاهویی اقتصادی در فروش این مسکن‌ها ایجاد شود. فارغ از همه موضع‌گیری‌های سیاسی علیه آقای جهانگیری در مورد موضوع مسکن مهر باید بررسی ویژه‌ای صورت گیرد. از نظر من می‌توان کمیته‌ای حقیقت‌یاب متشکل از تمام وزرای مسکن پس از انقلاب که از هر دو جناح هستند تشکیل شود تا روند مسکن مهر مورد ارزیابی قرار گیرد. این طرح هرچند فی‌نفسه می‌توانست کار خوبی باشد اما هزینه‌های وسیعی برای آن در نظر گرفته شد که به اقتصاد آسیب زد و اکنون مشخص شده اتفاقات دیگری در پشت پرده آن صورت گرفته که موجب حیف و میل کردن وسیع بیت‌المال شده است. این مساله فارغ از بحث‌های سیاسی و جناحی باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه دولت‌های نهم و دهم آن را به عنوان بزرگ‌ترین سند افتخار خود می‌دیدند.

از نظر شما چرا در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی حجم حملات به جهانگیری افزایش یافته است؟

این مساله از آن جا ناشی می‌شود که جهانگیری به عنوان کمک رئیس جمهور در انتخابات حضور پیدا کرد و به عنوان نامزد پوششی حرف‌هایی را مطرح می‌کرد که خود آقای روحانی نمی‌زد و موجب روشنگری بسیاری در جامعه شد. من از معدود کسانی بودم که با حضور آقای جهانگیری به عنوان نامزد پوششی مخالفت کردم چراکه وقتی نامزد اصلاح‌طلبان مشخص بود، نباید نامزد دیگری همراه او به صحنه می‌آمد. حضور جهانگیری در کارزار انتخاباتی یکی از اشتباهات راهبردی او بود چون مشخص بود آقای محمدباقر قالیباف نه برای رئیس جمهور شدن بلکه با هدف ایجاد چالش و گرفتن انتقام مناظره‌های سال 92 وارد کارزار انتخاباتی شده است. وقتی پیش‌بینی می‌شد که فضا این‌چنین است و قالیباف موضوعاتی مطرح می‌کند که نامزدهای اصلی را به موضع انفعال ببرد و برای آنان حاشیه‌ ایجاد کند، حضور جهانگیری به عنوان شمشیری دولبه از طرفی موجب سیبل شدن خود او شد و از طرفی هم باعث شد برخی شفاف‌سازی‌ها صورت گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر اعتماد به برخی مسئولان تا حد زیادی پایین آمده و در روزهای زلزله در سطح جامعه شاهد بودیم که مردم شبهات مختلفی مطرح می‌کردند. متاسفانه به دلیل گسست‌های ایجاد شده، برخی مردم شایعات را باور کرده و به آن دامن می‌زنند. در روزهای مناظره خیلی از مسائل مطرح شد و با اینکه دانستن حق مردم است، اما تبعات ایجادشده و تغییر در اعتماد آنان به مسئولان را هم نباید فراموش کرد.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها