بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی گفت: به طور کلی معضلی در آموزش عالی کشور وجود دارد که طبیعتا حوزه سلامت و پزشکی هم از این موضوع مستثنی نیست و آن معضل این است که آموزش عالی در کشور متناسب و متناظر با نیازهای جامعه توسعه پیدا نکرده است.

تدبیر24»دکتر اسماعیل ایدنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص چالش‌های حوزه آموزش علوم پزشکی در کشور با اشاره به اینکه به طور کلی در خصوص برخی نیازها در حوزه پزشکی دچار کمبود هستیم اظهار کرد: در سطح پزشک عمومی و  پزشک متخصص در کشور کمبودهایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمبود نیروهای متخصص علوم پزشکی در همه رشته ها یکسان نیست و در برخی رشته ها شدیدتر و در برخی رشته ها کمتر است افزود: این مساله به دلیل دشواری دوره آموزشی برخی رشته ها است.به طورمثال برخی رشته ها مثل جراحی اعصاب دوره آموزشی 5 سال ای دارد که دوره سخت و طولانی است و  کسانی که در این رشته تحصیل می کنند تا زمانیکه فارغ التحصیل می شوند باید مشقت زیادی را تحمل کنند.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در آموزش برخی رشته ها در کشور خودکفا شده‌ایم و نیازی به افزایش ظرفیت نداریم گفت: ولی به طور کلی معضل آموزش عالی که طبیعتا حوزه سلامت و پزشکی هم از این موضوع مستثنی نیست این است که آموزش عالی در کشور متناسب و متناظر با نیازهای جامعه توسعه پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی رشته ها با انبوه دانش آموختگان مواجه هستیم که با بحران بیکاری روبه‌رو هستند و از سویی دیگر در رشته های دیگر که مورد نیاز کشور است با کمبود متخصص رو به رو هستیم و علت این است که سیاست گذاری توسعه آموزش عالی در کشور متناسب با نیازهای بازار کار نبوده است.

ایدنی اظهار کرد: در حال حاضر حدود 100 هزار پرستار در کشور کم داریم و در برخی رشته های وابسته به طب پیراپزشکی و غیر پزشکی با افزایش نیرو و بحران بیکاری برخی دانش آموختگان مواجهیم و در زمینه های پزشکی و رشته های تخصصی نیز این مساله وجود دارد.

وی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب این بوده است که در امر تربیت پزشک به خود اتکایی رسیده‌ایم و از حالتی که در دهه شصت بخش اعظمی از پزشکان عمومی و متخصصان در شهرستان ها پزشکانی بودند که خارجی بودند رهایی پیدا کرده ایم و مشکلی در این زمینه نداریم و توسعه آموزش عالی در کشور ما رخ داده است اما واقعیت این است که به دلیل اینکه جمعیت کشور ما افزایش پیدا کرده است در برخی رشته ها نیازمند برنامه ریزی هستیم تا متناسب با نیازهای جامعه دراین رشته ها طی 8 تا 10 سال آینده بتوانیم دانش آموخته تربیت کنیم.  

وی افزود: یکی از سیاست هایی که در دبیرخانه آموزش پزشکی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت دنبال می کنیم شعار "نظام آموزشی پاسخگو" است و یکی از اهداف ما در تحول و نوآوری آموزش که در برنامه‌های وزارت بهداشت دولت دوازدهم است این است که نظام آموزشی پاسخگو داشته باشیم و این پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی اظهار کرد: پاسخگو به مرجعیت علمی باید در حوزه پزشکی کشور وجود داشته باشد و بر این اساس یکی از برنامه‌هایی که در حال انجام است بازبینی نیازهایی است تا در حقیقت طراحی داشته باشیم و سازوکاری ایجاد کنیم تا بتوانیم برای سال 1404 به اندازه نیازها در هر رشته تخصصی، متخصص داشته باشیم.  

وی افزود: در این راستا نیاز سنجی‌ها در هر رشته انجام شده است و باید به سمت توسعه زیرساخت در دانشگاه‌های علوم پزشکی برویم تا بتوانند این مقدار نیروی متخصص را در این مدت تربیت کنند و در اختیار نظام سلامت قرار بدهند.

ایدنی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از رشته هایی که در حال حاضر دچار کمبود است جراحی اعصاب است و در حال حاضراین مساله را احصا می کنیم که در رشته هایی که کمبود داریم سازو کاری به وجود بیاید که کمبودها را جبران کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها