بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما باید از حاج قاسم سلیمانی و آیت‌الله خامنه‌ای و مسئولان ایران قدردانی کنیم و این کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؛ چراکه این ایران بود که در کنار سوریه، عراق و لبنان ایستاد. قدرتی که داریم، با کمک ایران حاصل شده است.
تدبیر24»سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد، متصل کردن مرزهای عراق و سوریه پیروزی است که وحدت سوریه را تحکیم می‌بخشد و طرح تقسیم سوریه ساقط شده است.

وی در سخنرانی خود سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) را به همه مسلمانان تسلیت گفت. وی همچنین حادثه زلزله کرمانشاه را به رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری ایران و مردم کرمانشاه و ایران تسلیت گفت.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و پیروزی نیروهای عراقی و سوریه در مقابله با داعش در مرزهای دو کشور را تبریک گفت و اعلام کرد: ما هفته گذشته شاهد پیروزی نیروهای عراقی در شهر راوه، آخرین پایگاه داعش در عراق بودیم و به گفته دولت عراق، داعش دیگر بر هیچ شهر عراقی سیطره ندارد.

وی آزادسازی آخرین شهر عراق از تصرف داعش را «دستاوردی بزرگ» برشمرد و تاکید کرد که نیروهای عراقی اکنون به مرز سوریه رسیده‏‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه نیروهای عراقی به مرزهای سوریه رسیده‌اند، تأکید کرد: داعش به عنوان یک سازمان و شاکله نظامی در عراق و سوریه پایان یافت و ما منتظر پاکسازی کامل هستیم و روزی که دولت عراق پیروزی کامل را اعلام کند که آن زمان نزدیک است.

سیدحسن نصرالله افزود: از ابتدای توطئه داعش در عراق، ما در هماهنگی با برادران عراقی تعداد زیادی از فرماندهان خود را به آن‌جا فرستادیم که برخی از آن‌ها شهید و مجروح شدند. در تعامل با برادران عراقیمان بررسی خواهیم کرد که اگر دیگر نیازی به حضورمان نباشد، فرماندهان ما به مکان‌های دیگری منتقل شوند و این ارتباطی به بیانیه اتحادیه عرب ندارد و فقط به این دلیل است که داعش دیگر وجود ندارد.

وی در ادامه به پیروزی اخیر نیروهای سوری در شهر بوکمال سوریه اشاره کرد و گفت: وحدت سوریه با این پیروزی تقویت شده است. اکنون پس از جنگ حلب و دیرالزور و المیادین و اخیرا آزادسازی البوکمال، داعش در سوریه نابود شد؛ هر چند این به معنای پایان داعش در این کشور نیست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: واشنگتن از پاکسازی مرزهای سوریه و عراق و متصل شدن این مناطق به یکدیگر ممانعت می‌کرد. آمریکا در البوکمال چه کرد، آمریکا هرکاری را که برای کمک به داعش می‌توانست انجام دهد، انجام داد و تنها کاری که نکرد این بود که به سمت طرف‌هایی که با داعش می‌جنگیدند، آتش نگشود.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: آمریکا پوشش هوایی را برای داعش در این منطقه فراهم کرد، داعش به صورت آشکارا فعالیت می‌کرد و نیروی هوایی آمریکا نیروهای داعش را بمباران نمی‌کرد و آمریکا به نیروی هوایی روسیه نیز اجازه حمله به داعش را نمی‌داد.

وی افزود: نیروهای آمریکایی تهدید کردند که اگر روسیه داعش را هدف قرار دهد، آمریکایی‌ها نیروهای سوری را بمباران می‌کنند. آمریکا به نیروهای داعش اطلاعاتی ارائه می‌داد و جنگ الکترونیکی را برای پارازیت انداختن علیه نیروهای ضد داعش ترتیب داده بود. آمریکا تمامی تسهیلات را برای عقب نشینی نیروهای داعش فراهم کرد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: بالگردهای آمریکایی نیروهایی از داعش را خارج می‌کردند و این امر در چندین مکان رخ داد.

وی افزود: هم و غم آمریکایی‌ها این بود که داعش در البوکمال تا پایان پایداری کند و این امر شاهدی بر دست داشتن آمریکایی‌ها در حمایت از داعش است.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: محور مقاومت توانست ظرف سال‌های کوتاهی داعش را شکست دهد؛ در حالی که آمریکایی‌ها می‌گفتند که از بین بردن داعش به ۳۰ سال زمان نیاز دارد.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: این رسوایی آمریکا است، اردوغان که همپیمان آمریکا است، به صراحت و علناً اعلام کرد که آمریکا از داعش حمایت مالی می‌کند و ما به سخن اردوغان بسنده می‌کنیم.

قدرتی که داریم، با کمک ایران حاصل شده است

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: در مقابل دستاورد بزرگ در البوکمال، من به تمامی نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت عراق و به برادران در دو تیپ زینبیون و فاطمیون و به سپاه پاسداران و به برادرانم در حزب الله تبریک و درود می‌فرستم. من به خانواده‌های شهدایمان در نبرد البوکمال که در جریان آن شهداء و زخمی‌های بسیاری دادیم، بسیار درود می‌فرستم.

وی افزود: به من اجازه دهید که از سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بسیار قدردانی کنم. او در نبردهای بسیاری و نه فقط در نبرد اخیر حضور داشت.

سیدحسن نصرالله افزود: حاج قاسم سلیمانی در نبرد بوکمال از آغاز حضور داشت و در خطوط مقدم حاضر می‌شد و در معرض شهادت قرار داشت. وی تنها ظرف چند روز به دلیل فوت پدرش در نبرد حضور نداشت و سپس برای نظارت بر این دستاورد به بوکمال بازگشت. ما باید از حاج قاسم سلیمانی و آیت‌الله خامنه‌ای و مسئولان ایران قدردانی کنیم و این کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؛ چراکه این ایران بود که در کنار سوریه، عراق و لبنان ایستاد. آن قدرتی که داریم، با کمک ایران حاصل شده است. زمانی که از خطر داعش رهایی یابیم، باید پس از خدا شاکر مخلوقات و در رأس آنها کشور ایران به ویژه سردار سلیمانی، این مرد بزرگ باشیم.

وی افزود: نبرد با داعش در پایان راه خود است. زمانی که برخی از کشورهای عربی با ترامپ در ریاض نشستی داشتند، تصمیم گرفتند که طرح‌هایی را برای از بین بردن داعش در سال ۲۰۱۸ تدوین کنند و ما در آن هنگام گفتیم که تا سال ۲۰۱۸ از داعش رهایی خواهیم یافت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: باید به فعالیت خود برای از بین بردن باقی‌مانده‌های نیروهای داعش ادامه دهیم؛ به ویژه این که ما می‌دانیم آمریکا روح تازه‌ای را در این تشکیلات خواهد دمید.

روند اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله و ایران همان روند اقدامات آمریکا است

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص نشست وزرای خارجه عرب گفت: می‌خواهم در مورد آن بخشی که مربوط به حزب‌الله است، صحبت کنم. آنها در نشست خود در مورد ایران، حزب‌الله و انصارالله صحبت کردند.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: این اتهام‌ها امری جدید نبوده است و قابل پیش‌بینی بود. ما در گذشته نیز این اتهام‌زنی‌ها را شنیده بودیم. این مسائل تنش‌زا نیست بلکه اسفبار است.

وی افزود: از زیبایی‌های تقدیر خداوند این است که در ساعاتی که نیروها از جمله حزب‌الله بوکمال را آزاد می‌کردند و در زمانی که ما داعش را بیرون می‌راندیم، آنها بیایند و حزب‌الله را یک سازمان تروریستی بخوانند. آنها ایران را به این امر متهم کردند که یک کشور حامی تروریسم است؛ در حالی که این ایران بود که در مبارزه با تروریسم نقش داشت. شما در کجا با داعش جنگیدید؟ عربستان در کجا با داعش جنگیده است؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین اظهار کرد: من به تلاش‌های برجسته نیروهای روسی نیز اشاره می‌کنم که با وجود خطرات، پشتیبانی هوایی را از نیروها ارائه داده‌اند.

وی افزود: روند اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله و ایران همان روند اقدامات آمریکا است. تمام کسانی که طرح آمریکا را در منطقه به شکست کشاندند، به نحوی با اتهام‌های تروریستی مجازات خواهند شد. چند روز قبل جنبش النجباء و گروه عصائب اهل‌الحق عراق را در لیست تروریست قرار دادند و در این لیست تمامی گروه‌های عراقی‌ که با داعش جنگیدند، قرار خواهند گرفت.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: همانند وضعیت یمن، لبنان و فلسطین، این مسأله کشورهایی را تهدید خواهد کرد؛ همان‌طور که لبنان را این‌گونه تهدید کردند که نامش را در فهرست تروریسم قرار می‌دهند. این یک روند طبیعی است و ما باید با رویکردی خردمندانه با آن مواجه شویم.

وی افزود: من به عرب‌ها و مسلمان‌ها می‌گویم که شما می‌توانید به اظهارنظرهای اسرائیلی‌ها پیرامون هماهنگی با کشورهای عربی به ویژه با عربستان گوش دهید. ما به اظهارات موشه یعالون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی بسنده می‌کنیم که گفته بود این امر تصادفی نیست که آنچه عادل الجبیر به زبان عربی می‌گوید، ما به زبان عبری می‌گوییم.

حزب‌الله با شلیک موشک به یمن ارتباطی ندارد

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: در مورد بیانیه وزرای خارجه عرب می‌گویم که این شورا حزب‌الله را مسئول توزیع موشک‌های بالستیکی خواند. زمانی که وزرا با این بیانیه موافقت کردند، آیا اطلاعاتی را به دست آورده بودند؟ این ادعا، سخیف و بی‌ارزش است. من به آنها می‌گویم که ما هیچ سلاح، موشک یا هفت‌تیری را به یمن، بحرین، کویت یا عراق نفرستاده‌ایم. ما هیچ سلاحی را برای هیچ کشور عربی نفرستاده‌ایم بله ما سلاح‌هایی را به فلسطین اشغالی فرستادیم و هر کس که ما را محکوم کند، در واقع خودش محکوم شده است. ما به سوریه نیز سلاح فرستادیم که فقط در این کشور می‌جنگیم.

سیدحسن نصرالله افزود: نکته دوم در این بیانیه چیزی بود که وزرای سعودی و بحرینی خطاب به لبنانی‌ها گفتند که اگر مساله حزب‌الله را حل نکنید، ثبات تهدید می‌شود. من به آن افراد و به افکار عمومی یادآور می‌شوم که بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت لبنان اشغالگر اسرائیلی و مهم‌ترین عامل آزادسازی لبنان نیروهای مقاومت و ستون فقرات آن یعنی حزب‌الله است.

سیدحسن نصرالله خطاب به مقامات سعودی و بحرینی گفت: سلاح مقاومت مهمترین عامل در تحقق ثبات در لبنان است. آیا شما و سلاح‌هایتان از لبنان در مقابل اسرائیل حفاظت کردید؟ یکی از مسئولان می‌گوید که به‌کارگیری جنگنده‌های اماراتی علیه اسرائیل یک صحبت سخیف است. اگر امنیتی در لبنان وجود دارد، باید گفت که این سلاح حزب‌الله است که عاملی اساسی در حفظ آن است. به لبنان این‌گونه کمک کنید که از آن دست بردارید و در امور آن دخالت نکنید و این که برای ما تکفیری‌ نفرستید و اسرائیل را برای حمله به لبنان تحریک نکنید. در لبنان اراده مردمی محکمی برای عدم بازگشت هرگونه درگیری وجود دارد. شما فقط در امور لبنان دخالت نکنید و ما به شما تضمین می‌دهیم که امنیت در لبنان به عنوان یک الگو در منطقه باقی بماند.

وی افزود: تنها علت نشست وزرای خارجه عرب این بود که یک موشک بالستیک بر فراز فرودگاه ملک خالد در ریاض منفجر شد و این مصیبت بود که عرب‌ها را دور هم جمع کرد. عادل الجبیر می‌گوید که این حزب‌الله بود که موشک ساخت ایران را به سمت ریاض شلیک کرد. من قاطعانه این مسأله را رد می‌کنم که حزب‌الله با شلیک این موشک یا با موشک‌های شلیک شده در گذشته یا با موشک‌هایی که در آینده شلیک می‌شود، ارتباط داشته باشد.

سیدحسن نصرالله گفت: مشکل شما این است که مردم یمن را کوچک می‌شمارید و باور نمی‌کنید که آنها موشک می‌سازند؛ چرا که کسانی که در واقع این باور را نسبت به مردم یمن ندارند، مردم یمن را با خود مقایسه می‌کنند. کسانی که در یمن با شما می‌جنگند، خود یمنی‌ها هستند و شما در مقابل آنها شکست خورده‌اید و باید به این واقعیت اذعان کنید. ما نیز اتهامی را که به هیچ‌گونه شواهدی متکی نیست، رد می‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله افزود: مسأله‌ای دیگر آن است که آنها جمع شدند تا شلیک موشک را محکوم کنند. من از آنها می‌پرسم که آیا یمن یک کشور عربی است، یا خیر؟

وی تصریح کرد: یمن یک کشور محاصره شده است و این مساله قطعی وجود دارد که حملات عربستان علیه یمن ادامه دارد که ده‌ها هزار شهید بر جای گذاشته است. در یمن صدها هزار مورد ابتلا به وبا وجود دارد و سازمان ملل نیز دیگر نمی‌تواند سکوت اختیار کند. شما کجا هستید؟ آیا شما دین دارید؟ آیا این شرافت عرب‌ها است؟ آیا شما قلب دارید؟ آیا یک کلمه در این بیانیه بزرگ پیرامون یمن گفته شد؟ روا نیست که شما در مورد آنچه بر سر یمنی‌ها می‌آید، صحبت کنید.

سیدحسن نصرالله گفت: در مقابل آنچه یمن در حال حاضر شاهدش است، من به مراجع دینی و به تمامی عرب‌ها و مسلمان‌ها پیام می‌دهم و انسانیت آنها و دین آنها و عربی‌گرایی آنها را خطاب قرار می‌دهم. از عربستان بخواهید که این جنگ و کشتار دسته‌جمعی را متوقف کند و پس از آن به دنبال راه‌حل سیاسی بروید. این سکوت در جهان اسلام هولناک است. آیا شما از عربستان می‌ترسید؟ جهانیان در مقابل بمباران و کشتارهای دسته جمعی صورت گرفته در یمن هیچ کاری نکرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: عربستان در هر کاری که انجام می‌دهد، شکست می‌خورد و متأسفانه این بیانیه وزارتی سکوت محضی را در قبال تمامی مردمی اختیار کرد که سرشان بریده می‌شود و با بیماری و بمباران جان می‌دهند.

وی گفت: من از مسائل مربوط به یمن متاثر شدم؛ چرا که اوضاع در یمن اندوهناک است و من به ملت مقاومت می‌گویم آنچه روز گذشته در بیانیه عربی شنیدید، فراموش کنید و به مسیر خود در راه پیروزی‌های تاریخی ادامه دهید.

فقط روی وحدت ملی فلسطین می‌توان حساب باز کرد

سیدحسن نصرالله درخصوص مسأله فلسطین نیز گفت: من از برادران در فلسطین به دلیل موضعشان نسبت به این بیانیه وزارتی عربی قدردانی می‌کنم.

وی افزود: آن جنگ‌افروزی‌ که در جهان عرب شاهدیم، سرپوشی برای اعلام روابط با اسرائیل است. مصاحبه پایگاه ایلاف با آیزنکوت نیز مسأله‌ای بسیار خطرناک است. فلسطینی‌ها در آماج فشارهایی قرار دارند تا از حقوق خود دست بردارند.

سیدحسن نصرالله خطاب به فلسطینی‌ها گفت: فقط روی وحدت ملی شما می‌توان حساب باز کرد و اگر شما متفرق و دچار چنددستگی شوید، فلسطین از دست خواهد رفت.

حریری تا زمان بازگشتش مستعفی محسوب نمی‌شود

سیدحسن نصرالله در مورد مساله سعد حریری نیز گفت: ما منتظر بازگشت حریری هستیم. برای ما حریری تا زمان بازگشتش مستعفی به حساب نمی‌آید.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما به هر گفت‌وگویی که انجام شود، روی باز نشان می‌دهیم. ما سخنانی را در مورد این که حزب‌الله بندهای سازش را نقض کرده است، شنیده‌ایم و به این سخنان پاسخ نخواهیم داد.
وی در پایان گفت: ما از موضع دولت لبنان و از جبران باسیل، وزیر خارجه کشورمان به دلیل تلاش‌هایش قدردان هستیم و به هر کسی که از امنیت عربی دفاع می‌کند درود می‌فرستیم.

برچسب ها: تدبیر24 ، عربستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها