بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تاکید کرد که پرداخت از جیب مردم در زمینه خدمات طب ایرانی ۱۰۰ درصد است؛ در حالی‌ که این رقم باید به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
تدبیر24»دکتر مهدی یوسفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل اصلی خدمات طب ایرانی میزان بالای پرداخت از جیب مردم است، گفت: بحث مشخص شدن تعرفه‌ها و پوشش بیمه‌ای دومقوله جدا از هم هستند. خدمات زیادی وجود دارد که از ابتدا تعرفه داشته‌اند، اما همچنان تحت پوشش بیمه نیستند. خدمت طب ایرانی نیز در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های مشخصی دارند، اما از ویرایش اول، پوشش بیمه‌ای نداشتیم و همچنان هم نداریم.

وی ادامه داد: طبق اسناد موجود باید میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه طب ایرانی به ۳۰ درصد برسد؛ در حالی که  این رقم فعلا ۱۰۰ درصد است. متاسفانه حتی ویزیت متخصصان طب سنتی هم پوشش بیمه‌ای ندارد. از زمانی که کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات تدوین شد، وزارت بهداشت کمک کرد که خدمات طب ایرانی وارد این کتاب شوند. در بازبینی‌های بعدی کتاب ارزشگذاری نیز این تعرفه‌ها تغییر زیادی نداشتند. اما هیچکدام از خدمات ویزیت، مشاوره، حجامت، زالو درمانی، رایحه درمانی، بادکش و ... تحت پوشش بیمه نیستند  و مردم باید ۱۰۰ درصد تعرفه‌ها را بپردازند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای کمک می‌کند این خدمات استاندارد شود، اضافه کرد: این موضوع باعث می‌شود استقبال مردم برای دریافت خدمات طب ایرانی کمتر شود. با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، شورای عالی بیمه هنوز به این مورد نپرداخته است.

یوسفی تاکید کرد: اگر بخواهیم به توسعه طب ملی خود بپردازیم، باید به این مورد توجه کنیم. هزینه‌ای که پوشش بیمه‌ای این خدمات نیاز دارند، اصلا قابل مقایسه با بسیاری از خدمات و داروهای دیگر نیست.   این درحالیست که در حال حاضر بیش از دو هزار داروی گیاهی از وزارت بهداشت مجوز گرفته‌اند. در دولت دهم، ۵۶ دارو در اولویت پوشش بیمه‌ای قرار گرفت و هنوز هم به این رقم اضافه نشده است. از بین خدمات تعرفه‌دار نیز پنج خدمت برای وزارت بهداشت در اولویت پوشش بیمه‌ای قرار دارند.

وی با بیان اینکه برای پوشش بیمه‌ای لازم است استاندارد هر خدمت درمانی تعریف شود، افزود: بیمه می‌تواند به عنوان ابزاری نظارتی باعث ارائه خدمات به صورت ضابطه‌مندتر شود. همچنین چتر حمایتی خوبی برای متخصصان طب سنتی ایجاد می‌کند؛ چرا که فعلا از  متخصصان طب سنتی حمایت خوبی صورت نمی‌گیرد.  

به گفته معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، فقط متخصصان طب سنتی و پزشکان عمومی دوره دیده می‌توانند در سلامتکده‌های طب سنتی و مطب‌های خود به طبابت در این زمینه بپردازند.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها