بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
محمد کیانوش راد

تدبیر24»مشهد در سال‌های اخیر حساسیت‌هایی را از سوی امام جمعه ‌این شهر در مورد برگزاری کنسرت شاهد بوده است. آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی در دفعات متعدد، چه در خطبه‌های نماز جمعه و چه در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها برگزاری کنسرت در این شهر را بی‌حرمتی به امام رضا(ع) عنوان کرده و تاکنون تغییر و تعدیلی در نظر خود نشان نداده است. روز گذشته فرماندار مشهد از تعیین تکلیف کنسرت‌های این شهر به درخواست آیت‌ا... علم‌الهدی خبر داد که در جای خود می‌تواند قابل توجه باشد. در همین راستا «آرمان» گفت‌وگویی با محمد کیانوش راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشته که در ادامه می‌خوانید.

به تازگی فرماندار مشهد از تعیین تکلیف کنسرت‌ها در این شهر به درخواست آیت‌ا... علم‌الهدی خبر داده است. مساله برگزاری کنسرت در این شهر در نهایت چه نتایجی به بارمی‌آورد؟

امیدوارم این درخواست امام جمعه مشهد به معنای تسهیل اجرای کنسرت و موسیقی در شهر مشهد باشد. در دنیایی که ارتباطات به نحو گسترده و روزافزونی در همه جای زندگی مردم نفوذ پیدا کرده، ممانعت از اموری که از جنبه دینی بی‌اشکال شمرده می‌شود، واکنش‌هایی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این در حال حاضر موسیقی صرفا از جنبه تفریح و شادی هم خارج شده و بخش‌هایی از آن به عنوان یکی از نیازهای اصلی برای تعادل بخشی به روحیه انسان مورد توجه و تاکید است. حتی در یونان پیش از میلاد مسیح هم موسیقی به عنوان عنصری تعادل‌بخش به روحیه انسانی و تعدیل‌کننده مورد اشاره بوده است. امروزه موسیقی در جامعه ما می‌تواند با اهداف درمانی و آرام‌بخشی و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. بخشی از خشونت‌ها، درگیری‌ها و ناهنجاری‌هایی که گاه در جامعه شاهد آن هستیم، به دلیل عدم وجود نسخه‌های تعادل‌بخش اجتماعی است. علمای دینی همواره تاکید داشته‌اند که اعمال انسانی باید در چهارچوب حرام و حلال نگریسته شود حال چگونه ممکن است امری که حلال تلقی شده (به خصوص از سوی امام و رهبری) در یک استان نهی شود؟ استان خراسان همواره مهد ادب، فرهنگ و موسیقی متعالی و ارزشمند بوده و ضربه زدن به‌ استعدادها ضربه‌زدن به اصلی‌ترین سرمایه‌های ایران تلقی خواهد شد.

از نظر شما چنین رویکردی چه بازخوردهایی بین مردم خواهد داشت؟

روشن است که برگزاری کنسرت نه تنها در مشهد، بلکه در هر نقطه از کشور باید در چهارچوب‌های مورد تاکید قانون و آیین‌نامه‌های وزارت فرهنگ انجام پذیرد که تا کنون سعی بر اجرای چنین رویه‌ای معمول بوده است. حتی اگر جایی اشکالی پیش می‌آید باید به شیوه منطقی و با چهارچوب قانونی مورد اصلاح قرار گیرد. معمولا در اجرای این‌گونه برنامه‌ها چهارچوب قانونی رعایت می‌شود و استثنا نمی‌تواند اصل برگزاری چنین برنامه‌هایی را خدشه‌دار کند. عموم مردم نسبت به استفاده از نوای موسیقی متعالی که می‌تواند آرام‌بخش و مفید باشد نیز دقت نظر دارند. در هرحال مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران همواره مورد توجه و تاکید بوده و برگزاری کنسرت موسیقی نباید به هیچ عنوان در تنافی با حفظ معنویت مشهد تلقی شود. نباید ناتوانی و کاستی در جذب مردم و جوانان را با ایجاد محدودیت در بخش‌های دیگر زندگی اجتماعی جبران کرد. بدون اینکه نیاز به بررسی‌های گسترده وجود داشته یاشد رعایت قانون و توجه به نیازهای مختلف مردم باید در دستور کار دولت قرار گیرد و توجه کرد که برخی ‌اظهارات به باورهای دینی جوانان آسیب وارد نکند.

امام جمعه مشهد این‌گونه تحلیل می‌کند که اجرای موسیقی در نقاط دیگر کشور بر خلاف هنجارهاست، اما در مشهد بی‌حرمتی به امام رضا(ع) تلقی می‌شود.

در مقابل این تحلیل استدلال خیلی ساده‌ای وجود دارد و آن اینکه اگر موسیقی حرام است در همه جای ایران باید حرام باشد و نه تنها در مشهد، بلکه در هرجای دیگر حرمت آن تغییری نمی‌کند. اما اگر اجرای موسیقی حرام نیست برای همه جاست. در مشهد مقدس هم چون فعل حرامی صورت نمی‌گیرد می‌تواند اجرا شود. البته مردم در علایق و سلایق خود آزاد هستند و نظرات هرکسی باید محترم شمرده شود و طبعا اگر کسی علاقه‌ای به موسیقی ندارد اجباری برای حضور او در کنسرت وجود نخواهد داشت. ممانعت از اجرای موسیقی به بهانه بی‌حرمتی به امام رضا(ع) استدلالی قوی نیست.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها