بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
نمی‌دانم چند سال پیش بود، اما به مناسبت یکی از اولین ایستادگی‌ها و رفتارهای اعتراضی آقای محمود احمدی‌نژاد و دوستانش که در حقیقت اصولگرایان را شگفت‌زده و در عین حال عصبانی کرده بود، یادداشتی نوشته بودم.
 تدبیر24»در آن یادداشت نگاشته بودم دیر یا زود روزی خواهد آمد که اصولگرایان معنای نجابت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات و بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را خواهند فهمید؛ احمدی‌نژاد دست به کارهایی خواهد زد و رفتارهایی از خود نشان خواهد داد که اصولگرایان به‌رغم همه بغض و کینه‌ای که از هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان داشتند دست کم در دل خواهند گفت، اصلاح‌طلبان و هاشمی رفسنجانی تا چه‌اندازه نجیب بودند و ما حالا این را درک می‌کنیم. بنابراین و شاید به‌تعبیری احمدی‌نژاد را انتقامی بدانیم که ‌این‌چنین بر اصولگرایان به‌ویژه دلواپسان این جریان نازل می‌شود. کافی است برای لحظه‌ای رفتار اصولگرایان با مرحوم آیت‌ا‌... هاشمی رفسنجانی و رهبران اصلاح‌طلب را با رفتاری که با احمدی‌نژاد کردند مقایسه کنیم. آیا یک فقره از بی‌‌‌حرمتی‌ها، بی‌احترامی‌ها و نارفیقی‌هایی را که نسبت به‌ آیت‌ا... هاشمی داشتند و همچنان نسبت به اصلاح‌طلبان روا می‌دارند، با احمدی‌نژاد انجام دادند؟ همه می‌دانیم که پاسخ این پرسش خیر است. به عبارت دیگر، دلواپسان یک‌هزارم فشاری را که به اصلاح‌طلبان وارد کردند و یک‌هزارم خشونتی را که به آن‌ها نشان دادند، به احمدی‌نژاد و دوستانش نشان ندادند که در این راستا به هیچ‌وجه نمی‌توان رفتار پرخاشجویانه و حرمت‌شکنی احمدی‌نژاد را با رفتار نجیبانه، متواضعانه و با ادب اصلاح‌طلبان مقایسه کرد. قدیمی‌ها می‌گفتند، انتقام در این دنیاست؛ اگر چه پذیرش این امر سخت است، اما شاید احمدی‌نژاد دست انتقام الهی برای دلواپسانی باشد که آن‌ همه حرکات تند و ناروا در حق اصلاح‌طلبان نمودند. از سوی دیگر، تفاوت دیگر احمدی‌نژاد با اصلاح‌طلبان در آن است که اصولگرایان از همان ابتدای دوم خرداد 76 که احساس کردند هاشمی رفسنجانی سوداهایی برای رشد و توسعه کشور در سر دارد، در برابرشان جبهه عمیق و گسترده مخالفت را گشودند، تا همین پریروز رفیق گرمابه و گلستان احمدی‌نژاد بودند و می‌توان شمرد که آن‌ها فقط چند بار درد و بلای او را بر سر اصلاح‌طلبان کوبیدند. اصولگرایان در دوران ماه‌عسل‌شان با احمدی‌نژاد کوچک‌ترین انتقادی را نسبت به او برنمی‌تابیدند و می‌گفتند، چرا علیه دولتی جوان، انقلابی و مکتبی که پا جای پای مرحوم شهید رجایی گذاشته، مخالف کرده و سیاه‌نمایی می‌کنید؟ این در حالی است که اکنون همه اصولگرایان صف بسته و می‌گویند «ما از همان ابتدا مخالف احمدی‌نژاد بودیم»، «ما اساسا مخالف نامزدی او در انتخابات سال 84 بودیم» و سخنانی از این دست، اما واقعیت آن است که اصولگرایان نه می‌توانند شراکت خود با احمدی‌نژاد تخفیف دهند، نه انکار کنند و نه چیزی از ابعاد گسترده آن بکاهند. آن‌ها تنها به‌تدریج پی بردند که‌ آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات چه انسان‌های نجیبی بوده و هستند و در عین حال به نکته جالب دیگری نیز رسیده‌اند که چقدر سخنان مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و سایر اصلاح‌طلبان از همان ابتدای ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد درست بوده است.



صادق زیباکلام؛ استا دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها