بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
ناصر ایمانی

رئیس جمهور سابق که روزی از حمایت بی‌سابقه اصولگرایان برخوردار بود تا جایی که حتی برخی ته‌مانده استکان چای او را به عنوان تبرک می‌خوردند، امروز در سکوت آنان اقداماتی خارج از عرف انجام می‌دهد. او خود را در برابر برخی سیاستمدران شناخته شده و موثر در فضای سیاسی می‌بیند و در این مسیر به هرکسی که بتواند حمله می‌کند تا کمی بیشتر امکان مطرح شدن داشته باشد. اما غیر از واکنش برخی از چهره‌های اصولگرا واکنش خاصی در مقابل رفتار و سخنانش دیده نشده و همین موجب سوال بسیاری از فعالان شده است. در همین راستا «آرمان» گفت‌وگویی داشته با ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا که در ادامه می‌خوانید.

رفتارهای اخیر محمود احمدی‌نژاد و تیمش حیرت بسیاری پدید آورده است. از نظر شما چنین اقداماتی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

حرکت‌های خارج از عرف احمدی‌نژاد صرفا معطوف به اکنون نیست، بلکه در دوران ریاست‌جمهوری‌اش هم چنین رویکردی را از او شاهد بودیم. این موضوع جدید نیست، چراکه حرکت‌ها و رفتارهایی از او در قامت رئیس جمهور دیده‌ایم که بسیار تعجب برانگیز بود و اکنون که در این مسند نیست، بسیار راحت‌تر این کارها را انجام می‌دهد. من تصور می‌کنم اقدامات او و همراهانش بیشتر یک شوی تبلیغاتی است و تلاش دارند با درگیر کردن بقیه نهادهای حکومتی این شو را تکمیل کنند و قصد دارند با تحریک برخی مسئولان به ‌این نمایش بیشتر دامن بزنند. هرچند تصور می‌کنم نتیجه‌ این اقدامات بیشتر خودزنی سیاسی است اما با هدف کسب وجهه سیاسی بیشتر، مظلوم‌نمایی و تحریک افکار عمومی انجام می‌شود. رسانه‌های ما و شخصیت‌های سیاسی نباید خیلی به‌ این مسائل بپردازند و در دامی که ‌این گروه افکنده‌اند بیفتند، چراکه از نظر من بهترین جواب به‌ این گروه بی‌اعتنایی به آنهاست. این نمایش وقتی مشتری چندانی در مقابل خود نبیند کم‌کم جمع خواهد شد اما در صورت پیگیری، این اقدامات تشدید خواهد شد.

برخی سکوت در برابر اظهارات او را جایز نمی‌دانند و به برخی ادعاها در مورد اینکه احمدی‌نژاد اسنادی در اختیار دارد اشاره می‌کنند اما این تحلیل می‌تواند موجب بی‌اعتمادی مردم شود. ارزیابی شما چیست؟

بازی‌ای که احمدی‌نژاد شروع کرده یک بازی چندوجهی است و از نظر او و همراهانش هر کاری در مقابلشان انجام شود محکوم است. اگر در واقع با آنها برخورد سیاسی یا قضائی بشود ژست اپوزیسیونی‌ای که می‌خواهند بگیرند را تکمیل می‌کنند و عنوان خواهند کرد که برای ترس از افشاگری ما را دستگیر کرده‌اند. اگر آزاد گذاشته شوند این شبهه را مطرح خواهند کرد که به دلیل در اختیار داشتن برخی اسناد، از ما می‌ترسند. نباید خیلی به‌ این بازی طراحی شده پرداخت، چراکه هر دو طرف این شوی تبلیغاتی از طرف احمدی‌نژاد و تیمش تکمیل می‌شود. در صورت ایجاد فضای تبلیغاتی برای این افراد چه در صورت برخورد و چه در صورت عدم برخورد، افکار عمومی را فریب خواهند داد. نباید به ‌این‌گونه افراد که محل اعتنا هم نیستند چندان بها داد چراکه ‌این گروه نه تاثیری در عرصه سیاسی دارند و نه از عده زیادی برخوردارند.

برخی، از فعالان اصولگرا به دلیل عدم واکنش به اظهارات و اتهامات احمدی‌نژاد انتقاد می‌کنند. از نظر شما این نقد تا چه حد به اصولگرایان وارد است؟

خود بنده که پاسخ شما را در این مورد می‌دهم اصولگرا هستم. چرا افرادی که ادعا می‌کنند اصولگرایان سکوت کرده‌اند چنین پاسخ‌هایی را نمی‌بینند؟ من از اصلاح‌طلبان درخواست می‌کنم این موضوع را جناحی نکنند. این همان بحثی است که خود اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم جناحی کردن و سیاسی کردن همه موضوعات مطرح می‌کنند. اصلاح‌طلبان خودشان بدتر از اینها رفتار می‌کنند. خود اصلاح‌طلبان هم می‌دانند احمدی‌نژاد فاصله‌اش از اصولگرایان خیلی بود و از ابتدا هم این‌گونه بود. اگر کسی قرار است متهم به ‌این باشد که چرا سکوت کرده من اصلاح‌طلبان را متهم می‌کنم در طول 8 سال احمدی‌نژاد و بالاخص 4 سال دوم که سکوت کاملی در قبال اقدامات او پیشه کردند. در آن دوره اتفاقا اصولگراها بودند که به‌شدت در مقابل رفتارهای احمدی‌نژاد و دولتش ایستادند. اصلاح‌طلبان فرار به جلو می‌کنند و انگار فراموش کرده‌اند که در آن چهارسال با سکوت خود به گوشه‌ای خزیدند. آنان فقط نظاره‌گر صحنه اعتراضات و مخالفت‌های شدید اصولگرایان با احمدی‌نژاد و تیمش بودند و در آن زمان خود اصلاح‌طلبان سکوت محض کرده بودند. اگر قرار باشد کسی به دلیل سکوتش محکوم شود این اصلاح‌طلبان هستند نه اصولگرایان. پرونده اصولگرایان در مورد ایستادگی برابر اقدامات احمدی‌نژاد در 4 سال دوم او کاملا شفاف است و اصلاح‌طلبان امروز باید پاسخگو باشند. نباید چنین اظهاراتی را مطرح کرد و اگر می‌بینیم جریان احمدی‌نژاد جریانی است که کشور را با آسیب مواجه می‌کند (همچنان که در دولتش این کار را کرد) اصلاح‌طلبان باید همراهی خوبی در مقابله با این جریان داشته باشند. مطرح کردن اختلافات جناحی در این راستا کار درستی نیست چراکه ما هم می‌توانیم بگوییم این اقدامات احمدی‌نژاد به نفع اصولگرایان است یا اصلاح‌طلبان. آیا چنین اظهاراتی خوب است؟ اصولگرایان چنین بحثی را مطرح نکردند اما اگر قرار باشد بحث بر جناحی بودن باشد من معتقدم احمدی‌نژاد در حال حاضر یک اصلاح‌طلب است. او مانند یک اصلاح‌طلب رادیکال حرف می‌زند و همان خطی را که آنها در دوران اصلاحات داشتند پیگیری می‌کند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها