بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
كنفرانس ديالوگ بين‌المللي براي مديترانه كه براي سومين سال متوالي در رم، پايتخت ايتاليا برگزار مي‌شود، به سمبلي براي تفاهم و تبادل نظر در دو سوي مديترانه بدل شده است.
تدبیر24»كشورهاي اروپايي در شمال درياي مديترانه و كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در جنوب مديترانه از فرصت اين كنفرانس با حضور مقامات كشورهاي ساحل درياي مديترانه و كشورهاي موثر جهان استفاده مي‌كنند تا افكار و نظرات‌شان به يكديگر نزديك‌تر شود و همكاري‌هاي بيشتري براي حل مسائل مبتلابه منطقه اطراف خاورميانه انجام دهند. در چنين نشست‌هاي بين‌المللي تلاش مي‌شود براي جلوگيري از گسترش مشكلات موجود و پيدا كردن راه‌حل‌هاي تازه گفت‌وگو و تبادل نظر شود. اين اجلاس مشابه اجلاس امنيتي مونيخ است كه با همكاري اتاق‌هاي فكر و نهادهاي ديپلماتيك بين‌المللي برگزار مي‌شود تا از ديدگاه امنيتي به ايجاد گفت‌وگو، همكاري و توليد طرح و انديشه بپردازد. تقريبا تمام كشورهاي مهم، حتي آنان كه ساحلي در درياي مديترانه ندارند در اين اجلاس دعوت مي‌شوند و اين نخستين بار نيست كه نمايندگاني از ايران براي شركت در كنفرانس گفت‌وگوهاي مديترانه دعوت شده‌اند. ايران به هر حال يكي از قدرت‌هاي موثر در خاورميانه محسوب مي‌شود و اين قدرت و نفوذ باعث مي‌شود كه مسووليت زيادي در ثبات و امنيت منطقه داشته ‌باشد. قدرت و نفوذ ايران در منطقه خاورميانه باعث مي‌شود كه نياز به گفت‌وگو و تبادل نظر با ايران و اطلاع از مواضع و طرح‌هاي ايران براي ايجاد صلح، ثبات و امنيت در خاورميانه، براي همسايگان ديگر اين منطقه در منطقه مديترانه نيز اهميت پيدا كند. حضور وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران اجازه مي‌دهد كه جايگاه، نوع نگاه و نقطه‌نظرات ايران در اين كنفرانس مطرح شود و ايران طرح‌ها و نقشه‌هاي خودش براي آينده‌اي باثبات و امنيت را در منطقه در اختيار ديگر كشورها قرار دهد. افزايش قدرت و توانايي سياسي و امنيتي ايران باعث مي‌شود كه اثرگذاري ايران از چارچوب مرزهاي ملي خارج شده و به چارچوب تاثير منطقه‌اي وارد شود. از نگاه بين‌المللي ايران يكي از اثرگذارترين كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا محسوب مي‌شود؛ منطقه‌اي كه بخش مهمي از سواحل جنوب و شرق درياي مديترانه را به خود اختصاص داده است. به قول مشهور «قدرت، مسووليت مي‌آورد» و همين قدرت و نفوذ ايران در منطقه است كه باعث مي‌شود بخشي از مسووليت حفظ امنيت و ثبات منطقه از ديدگاه نظام بين‌الملل بر عهده ايران باشد. ايران در عين حال براي حفظ قدرت و نفوذ خود در منطقه بايد نشان بدهد كه در مورد آينده منطقه و حفظ صلح و ثبات آن داراي تفكر، ديدگاه، برنامه و حاضر به سرمايه‌گذاري است. آقاي ظريف در اين اجلاس نشان خواهد داد كه آيا ايران براي ايجاد ثبات در منطقه حرفي براي گفتن و طرحي براي ارايه در اختيار دارد يا نه.


علی خرم،ديپلمات پيشين
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها