بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
مشاور امور فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مسئولان باید با نگاهی فراجناحی و غیرسیاسی نسبت به مسائل اجتماعی و معضلات جوانان به حل این مشکلات بپردازند، اظهار کرد: همانطور که در وقوع حوادثی مانند ریزش ساختمان پلاسکو دست همه گروه‌های اجتماعی را صرف نظر از عقاید و گرایش‌های آنان به گرمی می‌فشاریم، باید در زمینه حل آسیب‌های اجتماعی نیز از هر فرد متخصصی که می‌تواند در این زمینه کمک کند، استفاده کنیم.
تدبیر24»حجت الاسلام ناصر نقویان  با تاکید بر ضرورت اقدام جمعی در حوزه اعتیاد، گفت: همانطور که همه مردم کشور با وقوع زلزله به کمک آسیب دیدگان آمدند، چنین رویکردی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز مورد نیاز است. آسیب‌های اجتماعی همچون زلزله‌ای خاموش هستند که از درون باعث پوسیدگی جامعه می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی به جای آنکه به ریشه‌ها و علت‌ها پرداخته شود بیشتر به شاخه‌ها و معلول‌ها تاکید می‌شود، ادامه داد: برای مثال در حوزه مواد مخدر به نیروی انتظامی به ازای کشف مواد مخدر حق الکشف داده می‌شود. آیا با این کار احتمال ورود مواد مخدر افزایش نمی‌یابد؟ چنین اقداماتی در حوزه مواد مخدر مشکلی را برطرف نخواهد کرد. باید توجه داشته باشیم. مواد مخدر و اعتیاد مسائلی هستند که زمینه‌های متعددی دارند.

مشاور امور فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه دلایل وقوع آسیب‌هایی همچون اعتیاد در خانواده‌های فقیر و آسیب پذیر نسبت به خانواده‌های متمول متفاوت است توضیح داد: ایران جزو معدود کشورهایی است که در آن تعداد معتادان متاهل نسبت به معتادان مجرد بیشتر است. این در حالیست که در اغلب کشورهای جهان مجردها بیشتر به سمت اعتیاد روی می‌آورند. باید بررسی کرد که فردی که همسر و فرزند دارد چرا باید به سمت اعتیاد متمایل شود؟.

نقویان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آسیب اعتیاد معلول فقر است تصریح کرد: ریشه فقر در بیکاری است. چرا که انسانی که کار و درآمد کافی دارد به دنبال تفریحات سالم می‌رود. در مورد قشر متمول جامعه عامل اعتیاد یا کمتر است و یا نوع آن فرق می‌کند. در میان این قشر مصرف مواد مخدر نوعی تفریح به حساب می‌آید و نه راه فراری از آسیب‌های روحی- روانی؛ به همین دلیل باید برای این گروه کار فرهنگی انجام داد و در مورد خانواده‌های فقیر باید به دنبال کار اقتصادی و اشتغالزایی رفت.

وی با اشاره به طبقه بندی نیازهای اساسی انسان و هرم مازلو توضیح داد: بر اساس این مفهوم روانشناختی، نیازهای انسان به پنج طبقه تقسیم می‌شوند. طبقه سوم این هرم به نیاز «شخصیت یابی» است. بنابراین بعد از رفع نیازهای فیزیولوژیک و امنیت به تامین این نیاز می‌رسیم. به این ترتیب اگر بتوانیم در ساختارهای جامعه به ریشه یابی علل اعتیاد بپردازیم، به نتایج موفقیت آمیزتری خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه زنان در جامعه بیشتر به دلیل رفع نیاز مالی به اشتغال می‌پردازند تصریح کرد: در بسیاری از مواقع اشتغال زنان تنها به دلیل مشارکت اجتماعی یا بهره مندی از تخصص آنان نیست، بلکه دلیل عمده اشتغال آنها کمک به اقتصاد خانواده است. یکی از دلایلی که کارفرمایان نیز تمایل به استفاده از نیروی کار زنان دارند این است که آنان به حقوق کمتر راضی می‌شوند، اما کارشان را بهتر، بی نقص‌تر و منظم‌تر انجام می‌دهند.

مشاور امور فرهنگی و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نقش روحانیت در حل معضلاتی مانند اعتیاد توضیح داد: مردم کشور هنوز به روحانیت اصیل، دلسوز، دانا و فهیم اعتقاد و باور قلبی دارند. بخشی از بدنه روحانیت تحت عنوان ائمه جمعه، ائمه جماعات و ... مشغول فعالیت هستند. بخشی از این گروه نیز اگرچه در این دسته قرار ندارند اما مردم آنها را به عنوان اشخاصی دلسوز می‌شناسند و سوالات خود را با آنها در میان می‌گذارند. باید تریبون‌های عمومی در اختیار این گروه نیز قرار گیرد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها