بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۰
‌مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار در بخش شمالی دریای عمان به دلیل بهره مندی از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج فارس و افغانستان و آسیای میانه نقش ویژه‌ای در رونق تجارت شرق دارد و امروز به‌نوعی فصل جدیدی از گشایش دروازه ملل رقم خواهد خورد.

تدبیر24»بهروز آقایی در گفت وگو با ایسنا- ‌اظهار کرد: معافیت‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای تجار و بازرگانان در بندر چابهار از جمله‌ تخفیف 30درصدی در کلیه ردیف‌های حقوق و عوارض بندری وارد بر کشتی‌های کانتینری، تخفیف حداقل 30 درصد در هزینه‌های تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به سایر بنادر جنوبی کشور، ارایه تخفیفات پلکانی در  کانتینری وارده به خطوط کشتیرانی، تخفیف 75 درصدی در انبارداری کانتینرهای وارداتی و 85 درصد در انبار‌داری کانتینرهای صادراتی و ترانزیت خارجی و امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت رقابتی بصورت بلند‌مدت و کوتاه مدت به متقاضیان و سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این بندر توانایی خدمات انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج‌ها، آب‌رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد.

آقایی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در 8 ماه ‌سال جاری در بنادر چابهار 58 درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این میزان از رشد نشان دهنده افزایش مطلوب خدمات لجستیکی در بنادر استان است، افزود: بندر چابهار با برخورداری از پایانه مجهز کانتینری، 15 پست اسکله به طول 3 کیلومتر، آبخور 16.5 متری و 60 هکتار بارانداز قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ضریب ایمنی کالا از نظر سرقت و صدمه به محمولات، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری، صرفه‌جویی در زمان حمل، کاهش هزینه تخلیه و بارگیری، باز نشدن درب کانتینر از مبدا تا مقصد، استقرار تناژ قابل توجهی از کالا در یک کانتینر، سهولت در چیدمان و استفاده بهینه از فضا در محل تخلیه و بارگیری به عنوان مهمترین مزایای این نوع از حمل و نقل است.

آقایی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال رقابت‌پذیری بنادر کشور است و به همین منظور در پی ایجاد رویکردی تازه در حوزه حقوق و عوارض بندری است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بندر شهید بهشتی چابهار سوپاپ اطمینان بنادر کشور است که از امروز رسما اعلام وجود می‌کند و قرار است دروازه دسترسی افغانستان و همسایگان شمالی ایران (کشورهای CIS‌‌) به آب‌های آزاد باشد.

وی اظهار کرد: آنچه این بندر را بی‌رقیب می‌کند، 3 شاخصه امنیت، نزدیکی و ارزانی ترانزیت از مسیر این بندر و کریدوری است که در پس‌کرانه‌ آن قرار دارد.

آقایی گفت: محاسبات نشان می‌دهد که هزینه حمل هر کانتینر کالا از بندر چابهار به مقصد افغانستان، هزار دلار نسبت به مسیر پاکستان و 1.5میلیون تومان ارزان‌تر از مسیر بندر شهید رجایی تمام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها