بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس:
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تشکیل فراکسیون حقوق شهروندی گفت: با کمک به احیای حقوق شهروندی درواقع زمینه سازی و بسترسازی توسعه بهتر کشور و جامعه را فراهم کرده‌ایم.

تدبیر24»جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حقوق شهروندی یکی از مسائل مهم جامعه 80 میلیونی و بخشی از دغدغه‌های داخلی و بین‌المللی ما است و رعایت آن نیاز به فرهنگ‌سازی، قانون‌گذاری، نهادسازی و نظارت دارد. فراکسیون حقوق شهروندی می‌تواند بخشی از کار را در حوزه‌های قانون‌گذاری، نهادسازی و نظارت انجام دهد و همچنین به دولت هم کمک کند.

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم یک جامعه پیشرفته بر اساس سند چشم انداز 1404 داشته باشیم و به اهداف برنامه ششم توسعه برسیم می‌بایست جامعه هم به سمت حقوق شهروندی حرکت کند چراکه بخشی از توسعه در سند چشم انداز، توسعه سیاسی است که مسئله رعایت حقوق شهروندی و حقوق ملت یکی از زیرمجموعه‌های آن می‌باشد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در قانون اساسی هم فصلی تحت عنوان حقوق ملت وجود دارد، عنوان کرد: احیای قانون اساسی و پیاده کردن اهداف اسناد بالادستی انقلاب و نظام، نمایندگان را بر آن داشت که چنین فراکسیونی را تشکیل دهند و زمینه را برای کمک به آن اهداف فراهم کنند.

رحیمی جهان‌آبادی خاطرنشان کرد: بدون هیچ تعارف و تکلفی، قانون اساسی ما یکی از پیشرفته‌ترین قوانین در خاورمیانه است و ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در حوزه دموکراسی و رعایت حقوق شهروندی دارد.

این عضو فراکسیون امید گفت: باید گفتمان غالب جامعه، دولت، مجلس و فضای فرهنگی جامعه را به سمت اهدافی که فکر می‌کنیم برای جامعه، نظام و کشور مفید است ببریم که یکی از این اهداف به نظر من مسئله حقوق شهروندی است.

وی افزود: زمانی که دولت مسئله حقوق شهروندی را مطرح می‌کند، مجلس فراکسیون تشکیل می‌دهد و فضای رسانه‌ای و گفتمانی شکل می‌گیرد و بخشی از گفتمان سازی‌ها ایجاد می‌شود، به عنوان مثال تشکیل همین فراکسیون حقوق شهروندی باعث شده شما به عنوان رسانه از یک نماینده مجلس مصاحبه بگیرید. گفتمان سازی زمانی در جامعه رخ می دهد که کم کم پیرامون موضوعی افراد به این فکر بیفتند که چه بسترهایی برای این کار لازم است و چه موانع و مشکلاتی وجود دارد.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: بسیاری از امور اقتصادی، حزبی، اجتماعی و فرهنگی کشور تحت الشعاع حقوق شهروندی قرار می‌گیرد و رعایت این حقوق در بخش‌های مختلف کشور موثر واقع می‌شود.

وی ادامه داد: نمونه‌ای از این حقوق حق مالکیت، حق آزادی بیان و نشر افکار و اعتقادات در چارچوب قانون، شرع و اسلام است؛ اگر این اصول مصرح در قانون اساسی در همین حوزه‌ها احیا شود جامعه به این نتیجه می رسد که اگر سرمایه‌گذاری در حوزه نشر، مطبوعات و حزب انجام دهد از یک ضمانتی بهره مند است و این‌ها باعث افزایش فعالیت‌ها می‌شود و اعتماد عمومی به جامعه و سیستم افزایش می‌یابد.

این نماینده مجلس افزود: همچنین نفس تشکیل فراکسیون بد نیست چرا که جدای از کمیسیون های تخصصی، تعدادی از نمایندگان هم فکر را دور هم جمع می کند که اهدافی که در اساسنامه فراکسیون آمده را دنبال کنند.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: فراکسیون حقوق شهروندی به عنوان بخش نظارت بر فراکسیون های مجلس اعلام و تصویب شده است و کارهای دیگر آن در حال انجام شدن است. این فراکسیون متعلق به جناح خاصی نیست و از تمام سلایق و گروه‌ها در آن حضور دارند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها