بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
همزمان با فرا رسیدن ماه ربیع الاول، شور و اشتیاق خاصی در مردم استان کردستان برای برپایی جشن های این ماه دیده می‌شود که این ماه بیشتر به ماه مولود در میان کردستانی‌ها مصطلح است.
تدبیر24»به واسطه قرار گرفتن میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و هفته وحدت در ماه ربیع الاول، این ماه در کردستان سراسر شور و شادی است و کردستانی‌ها با روش‌های مختلفی این ماه را جشن می گیرند.

یکی از خاص‌ترین این جشن‌ها، برگزاری جشن مولودی با همان جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) است که با تشریفات و اعمال خاصی برگزار می شود. البته جشن مولودی یا مولودی خوانی در سایر ماه های سال نیز در کردستان برگزار می‌شود اما در ماه ربیع الاول نمود بیشتری پیدا می کند.

کردستانی‌ها براساس منابع دینی خود، برگزاری این جشن را موجب خیر و برکت و افزایش رزق و روزی خود می دانند و به صورت ویژه آن را برگزار می کنند.

مراسم‌ مولودی‌خوانی‌ از زمان‌های گذشته در کردستان‌ مرسوم‌ بوده‌ و بسیار باشکوه و پرشور و شوق‌ برگزار شده است؛ زن و مرد، پیر و جوان، غنی‌ و فقیر با لباس‌های محلی کُردی در این مجالس شرکت‌ می‌کنند.

مراسم مولودی خوانی با قرائت قرآن، سخنرانی یک ماموستا یا عالم دینی در مورد صفات و فضایل پیامبر اکرم(ص) و سپس خواندن قصیده بردیه که شامل ادعیه و دعاهایی است آغاز شده و سپس اشعار مولودی قرائت می‌شود.

در بخش قرائت مولودی، گروه مداحی و دف‌نوازی اشعاری از دوران قبل از تولد نبی مکرم اسلام تا بعد از وفات ایشان قرائت می‌کنند و در ادامه مدح آن رسول بزرگوار، دف‌نوازان دف‌های خود را هماهنگ کرده و می‌نوازند.

اجرای نوای «الله الله»، «حی الله»، «لا الله الا الله»، «یا رسول الله» و... همراه با دف، طنین خاصی به مجالس مولودی می دهد و طراوات بخش دل‌های عاشقان خدا و رسولش می‌شود.

در پایان مجلس نیز همه حاضران رو به قبله قیام کرده و رو به آسمان، طلب عفو و بخشش گناهان، قرار گرفتن در زمره شفاعت کنندگان پیامبر(ص)، شفای‌ بیماران‌، گسترش اسلام‌ و نابودی کفار و دشمنان اسلام و عاقبت بخیر شدن جوانان و پیران را از خداوند درخواست کرده و یک‌صدا آمین می‌گویند.

برگزاری بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور در سنندج

امسال بزرگترین مراسم مولودی خوانی کشور با عنوان چهاردهمین یادواره «سید بهاالدین شمس قریشی» عارف نامی کُرد با حضور مسئولان، مداحان، مولودی خوانان و دف نوازان استان کردستان در مسجد قبای سنندج برگزار شد. در این مراسم معنوی که در هفته وحدت امسال برگزار شد، بالغ بر 20 هزار نفر از دوستداران رسول مهربانی ها حضور داشتند.

اجرای گروه مداحی و دف نوازی پیشکسوتان، گروه سید بهاءالدین حسینی، گروه خلیفه جلال زندسلیمی، گروه وریا فشیری و حمید وکیلی و گروه شهرام منصوری از جمله اجراهای این مراسم بود.

هر ساله این مراسم معنوی با عنوان یادواره سید بهاالدین شمس قریشی در هفته وحدت، به همت حوزه هنری استان کردستان و با شرکت هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان کردستان برگزار می شود.

مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی، عارف و شاعر نامی کُرد، کتاب مولودنامه و معراج نامه را تالیف و به رشته نظم درآورده است که مداحان و مولودنامه خوانان کرد از اشعار این کتاب در جشن مولودی پیامبر اکرم (ص) استفاده می کنند.

برگزاری جشن وحدت در 10 شهرستان کردستان

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان نیز از برگزاری ١٠ جشن بزرگ وحدت در ١٠ شهرستان استان به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت خبر داد و گفت: از ١٢ تا ١٥ آذر جاری، ویژه برنامه های جشن وحدت در شهرستان های سنندج، سروآباد، بانه، کامیاران، دهگلان، بیجار، دیواندره، سقز، مریوان و قروه با همکاری فرمانداری و دستگاه های فرهنگی اجرا می شود.

کامل گلباغی، همچنین به برگزاری جشن وحدت در سطح کانون فرهنگی هنری مساجد استان اشاره کرد و گفت: همزمان با آغاز ماه ربیع الاول در همه مساجد شهر و روستا و کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ویژه برنامه های هفته وحدت آغاز شده که با حضور پرشور آحاد مردم برگزار می شود.

وی در ادامه، جلوگیری از تفرقه امت اسلامی را مهمترین هدف بنیانگذار انقلاب اسلامی از نامگذاری هفته وحدت دانست و خاطرنشان کرد: وحدت مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین اصل در ماندگاری اسلام و مقابله با توطئه‌های دشمنان علیه این دین الهی است.

علاوه بر برگزاری جشن مولودی، پخش نذری، نقل و شیرینی و صدقه نیز در این ماه صورت می گیرد و هر کس به سهم خود در این ماه در پی انجام کاری خیر است.

برچسب ها: تدبیر24 ، ماه مولود
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها