بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست از عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد انتقاد کرد و گفت: سمن‌ها تنها در صورت استقلال مالی می‌توانند نقش منتقد دولت را بازی کنند.
تدبیر24»کاوه مدنی  ضمن انتقاد از نحوه تعامل دولت با سازمان‌های مردم نهاد در ایران گفت: ما در حق سمن‌ها جفا کرده‌ چون آن‌ها را به درستی هدایت نکرده‌ایم. واقعیت این است آنچه که امروز در ایران در مورد سمن‌ها دیده می‌شود با تعریف استاندارد سمن در دنیا فاصله بسیاری دارد.

تزریق پول، جفای بخش‌های دولتی در حق سمن‌ها

وی با اشاره به وابستگی مالی برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد به بخش‌های دولتی اظهار کرد: در همه کشورها، تشکل‌ها برای پیشبرد امور مورد نظرشان به دنبال تامین بودجه هستند اما نحوه تامین آن موضوع بسیار مهمی است زیرا اگر بخش دولتی بخواهد به سمن‌ها به‌طور مستقیم پول تزریق کند، به آن‌ها جفا کرده‌ است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کمک مالی مستقیم بخش‌های دولتی به سمن‌ها در برخی از موارد می‌تواند باعث انحراف آن‌ها از وظایف و رسالت اصلیشان ‌شود، تاکید کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید به نحوی بودجه مورد نیاز خود را تأمین کنند که استقلال آن‌ها از دولت خدشه‌دار نشود. دلیل اهمیت استقلال مالی سمن‌ها، آن است که بتوانند در موارد لازم، بخش‌های دولتی را بازخواست کنند و به چالش بکشند.

به گفته مدنی، در شرایط کنونی، برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد به دلیل دریافت بودجه از بخش‌های دولتی به همکار و دوست آن‌ها تبدیل می‌شوند و رسالت اصلی خود یعنی انتقاد را فراموش می‌کنند بنابراین در شرایط کنونی اطمینان دارم که اسم «سازمان مردم‌نهاد» برازنده بسیاری از سمن‌های داخل کشور در حوزه‌های مختلف نیست و یکسان کردن ‌این گونه سمن‌ها با سمن‌های واقعی و مستقل عادلانه نیست.

ضرورت شفافیت مالی سمن‌ها

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد نباید قائم به شخص باشند، تصریح کرد: در سمن‌ها همواره باید به روی افراد جدید باز و فرصت عضوگیری مستمر وجود داشته باشد همچنین این گروه‌ها باید با آرمان مشخصی پیش بروند و عملکرد و آرمانشان هم راستا باشد. افزون بر این، شفافیت مالی از الزامات کاری سمن‌ها است.

تحرک؛ عامل زنده ماندن سمن

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شرایط کنونی تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار خوب عمل می‌کنند و ویژگی‌ مردمی بودن خود را حفظ کرده‌ و توانسته‌اند در بسیاری از اوقات تصمیم‌گیرندگان دولتی را به درستی به چالش بکشند و آن‌ها را از انجام برخی امور منصرف کنند اما متاسفانه برخی از تشکل‌ها تنها به دنبال ایجاد هیاهو و تنش در جامعه هستند و خروجی موثری نیز ندارند. لازم است سمن‌ها در این زمینه خود را تقویت کنند و تحرک را سرلوحه کار خود قرار دهند زیرا فعالیت است که یک سمن را زنده نگه می‌دارد.

ضرورت بازتعریف معنای سمن و فعال محیط زیست

مدنی تاکید کرد: امیدوارم معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست در زمینه بازتعریف معنای سمن و فعال محیط زیست موفق‌ عمل کند و با برنامه‌ریزی‌ها و تغییرات ساختاری که در معاونت آموزش و پژوهش صورت می‌گیرد، بتوانیم حرکت جدی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: معاونت آموزش و پژوهش بخشی است که به ازای هر ریال هزینه می‌تواند برداشت بسیاری در عرصه جامعه در بازه کوتاه‌مدت و درازمدت داشته باشد. اما لازم است بدانیم بهبود وضعیت محیط زیست کشور نیازمند تقویت دانش مردم، مسئولان، مدیران و فعالان محیط زیست است بنابراین تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت تبدیل ۸۰ میلیون ایرانی به ۸۰ میلیون محیط‌بان درست است. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم مشکلی که در درازمدت به وجود آمده در کوتاه مدت حل نمی‌شود و در شرایط کنونی کشور مهم آن است که بفهمیم چه اشتباهاتی در گذشته صورت گرفته و باور داشته باشیم که می‌توانیم با عملکردمان در سرنوشت خود موثر باشیم و ایمان داشته باشیم که می‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: این معاونت تلاش می‌کند تا با مجموعه‌ای از تحولات و تغییرات در دیدگاه‌ها و ارائه برنامه‌های تازه دانش مسئولان محیط زیست سپس آگاهی عمومی را بالا ببرد البته سعی داریم دانه‌ها و بذرهایی که در دوره‌های قبل کاشته شده را به‌درستی آبیاری و تقویت کنیم.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها