بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
تقویم نیمه آذر بازخوانی دانایی و ظلم ناپذیری جوانانی است که در مسیر اعتقاد خود، از خون و جانشان گذشتند و روزی را خلق کردند که از صفحه تاریخ فراموش شدنی و حذف شدنی نیست.
تدبیر24»قشر دانشجو آمیزه ای از شور،شعف، شجاعت، نقادی، بی باکی، صداقت و پاکی است که همین خصائل این گروه و این روز را از سایر روزهای تقویم متمایز میکند. 16آذر پیوند دانش طلبی وآزادی خواهی است. امام راحل دانشجویان را منشا تحولات، تحرکات و امید ملت میدانستند و معتقد بودند که نباید چشم و گوش ملت را نابینا و ناشنوا کرد و زبان آنها را بست، زیرا دانشجویان زبان ملت هستند که حقیقتا سخن درستی است.
نقش آفرینی اثرگزار دانشجویان در رویداد های حساس کشور بر کسی پوشیده نیست. برای تائید این ادعا کافیست انتخابات 29اردیبهشت 1396 را بخاطر آورد و اهمیت حضورشان را در به ثمر نشستن نتیجه فعلی را یادآور شد.
دانشجویان به عنوان نخبگان و روشنفکران کشور رسالت مهمی را بر دوش دارند. ترویج گفتمان عدالت و دموکراسی در محیط دانشگاهی و اجتماع از اقدامات مهم این گروه در فضای آکادمیک و جامعه است. دانشجویان به عنوان دانش آموختگان جامعه، حلقه وصل مردم با سیاستمداران هستند  و برای رفع استبداد و اصلاح وضع موجود گام های اساسی میتوانند بردارند.با توجه به پتانسیل و ظرفیت های جامعه دانشگاهی، تشویق و توجه به خواسته  ها ومطالبات قشر تحصیلکرده کشور بایستی در اولویت اساسی برنامه ریزی های دولتمردان قرار گیرد.
در مقابل این تکلیف، دانشجویان حقوقی دارند که ضروریست تمامی دستگاهها ونهادها به آن پایبند بمانند. دانشجویان به عنوان قشر نخبه کشور بعداز سالها مطالعه و ادامه تحصیل، انتظار دارند در پایان مسیر تلاش هایشان به شکوفایی برسد و بتوانند نیازهای اساسی شان را رفع کنند اما واقعیت مهم در کشور آنست که در یک فرآیند بی برنامه افرادبه سمت ادامه تحصیل و دریافت مدرک هدایت میشوند و سپس برنامه مشخصی برای تامین نیازهایشان وجود ندارد.در طول سالهای گذشتهاین فقدان به اساسی ترین مشکل این قشر تبدیل شده است.
در شرایط فعلی اقتصادی که کشور با آمار بالایی از بیکاری مواجه است به منظور رفع دغدغه های جوانان تحصیلکرده، انتظار میرود پروژه های عملیاتی برای دانشگاه تعریف و دانشجو بودن به عنوان یک شغل محسوب شود. همچنین در بلندمدت، یکی رویکردهای مهم کشور در چشم انداز، برقراری تعامل وهمکاری میان بخش های صنعت وتحصیلکرده باشد.
علاوه بر بحث علمی، دانشجویان لازم است تحلیل صحیح و دقیق از واقعیت های جامعه در بخش های سیاسی،فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند. این سخن که علم آموزی تنها تکلیف یک دانشجو است سخن غلطی است، دانشجو باید فهم سیاسی و قدرت تحلیل اتفاقات پیرامون و جامعه را کسب نماید و این امر محقق نمیشود مگر با گشایش فضا و ایجاد فضای گفتمان در جنبش ها وتشکل های دانشجویی. با نهادینه نمودن فرهنگ گفتگو، اندیشه ورزی و استدلال در سطح دانشگاهها میتوان انتظار انتقال این تجربیات به بدنه جامعه و اصلاح فرهنگ عمومی جامعه به تدریج درطول زمان را داشت.
 با توجه به لزوم بهره گیری از دانش، تخصص و سایر استعدادهای این گروه،  متاسفانه در سال های گذشته شاهد سرخوردگی و مهاجرت نخبگان به سایر کشورها بوده ایم که لازم است تمامی مسئولان و دستگاههای اجرایی کشور به این مهم توجه نمایند، از ظرفیت های علمی این عزیزان در طُرُق مختلف بهره گیرند و قدر میرزاخانی های امروز کشور را دانسته،  قبل از آنکه خیلی دیر شود
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها