بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
بروز و ظهور انواع ازدواج‌های نامتعارف همچون ازدواج استیجاری در جامعه باعث ایجاد شکافی عمیق بین جوانان و تشکیل خانواده گشته که در کوتاه مدت به متزلزل سازی این بنیان مقدس منجر خواهد شد.
تدبیر24»ازدواج سفید، ازدواج ساندویچی، ازدواج رنگین کمانی و حالا ازدواج استیجاری!. ازدواج استیجاری چند سالی است که در ایران مشاهده می‌شود و دلیل نام گذاری آن، اجاره‌ی منزل از سوی مردان متمول برای همسر دوم (موقت) است، بطوری که زن دوم در این منزل سکنی گزیده و مرد تنها برای رفع نیاز جنسی خود به آنجا مراجعه می‌کند. باید توجه داشت که این قبیل جریان‌ها منجر به آن شده است که مخالفان ازدواج موقت، آن را زمینه ساز اشاعه‌ی فحشا در جامعه قلمداد کنند.


ازدواج‌های نامتعارف

متاسفانه قریب به دو دهه است که شاهد انواع ازدواج‌های نامتعارف در جامعه هستیم. ازدواج‌هایی که با هدف ریشه کن سازی بنیان‌های خانواده ایجاد شده‌ و جوانان را از زیر بار مسئولیت و چارچوب‌های قانونی رها می‌کند. همین دو فاکتور اساسی، باعث گرایش خیل عظیمی از این قشر آسیب پذیر به انواع ازدواج‌های نامتعارف شده است که هر روز شاهد انتشار اخباری جدید از آسیب‌های آن هستیم.


تغییر الگوی ازدواج ایرانی
جامعه شناسان اجتماعی معتقدند که امروزه الگوی ازدواج در کشورمان تغییرات فراوانی را به خود دیده است. در واقع ازدواج و زندگی متاهلی که بر پایه و اساس اصول اسلامی بنا نهاده شده، به تدریج در حال تغییر شکل و حرکت به سمت و سوی ازدواج‌های فارغ از قید و بند کشورهای غربی می‌رود. بی شک این روند نامناسب، زمینه‌ی ایجاد فحشا و روابط آزاد را در جامعه محیا ساخته و همین موضوع سبب دوری بیش از پیش جوانان از امر مقدس ازدواج می شود و این یعنی نابودی بنیان‌های جامعه.

مشکلات اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی از عمده دلایل کاهش آمار ازدواج دائم است. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، عدم دسترسی آسان به ازدواج دائم یکی از علل گرایش به ازدواج‌های نامتعارف است.

در این راستا باید اشاره‌ای داشته باشیم به عوامل پدید آورنده‌ی ازدواج استیجاری. افزایش سن ازدواج، تغییر معیارهای دختران برای "هم باشی"، گرایش به روابط رنگی در مردان (ارتباط با چند نفر) و ... مهم‌ترین عوامل در بروز و ظهور ازدواج استیجاری است. یکی از مسائلی که امروزه تبدیل به معضلی بزرگ شده، بحث افزایش سطح خواسته‌های دختران و نیز گرایش به زندگی لاکچری است. این نوع نگرش مستلزم صرف هزینه‌های گزافی است که شاید ازدواج‌های استیجاری بخشی از آن را تامین کنند و این باوری است که شاید تا چند سال پیش تصور آن هم غیر ممکن بود و حالا به وفور دیده می‌شود.
در این میان جای این سوال پیش می‌آید که چرا مردان به سمت ازدواج استیجاری می‌روند؟ شاید نتوان پاسخ قانع کننده‌ای برای این سوال در نظر گرفت اما می‌توان یکی از علل اصلی گرایش مردان به ازدواج موقت و در پی آن ازدواج‌های استیجاری را افزایش میل جنسی به دلایل نامتعارف (افزایش بی بند و باری، مشاهده فیلم‌های پورن، تهاجم فرهنگی) و همچنین فرار از چارچوب خانواده نام بُرد.


ازدواج استیجاری چیست؟
طبق آمارهای منتشر شده، ظهور اینگونه ازدواج ها، طلاق در جامعه را بطور چشم گیری افزایش داده است، که در ادامه‌ی آن زن به عنوان سرپرست خانواده ملزم به تامین هزینه‌ها می‌شود که در اکثر موارد و با توجه به اوضاع اقتصادی جامعه، رو به سوی ازدواج مجدد (ازدواج سفید و یا استیجاری) می‌گذارد و این روند (ازدواج استیجاری) نیز در پاره‌ای از موارد، باعث از هم پاشیدگی خانواده‌ای دیگر می‌شود. اگر کمی تامل کنیم متوجه می‌شویم که چرخه‌ای از روابط در جامعه‌ی امروزی به وجود آمده است که مردی برای تامین نیازهای جنسی خود به سمت زن دیگری می‌رود و زنی برای تامین نیازهای مالی خود به سمت مردان ثروتمند دیگر. این چرخه را "چرخه‌ی براندازی خانواده" می‌نامند.


کاهش گرایش به ازدواج دائم
مشکلات اقتصادی و نابسامانی‌های اجتماعی از عمده دلایل کاهش آمار ازدواج دائم است. همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، عدم دسترسی آسان به ازدواج دائم یکی از علل گرایش به ازدواج‌های نامتعارف است از این رو ضروریست که مسئولین مربوطه با بررسی‌های همه جانبه، تدابیری برای رفع این قبیل معضلات اجتماعی اندیشیده و زمینه‌ی تسهیل ازدواج دائم در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان را فراهم آورند. شاید با راه‌اندازی این روند سدی در برابر ظهور ازدواج‌های دیگر ایجاد شده و دور برگردانی شود برای بازگشت جامعه به مسیر خانواده گرایی.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها