بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته دولت تلاش قابل توجهی کرده تا عرصه ریلی را به عنوان انتخاب نخست مسافران ایرانی مطرح کند، اما به نظر می‌رسد این روال نه تنها به شکل طبیعی پیگیری نشده که حتی تقاضا برای سفرهای ریلی رشد معقول خود را نیز از دست داده است.
تدبیر24»شرکت راه‌آهن در طول سال‌های گذشته با ارائه خدمات کیفی و کاهش تعرفه استفاده از خطوط تلاش کرده اوضاع را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان بار در بخش ریلی بهبود بخشد.

در کنار آن شرکت ساخت نیز بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام سال‌های گذشته را تکمیل کرده و حتی پروژه‌هایی که برای مدت قابل توجهی بلاتکلیف بوده‌اند را به مرحله افتتاح رسانده است.

کاهش میانگین سنی ناوگان ریلی و وارد کردن واگن‌های نوساز نیز دیگر برنامه‌ای بوده که دولت با هدف بهبود نگاه مردم نسبت به استفاده از حوزه ریلی در دستور کار قرار داده است.

با وجود تمام این تمهیدات به نظر می‌رسد هنوز نگاه درصدی از مردم به استفاده از امکانات جاده‌ای است و آنچه که از اظهارات معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بر می‌آید این است که حتی اقبال مردم به حمل‌ونقل عمومی کاهش نیز یافته است.

با توجه به این که امکانات تشویقی در نظر گرفته شده از سوی دولت چندان مورد توجه قرار نگرفته حالا زمان آن رسیده که دیگر گزینه‌ها نیز مدنظر قرار گیرند که یکی از آنها افزایش نرخ سوخت خواهد بود. وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی ازموافقان این موضوع اعلام کرده که هدف از پیگیری این مساله نه نفع مالی که کاهش کار به سفرهای جاده‌ای و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی است.

هرچند در طول سال‌های گذشته تمام پیشنهادها برای افزایش نرخ سوخت با مخالفت روبه‌رو شده اما این بار به نظر می‌رسد و با اهداف توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی این موضوع را به شکل جدی‌تری پیگیری خواهد کرد، موضوعی که ابعاد مختلف تورمی و اقتصادی خواهد داشت و برای اجرای آن تمهیداتی ویژه نیاز است اما شاید برای یاری رساندن به عرصه ریلی چاره‌ای جز بهره‌بردن از این حربه جدید وجود نداشته باشد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها