بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۹۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
ترانه سرای برجسته کشوری معتقد است که نگاشتن ترانه‌های بی‌محتوا و راهیابی آنها به دنیای موسیقی و از همه بدتر عادی شدن این موضوع یکی از بزرگترین مشکلات امروز ترانه‌سرایی در کشور است .

تدبیر24»«زهرا کلاته» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره اضافه می‌کند: بزرگترین آسیب ترانه‌های بی‌محتوا و اجرای این ترانه‌ها از سوی برخی خوانندگان، بد سلیقه کردن مردم و جذب آنان به سوی ترانه‌های سطحی و بدون مفهوم است .

وی با گلایه از نبود هیچ گونه نظارتی از سوی مسئولان در این زمینه، به تاثیرات منفی این ترانه‌ها بر افراد جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشحالم که موسیقی جریان‌دارد اما راهی که می‌رود  را نمی‌پسندم چرا که معتقدم این راه رو به بن‌بست است.

وی ادامه می‌دهد: من معتقدم در درجه اول ترانه‌سرایان باید در مقابل جامعه شنونده‌ی آثارشان احساس مسئولیت کنند و از انتشار ترانه‌های ضعیف وهمچنین آثاری با  مفاهیم منفی و نا امید کننده بپرهیزند، البته اگر واقعاً ترانه را می‌شناسند و سوادش را دارند ولی در غیر این صورت که همه‌ی آدم‌ها به نوعی ترانه‌ سرا هستند ‌چون گاهی چیزی به ذهنشان می‌رسد که ‌موزون است .‌

به اعتقاد این ترانه‌سرای کشوری که لازمه‌ی ورود به هر کاری را رعایت اصول و اخلاقیات آن می‌داند، اکثر ترانه‌های امروزی قابل تحمل هستند ولی نمی‌توان آنها را قابل تاُمل یا به عبارتی تفکربرانگیز دانست.

کلاته از علل راهیابی ترانه‌های فاقد محتوا به دنیای موسیقی را دغدغه شهرت در بین برخی ترانه‌سرایان جوان عنوان می‌کند و در این باره تصریح می‌کند: متاسفانه دغدغه شهرت چنان در بین بعضی از ترانه‌سرایان رواج یافته که  نه تنها هزینه‌ای بابت واگذاری ترانه دریافت نمی‌کنند بلکه گاهی حتی به افراد مختلف برای خوانده شدن اثرشان هزینه هم می‌پردازند که این به منزله‌ی توهین به هنر و هنرمندان واقعی است.

این ترانه‌سرای کشور که با خوانندگان برجسته‌ی کشوری  مانند استاد ایرج، حمید عسگری، رضا صادقی، رضا رویگری، فریدون آسرایی، بهنام صفوی و مهدی یغمایی همکاری دارد، عنوان می‌کند: این موضوع حتی برخی خوانندگان را نیز بدعادت کرده و باعث رکود بازار کار ترانه‌سرایان حرفه‌ایی شده است .

وی همین موضوعات را از عوامل کم‌ کار شدن و حتی سکوت کامل خیلی از چهره‌های شاخص و وزنه‌های ترانه‌ی کشور در این روزها می‌داند.

به گفته‌ی وی، عدم تخصص سراینده وقتی با عدم تخصص و شناخت آهنگ‌ساز و خواننده  جمع بسته شود، نتیجه این می‌شود که بسیاری از آثار امروزی که شب‌هنگام شاهد معروف شدنشان هستیم، در هنگام صبح از یادها رفته‌اند .

وی در مورد این که چرا محتوای بسیاری از ترانه‌ها درون‌مایه‌ای غمگین دارند، می‌گوید: متاسفانه جامعه‌ی ما، جامعه‌ی غمگینی است و ترانه‌ها نیز با توجه به سلیقه مخاطبان سروده می‌شود و از آنجایی که اکثر مخاطبان از قشر جوان جامعه هستند، ترانه‌هایی با محتوای غمناک و به اصطلاح جوان‌پسند، بیشتر عرضه می‌شوند که البته شاید هیچ ربطی هم به فضای ذهنی ترانه‌سرا نداشته باشد .

کلاته اشاره‌ای نیز به ورود خود به عرصه ترانه‌سرایی می‌کند و می‌گوید: شعر را در دوران دبیرستان و در محضر اساتید عزیزم  سرکار خانم «باغبان مشیری»  و سپس  «علیرضا احرامیان‌پور» آموختم و پس از ازدواجم به تشویق  همسر عزیزم که از اهالی موسیقی هستند، وارد دنیای ترانه‌سرایی شدم و با آغاز همکاری یکی از موسیقی‌دانان مطرح کشور یعنی «امید حجت» عزیز، وارد دنیای  حرفه‌ایی‌ها شدم و اکنون 15 سال است که در این عرصه به طور جدی فعالیت می‌کنم .

وی در مورد کارنامه‌ی فعالیت‌هایش نیز اظهار می‌کند: ترانه‌هایم در آلبوم‌های «عشق من باش» از «بهنام صفوی»، «کازا بلانکا» از «رضا رویکری»، «گنج قارون» از «استاد ایرج»، «یادته» از «شهاب اناری» و «ایمان سرورپور»، «بی‌ تو امشب» از «افشین سپهر» و آلبوم «جرم عشق» از «امیر عشقی» و آلبوم «ترس» از «سیاوش کاظمی» منتشر شده است .

وی با اشاره به این که ترانه‌ی وی در موسیقی آغازین برنامه «شب‌کوک» با صدای «پامان شیرازیانی» و تیتراژ پایانی این برنامه با صدای «مهدی یغمایی» رتبه سوم را در بین تیتراژها کسب کرد، می‌گوید: با این وجود متاسفانه هیچ مسئولی در سطح استان به این موضوع واکنشی نشان نداد .

این ترانه‌سرای 37 ساله به انتشار ترانه‌هایش در تیتراژهای ابتدایی و پایانی سریال «دختران حوا» و تیتراژ اول «ویتامین 3» با صدای «کوروش مقیمی» نیز اشاره می‌کند .

وی در مورد دیگر فعالیت‌های خود عنوان می‌کند: علاوه بر ترانه‌سرایی، از سال 79 تا 84 به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت داشتم و با انتشار کتاب «هتل موش‌ها» نیز دین خود را به دنیای کودکان ادا کردم .

وی اضافه می‌کند: البته دو مجموعه شعر «مسجد» و «انتظار» و کتاب‌های «دختر بابا» و «مرد خونه» و مجموعه موسیقایی «مسافران مهتاب» به سفارش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کتاب «برای تو می‌نویسم» را نیز منتشر کرده‌ام.

کلاته در پایان هم از آثار در دست انتشار خود به مجموعه ترانه‌های «گلادیاتور» برای «انتشارات نگاه» و ترانه «شاکی» با صدای «رضا صادقی»، ترانه «هیشکی نمیدونه» با صدای «فریدون آسرایی» و «توهم» با صدای «مقتدا غرباوی» اشاره می‌کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها