بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۹۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
داریوش قنبری

تدبیر24»با تمام انتقاداتی که به عملکرد چند‌ماهه اخیر رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم وجود دارد اما این انتقادات موجب نمی‌شود که حماسه 29 اردیبهشت را فراموش کنیم و از رأی خود به روحانی پشیمان باشیم. نباید فراموش کنیم که ‌این دولت کمتر از 4 ماه است که روی کار آمده، پس نباید از حسن روحانی و وزرایش انتظار غیرمعقول داشت. «من پشیمانم» توطئه کسانی است که دیگر جایگاهی در بین مردم ندارند و با چنین کارهایی می‌خواهند میان مردم و دولت شکاف ایجاد کنند. گرچه ‌این روزها هر چیزی را که مخالف دولت بیان می‌شود به اصلاح‌طلبان ارتباط می‌دهند، اما این جریان که از ابتدا حامی روحانی بوده تا آخر نیز به حمایت خود توام با نقد و هشدار ادامه می‌دهد. برای بررسی علل و عوامل ایجاد کمپین «من پشیمانم» در فضای مجازی و توطئه مخالفان برعلیه دولت «آرمان» با داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.

در روزهای گذشته در فضای مجازی پویشی تحت عنوان من پشیمانم به راه افتاده؛ به‌نظر شما چه افراد یا جریاناتی پشت این قضیه هستند و با چه اهدافی به‌ این کار مبادرت می‌ورزند؟

این مسائل و مباحث از طرف جریان شکست خورده انتخابات 92 و 94 و 96آب می‌خورد و کاملا مشخص است که در پس این کمپین چه افراد یا جریاناتی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند. جریانی که پایگاه و جایگاه خود را در میان مردم از دست داده به‌دنبال این است که با توسل به شیوه‌های سلبی از جمله شیوه اخیر خود را به اثبات برساند. به عبارت دیگر آنها اثبات خود را در سلب رقیب می‌بینند و تا به‌حال نیز از سال 92 تاکنون هرچه‌ این مسیر را در پیش گرفته‌اند نتوانستند به اهداف و مقاصد خویش برسد. البته‌ این جریان در مقطعی از زمان در سال 84 از این راه به قدرت رسید. این جریان توانست با اثبات خود از طریق نفی دیگران به قدرت برسد و 2 دوره دولت و چند دوره مجلس را در اختیار داشته باشد. آنها با شعار توسعه اقتصادی و سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم روی کار آمدند، اما پس از استقرار در مقام عمل، مردم تحول اقتصادی مورد نظر را در تورم 44درصدی، رشد اقتصادی منفی 6 درصد، رکود بی‌سابقه در عرصه اقتصاد و بیکاری و فقر گسترده در کشور ملاحظه کردند. به هر حال آن جریان به‌دنبال این است که اکنون همان روش‌های مرده گذشته را دوباره تکرار کند. از این رو شعار «من پشیمانم» را مطرح می‌کنند. در این راستا باید گفت، اساسا این افراد به تفکر و اندیشه آقای روحانی رأی نداده‌اند که اکنون پشیمان باشند. ثانیا کسانی که از روی درک و فهم سیاسی به آقای روحانی رأی دادند به هیچ‌عنوان نمی‌توانند پشیمان باشند. این مردم 4 سال قبل آقای روحانی و عملکردش را تست کرده بودند و به تفکر او رأی دادند، چون آزمون خود را پس داده بود. در سال 96 مردم با عقلانیت، خرد و منطق خاص خود به آقای روحانی رأی دادند و طبعا از انتخاب خود پشیمان نیستند. البته نباید هم پشیمان باشند چون جایی برای پشیمانی وجود ندارد.

به‌نظر شما چرا با توجه به ‌اینکه برخی جریانات تلاش می‌کنند تا دولت را تخریب کنند و میان مردم ناکارآمد جلوه دهند، اما موفق نمی‌شوند و اصلاح‌طلبان و مردم همچنان پشت رئیس‌جمهور هستند؟

کسانی که با منطق و خرد به آقای روحانی رأی دادند به شرایط فعلی کشور افتخار می‌کنند. آنها اکنون خوشحالند که کشور با سیاست تدبیر و منطق و خردگرایی آقای روحانی بزرگ‌ترین تهدید امنیتی را پشت سر گذاشته است. آنها افتخار می‌کنند که درایت آقای روحانی و تیم دیپلماسی او منجر شد تا کشور از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج شده و تهدیدهای امنیتی و تحریم‌های اقتصادی شورای امنیتی رفع گردد. اکنون با تدبیر آقای روحانی کشور به جایی رسیده که تورم 40‌درصدی به زیر 10‌درصد آمده است. در نتیجه انتخاب آقای روحانی بود که رشد منفی اقتصادی مثبت شده و فضای امنیتی حاکم بر کشور جای خود را به فضای سیاسی مناسبی داده است. امروزه کشور به جایی رسیده که به‌لحاظ آزادی‌ها و حقوق شهروندی به هیچ‌وجه با دوران پیش از روحانی قابل مقایسه نیست و کشور مسیر مناسبی را در این عرصه طی می‌کند. از سوی دیگر افرادی که با منطق، خرد و عقلانیت به آقای روحانی رأی دادند پشیمان نیستند و تحرکات مخالفان دولت نیز خللی بر این تصمیم آنها وارد نمی‌کند. آنهایی که به آقای روحانی رأی دادند از این انتخاب سربلند هستند و اگر دوباره انتخاباتی صورت گیرد به او رأی خواهند داد. بدین دلایل است که حامیان رئیس‌جمهور از او دست نمی‌کشند.

برخی می‌گویند با توجه به ‌اینکه آقای روحانی در چند ماه اخیر مطالبات برخی جریانات را محقق نکرده باید پروژه عبور از روحانی را کلید زد. با عنایت به‌ اینکه اصلاح‌طلبان هنوز خاطره تلخ عبور از رئیس دولت اصلاحات را به یاد دارند، این مسائل با چه هدفی بیان می‌شود؟

ما تجربه خاطرات و خوب و مناسبی از بحث عبور از افراد مختلف نداریم. افرادی که در زمان اصلاحات این شعار را مطرح کردند امروزه خود پشیمان هستند که چرا به طرح این شعار پرداختند. در حال حاضر چندان مناسب نیست که مجددا به گذشته بازگردیم و بخواهیم تجربیات بی‌حاصل گذشته را تکرار کنیم. قطع به یقین این مساله به مصلحت کشور و جریان اصلاحات نیست و نباید به موضوعات بی‌حاصلی بپردازیم که هیچ‌نتیجه‌ای برای کشور به‌دنبال نخواهد داشت. طرح چنین مسائلی نه‌تنها وضعیت کشور را بهتر نخواهد کرد بلکه بدتر نیز می‌کند. از این رو بحث عبور از آقای روحانی به هیچ‌عنوان در دستور کار اصلاح‌طلبان نیست و آنها همچنان حامی آقای روحانی هستند و به‌دنبال این هستند که دولت آقای روحانی را تقویت کنند. اصلاح‌طلبان تداوم دولت آقای روحانی را به مصلحت کشور و نظام می‌دانند.

با توجه به ‌اینکه مردم در تنگناهای اقتصادی و معیشتی گرفتارند و ادامه ‌این مساله موجب بدبینی نسبت به دولت خواهد شد، دولت باید در این راستا چه تدابیری را اتخاذ کند تا امید مردم حفظ شود؟

دولت باید برنامه‌های خود را تداوم بخشد و با استفاده از ظرفیت‌های سیاست خارجی در عرصه اقتصادی تحول ایجاد کرده و سرمایه‌های مولد را جذب کند. آقای روحانی اگر می‌خواهد همچنان حمایت مردم را داشته باشد باید در جامعه رونق اقتصادی ایجاد کند تا وضع اقتصادی و معیشتی مردم بهتر شود و از مشکلات فعلی خارج شوند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها