بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
یازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند حقیقت در حالی به کار خود پایان داد که دو فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و «در جستجوی فریده» بیشترین تعداد جوایز را کسب کردند.
تدبیر24»آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند (حقیقت) شامگاه یکشنبه ۲۶ آذرماه با حضور جمعی از مستندسازان و مدیران سینمایی در تالار اندیشه حوزه هنری با اجرای اشکان خطیبی به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

دبیر این جشنواره ابتدا با بیان اینکه سینمای مستند ۶۰ سال تلاش کرده آیینه زلال فرهنگ و تمدن باشد، گفت: جشنواره حقیقت به عنوان نقطه عطفی تلاش می‌کند با نگاه بومی و ملی و جهانی، در افزایش سهم در بازار تصویری جهان و حضور فعال در عرصه بین‌المللی عمل کند و همچنین تلاش می‌کنیم با نگاه بومی و ارتقاء کیفیت آثار از فیلم‌های در خور بازارهای جهانی برخوردار شویم.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد ادامه داد: امسال در آستانه سال ۲۰۱۸ و با توجه به معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام، مستندهایی از استان آذربایجان شرقی آماده شده و نکوداشتی هم از چند فیلمساز این منطقه خواهیم داشت.

سپس در این مراسم از محمدحسن دامن‌زن، رحیم مرتضی‌وند، حسین پورستار، میرحسین ثروتمند، محمد احسانی، سیدوحید حسینی نامی، علی خیرخواه، مریم امینی، علی دلکاری، فرهپد بخری کریمی، قربانعلی طاهرفر، شهرام علیزاده، محمد محمودی اصل، یونس مقدم، محمدباقر وثوقی، محمد فرزین‌نیا، فرید میرخانی، مجید فتحی، معصومه محمدپور در بخش نکوداشت سینمای مستند تقدیر به عمل آمد.

برگزیدگان بخش‌های جنبی

در ادامه با حضور جعفر صانعی‌مقدم و سیف‌الله صمدیان جوایز بخش هنر و تجربه اهدا شد و دیپلم افتخار و ۳۰ میلیون ریال به داود اشرفی برای فیلم قصه بلوار تعلق گرفت.

همچنین تندیس جشنواره و ۵۰ میلیون ریال به آزاده موسوی و کورش عطایی برای ساخت در جستجوی فریده اهدا شد.

سپس محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، لوح تقدیر و ۳۰ میلیون ریال را به شهرام میراب اقدم برای فیلم وادی خاموشان و نیز لوح تقدیر و ۴۰ میلیون ریال را به حسن نقاشی برای ساخت فیلم وازاریه و جایزه اول روایت بخش را هم به مهدی باقری برای ساخت فیلم در جستجوی خورشید اهدا کرد.

در این بخش مهدی باقری از سیاست هایی که منجر به بعضی رای‌های داوری میشود انتقاد کرد و گفت: جشنواره راهی را در پیش گرفته که در آینده فیلم ها از آن جلوتر خواهند ماند و امیدوارم بخش تجربی در این حوزه و معیشت مستندسازان بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

در ادامه جایزه آیفیک هم به موسسه موج نو برای فیلم قاضی و مرگ تعلق گرفت.

لوح تقدیر و ۷۰ میلیون ریال از سوی شبکه مستند هم به محمد باقر شاهین برای ساخت مستند ادوارد اهدا شد.

برگزیدگان بخش مستند نیمه‌بلند و کوتاه بین‌الملل

جایزه ویژه هیات داوران در بخش فیلم نیمه‌بلند و کوتاه با ۲۰۰۰ دلار به محمدرضا وطن‌دوست برای فیلم لوتوس اهدا شد.

وطن‌دوست نیز جایزه‌اش را به دو مادر شهید که در فیلمش بودند هدیه کرد.

جایزه بهترین فیلم این بخش با سه هزار دلار جایزه به فیلم هیچکسستان از افسانه سالاری اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم نیمه‌بلند بخش بین‌الملل هم شامل تندیس و چهار هزار دلار به فیلم بولینگ و جنگل عشق از اسپانیا تعلق گرفت.

برگزیدگان بخش مستند بلند بین‌الملل

در این بخش با حضور جان فرانکو رزی، جایزه ویژه هیات داوران به فیلم مادرم ایل ساخته عزت‌الله پروازه اهدا شد.

همچنین جایزه بهترین فیلم بلند مستند به رضا فرهمند برای ساخت فیلم زنانی با گوشواره های باروتی تعلق گرفت.

نکوداشت سعادتعلی سعیدپور

در ادامه این مراسم، با حضور دبیر جشنواره و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز از هنرمند باسابقه استان آذربایجان شرقی تجلیل شد. این هنرمند در سخنانی کوتاه راه اندازی و ایجاد خانه سینمای مستند در مراکز استان ها را اقدامی خوب دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت سبب جنبشی در حوزه سینمایی مستند شود.

برگزیدگان هشتمین جایزه شهید آوینی

در بخش دیگری از اختتامیه جشنواره فیلم حقیقت برترین آثار بخش جایزه شهید آوینی معرفی شدند.

به این ترتیب تندیس جشنواره و جایزه نقدی به احمد زائری کارگردان فیلم همشهریِ جنگ اهدا شد.

در میان آثار مستند بلند هم تدریس شهید آوینی به رضا فرهمند برای ساخت فیلم زنانی با گوشواره های باروتی تعلق گرفت.

همچنین تندیس شهید آوینی به عنوان تقدیر هیات داوران به سید احسان عمادی کارگردان فیلم رزم آرا یک دوسیه مسکوت اهدا شد.

مصطفی رزاق کریمی سازنده فیلم بانو قدس ایران هم در این بخش جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.

جایزه ویژه دبیر جشنواره هم در این بخش به فیلم دست های خالی به کارگردانی جمشید بیات ترک تعلق گرفت.

نکوداشت مصطفی رزاق کریمی با حضور حاتمی‌کیا

ابراهیم  حاتمی‌کیا که به همراه رییس سازمان سینمایی برای تقدیر از این فیلمساز روی سن آمدند بود، گفت: سینمای مستند همیشه برایم محترم و مقدس است و سر تعظیم فرود می‌آورم به فیلمسازان این حوزه چون معتقدم مستند، مادر فیلم داستانی است.

او افزود: فیلم از کرخه تا راین مدیون حضور مصطفی رزاق کریمی بود چون اولین بار ایشان را در وین دیدم که خاطراتی  از جانبازان تعریف کرد و  بعدها هم با من همراه بود.

وی با بیان اینکه «امروز فیلم‌ بانو قدس ایشان را دیدم که چقدر خوب بود و چقدر برای ساخت این فیلم‌ها دیر شده است»٬ گفت: وقتی کسی با مصطفی آشنا میشود فکر می‌کند محرم است و محرمیت همین فیلم بانو قدس ایران است. او خیلی دوست دارد درباره شیمیایی‌های فیلم بسازد و معتقذم هنوز در سینمای ایران کشف نشده است. ان‌شاءالله که مستدام باشد تا بتواند این کارها را انجام دهد.

رزاق کریمی هم گفت: این دوستی ما با آقای حاتمی‌کیا وجه مشترکی داشت که در وین پیدا شد و ما خیلی صحبت‌ها داشتیم. البته سر فیلم خاکستر سبز می‌دانم رفتارهای اتریشی و آلمانی‌وار داشتم که امیدوارم ببخشد.

او افزود: من در خصوص فیلم‌های پرتره کم کار نکرده‌ام اما به این موضوع می‌بالم که ساخت این فیلم ادای دینی به حضرت امام (ره) و خانواده ایشان بود؛ البته از تهیه‌کننده اجازه می‌گیرم که یک دقیقه دیگر این فیلم را تکمیل کنم و از آنجا که رابطه میان امام و همسرشان ابعاد گسترده‌ای دارد، موسسه عروج فیلم باید روی این موضوع کار کند چون متقاضی آن هم در میان جوانان هست.

جوایز بخش ملی

در این بخش جایزه بهترین پژوهشگر به سودابه مجاوری برای ساخت فیلم «وه آنتوک شاپور» تعلق گرفت.

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن هم به میلاد احمدی برای فیلم عشق شمعدانی ها اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم در بخش بهترین صدا به کیومرث محمد چناری و حسن مهدوی برای فیلم زنانی با گوشواره های باروتی تعلق گرفت.

در بخش بهترین تصویربرداری نیز علی شیلاندری برای فیلم دیدن و بودن جایزه گرفت.

جایزه بهترین تدوین را در این بخش حمید نجفی راد برای فیلم در جستجوی فریده که به گفته خودش تا به حال ۱۷ بار کاندیدا شده بود، دریافت کرد.

در بخش بهترین موسیقی نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی به افشین عزیزی برای فیلم در جستجوی فریده اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند به فتح الله امیری و نیما عسگری برای ساخت فیلم محیط بان تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند را هم به رضا فرهمند برای ساخت فیلم زنانی با گوشواره های باروتی اهدا شد.

در این بخش رامین فاروقی حیدری به سختی انتخاب آثار برتر اشاره کرد و فیلم لابراتور ساخته علی همراز و محمد کارت را به دلیل نوع تجربه گرایی و اینکه شبیه اثری دیگر نبود، برگزیده جایزه ویژه هیأت داوران معرفی کرد.

در ادامه این مراسم محمد مهدی حیدریان و منوچهر شاهسواری به همراه دبیر این جشنواره جوایز پایانی را اهدا کردند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه پس از پنج دوره دبیری، شرایط سختی برای اثر منتخب دبیر داشته است، از مهدویان و کامران حیدری تقدیر کرد و جایزه ویژه خود را به عنوان دبیر جشنواره به آزاده موسوی و کورش عطایی برای ساخت فیلم در جستجوی فریده اهدا کرد.

تندیس فیروزه و جایزه ۱۴۰ میلیونی هم برای بهترین فیلم این دوره جشنواره حقیقت به تهیه‌کننده فیلم بانو قدس ایران موسسه عروج فیلم تعلق گرفت. جایزه نقدی این فیلم هم به هلال احمر جهت تهیه کانکس برای تعدادی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه اهدا شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها