بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
سفر رییس فیفا به عربستان آن هم در میان مناقشه بحث‌برانگیر فوتبال ایران با عرب‌ها تنها یک معنی دارد. دیپلماسی قدرتمند و قوی حریف. موضوعی که کمبودش به شدت در فوتبال ایران احساس می‌شود، فقدانی که سر منشأ بسیاری از مشکلات فنی و مدیریتی فوتبال ایران در قاره پهناور آسیا است.
تدبیر24»مناقشه بین فوتبال ایران و عربستان جدیدترین چالشی است که فدراسیون فوتبال در ماه‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده و بعد از جلسه اخیر هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا و ابهامات به وجود آمده در خصوص تغییر مواضع AFC، موضوع وارد فاز جدیدی شده است. نمایندگان باشگاه‌های ایران در سه سال اخیر در کشور ثالث به مصاف نمایندگان عربستان رفته‌اند و مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از جلسه هیات رییسه AFC اعلام کردند که تیم‌های ایرانی از این پس باید در ایران از تیم‌های عربستانی میزبانی کنند اما AFC هیچ‌گاه به صورت قاطع این تصمیم را اعلام نکرده و گفته می‌شود که تیم‌های ایرانی همچنان باید در کشور ثالث به میدان بروند. 

در این میان اتفاقی که باعث شده شانس عربستان در این پرونده افزایش یابد، سفر جیانی اینفانتینو به این شبه جزیره است. رییس فیفا با حضور در عربستان و دیدار با پادشاه عربستان، جلساتی با مدیران فدراسیون فوتبال این کشور داشته و بدون شک موضوع بازی در ایران یکی از مواردی بوده که در دستور کار جلسات مقامات عربستانی با رییس فیفا قرار داشته است.

سفر اینفانتینو به عربستان حسن نیت فیفا نسبت به این کشور شیخ نشین را نشان می‌دهد و می‌تواند تاثیر منفی در پیشبرد اهداف فدراسیون فوتبال ایران در زمینه مناقشه با عربستان داشته باشد. عربستانی‌ها در سال‌های اخیر نیز نشان دادند که سعی دارند با دعوت از سران سازمان‌های مختلف به کشورشان دیپلماسی خود را در عرصه‌های مختلف تقویت کنند.

در عرصه سیاسی نیز هنگامی که رییس جمهور آمریکا به این کشور سفر کرد، اغلب اتفاقات بعد از آن در خاورمیانه به این سفر ربط داده شد. در چنین شرایطی فدراسیون‌نشین‌ها به جای این که به دنبال تقویت دیپلماسی فوتبالی باشند، با پاک کردن صورت مساله آن را رد کرده و موضوع را حل شده قلمداد می‌کنند.

ایران علیرغم داشتن کرسی‌های مختلفی در فیفا و AFC اغلب اوقات در پرونده‌های بین‌المللی و گرفتن حق ایران با مشکل مواجه شده است. مهدی تاج به عنوان عضو کمیته مسابقات فیفا و علی کفاشیان، نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در تصمیمات فوتبالی مربوط به ایران در سطح آسیا داشته و حداقل از پایمال شدن حقوق ایران دفاع کنند اما در پرونده اخیر، آن‌ها به خنده‌های اینفانتینو در جلسه هیات رییسه AFC و تبریک او به خودشان دل‌خوش کرده‌اند. تاج و کفاشیان متفقا گفته‌اند که بعد از جلسه AFC، اینفانتینو به آنها لبخند زده و تبریک گفته است؛ تبریکی که تاکنون پیامد ملموسی در چالش پر افت و خیز فوتبال ایران و عرب‌ها نداشته است.

حکم AFC درباره میزبانی تیم‌های ایرانی و عربستانی در کشور خود یا کشور ثالث همچنان در هاله‌ای از ابهام است و چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است، اتفافات روی داده در جلسه هیات رئیسه AFC و بحث‌های رد و بدل شده هم فعلا مبهم است، تصمیم فدراسیون فوتبال ایران در قبال تحمیل دوباره بازی در کشور ثالث به باشگاه‌های ایرانی هم روشن نیست، فعلا آن چه کاملا شفاف و مشخص است، این است که فوتبال ایران در میدان رقابت دیپلماتیک، باز هم یک بر صفر از عربستان عقب افتاده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها