بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
چقدر می‌گیری نمایندگی کنی؟ رقم‌ها متفاوت است. از جدولی که نشان می‌دهد دریافتی نماینده حدود ٣٢ میلیون است تا برخی نمایندگان که در پاسخ «شرق» حتی می‌گویند نمی‌دانند رقم دقیق دریافتی‌شان چقدر است و تا محمود صادقی که می‌گوید کل دریافتی نماینده‌ها رقمی بین ١٧ تا ٢١ میلیون تومان است.
تدبیر24»شرق در ادامه نوشت: ابهام به این ارقام خلاصه نمی‌شود. حقوق بهروز نعمتی به گفته خودش هشت میلیون تومان و عبدالرضا هاشم‌زایی پنج‌میلیون‌و اندی است. دیروز در خبرها آمده بود که کمیته ویژه بودجه مجلس حقوق نمایندگان را به ١٠ میلیون تومان رسانده؛ البته بدون مزایای نمایندگی مثل حق دفتر، خودرو و مسکن. کمیته بودجه‌نویسی مجلس جمع پنج‌نفره‌ای است که زیر نظر مستقیم ریاست مجلس امور مالی بهارستان را پیش می‌برد. خیلی از نمایندگان از جزئیات این افزایش حقوق بی‌خبرند. طیبه سیاوشی، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس، می‌گوید «این‌قدر مجلس امروز شلوغ بود که اصلا این مسئله را نشنیدم و باید پیگیری کنیم».علاوه بر این خبر، در شبکه‌های اجتماعی جدولی دست به دست می‌شود. در این جدول آمده بود که نمایندگان برای برخی مسائل از راننده گرفته تا خودرو و مسکن و هزینه‌های دفتر نمایندگی و پروازها سرجمع ٣٢ میلیون تومان می‌گیرند.

کل دریافتی ١٧ تا ٢١ میلیون
محمود صادقی که در مجلس دهم یکی از صریح‌ترین نمایندگان است، این رقم را رد می‌کند و به «شرق» می‌گوید: «کل دریافتی نمایندگان حدود ١٧ تا نهایت ٢١ میلیون است. این را هم در نظر بگیرید که این رقم از هزینه دفتر نمایندگی تا عبور و مرور و مسکن و سفرها و هزینه‌های مختلفی است که نمایندگان هر ماه می‌پردازند و گاهی این‌طور مطرح می‌شود که یک نماینده ٢١ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و می‌گذارد در جیبش که این‌طور نیست. اصلا در مقایسه با مسئولان دولتی که خودرو و راننده و خیلی امکانات دیگر در اختیار دارند، شاید این رقم آن‌چنان بالا نباشد؛ یعنی حتی نماینده اگر بخواهد وظیفه نمایندگی‌اش را به‌درستی انجام دهد، به رقمی بالاتر از اینها نیاز دارد».
دریافتی نمایندگان شفاف نیست
اما نکته دیگری که صادقی به آن اشاره دارد، اینکه «واریزی‌های مجلس شفاف نیست. حتی پس و پیش هم می‌شود. اتفاق افتاده که یک‌ماه‌و نیم واریزی نداریم و یکباره پولی واریز می‌شود. این نبود شفافیت خودش می‌تواند بانی خیلی چیزها شود. مسئله‌اش برای من نماینده این است که نمی‌دانم دقیقا چه زمانی چه مبلغی پرداخت می‌شود. خیلی از نمایندگان مجلس هم مانند من هستند. وسط شلوغی کارها یکباره پولی به حسابت می‌آید که نمی‌دانی بابت چه بوده».
نمی‌دانم دریافتی چقدر است
برخی نمایندگان در پاسخ «شرق» می‌گویند نمی‌دانیم دقیقا چه مبلغی دریافت می‌کنیم. نمونه‌اش علی اکبری، نماینده شیراز. وسط جلسه است که تلفنش را جواب می‌دهد و می‌گوید: «از مسئولان مالی مجلس بپرسید. راستش اصلا رقم دقیق دریافتی‌ام را نمی‌دانم». هاشم‌زایی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مجلس، نیز پیش‌از‌این به «شرق» گفته بود که دریافتی نمایندگان حدود پنج میلیون تومان است. سیاوشی هم این رقم را تأیید می‌کند؛ اما بهروز نعمتی به «شرق» می‌گوید «حقوق نمایندگی‌مان هشت میلیون تومان است». یک مقام آگاه در مجلس نیز رقم هشت میلیون تومان را تأیید می‌کند.
دریافتی لاریجانی با دیگر نمایندگان یکی است
اینکه آیا نمایندگان تهران و شهرستان رقم دریافتی‌شان متفاوت است یا نه، محل سؤال است. مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط‌عمومی مجلس، در این زمینه به «شرق» گفته «شاید در دستگاه‌های دیگر سوابق اجرائی و تحصیلات و نظیر آن در فیش حقوقی و دریافتی نمایندگان تأثیرگذار باشد؛ اما در مجلس هیچ‌کدام تأثیرگذار نبوده و همه برابر حقوق می‌گیرند؛ یعنی از علی لاریجانی گرفته تا دیگر نمایندگان- فارغ از اینکه در تهران باشند یا شهرستان- یک رقم دریافتی دارند». در‌این‌حال برخی پیگیری‌های دیگر نشان از آن دارد که بودجه خاصی در اختیار رئیس مجلس است. بودجه‌ای که البته در قالب حقوق و دریافتی او تعریف نمی‌شود.
٥‌میلیون‌و ٨٠٠ هزار تومان حقوق می‌گیرم
طیبه سیاوشی جدول ٣٢‌میلیونی دریافتی نمایندگان را می‌بیند و درباره صحت و سقم آن به «شرق» می‌گوید: «من بشخصه از «موتورپول» خودروهای مجلس که در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنم. فیش حقوقی به آن معنا نداریم. حقوق‌مان همان پنج‌میلیون‌و ٨٠٠ هزار تومان است. البته پول‌های دیگری هم واریز می‌شود. برای نمونه مسئله هزینه اجاره دفتر و نیروها. البته حق مسکن و دفتر جدا پرداخت می‌شود. مانند هزینه راننده؛ اما دقیق نمی‌دانم. باید از آنهایی بپرسید که موتورپول نگرفته‌‌اند و مثلا ماشین شخصی دارند». ردیفی در جدول دریافتی ٣٢ میلیون‌تومانی مورد تأیید سیاوشی است. او به «شرق» می‌گوید: «اینکه در قالب پاداش هر سه ماه سه میلیون به حساب ما ریخته می‌شود، درست است. البته پاداش نیست. این رقم به نمایندگان تعلق می‌گیرد تا به مراجعه‌کنندگانی که به دفتر نمایندگی می‌آیند و کمکی می‌خواهند، رسیدگی کنند».
دریافتی‌ام ١٠ تا ١٢ میلیون تومان است
صادقی از «موتورپول» استفاده نمی‌کند. ماهی یک‌و‌نیم میلیون بابت یک پرشیای قدیمی در اختیار مجلس از حقوقش کم می‌شود. به راننده‌اش هم هر ماه سه میلیون تومان پرداخت می‌کند. از دانشگاه تربیت مدرس حقوق دانشیاری می‌گیرد. به‌این‌ترتیب سوای حقوق نمایندگی که از مجلس به او پرداخت نمی‌شود، حدود ١٠ تا ١٢ میلیون بابت دیگر امور و هزینه‌ها از مجلس دریافتی دارد.
یکی دیگر از نمایندگان هم می‌گوید: «خب اصل حقوق همان پنج تا شش میلیون است؛ اما رسانه‌ای‌شدن این مسائل برای نمایندگان شهرستان، اغلب مشکلاتی به وجود می‌آورد. برای مردمی که به زور ٨٠٠ هزار تومان درآمد ماهیانه دارند، دریافت حقوق شش‌میلیونی نماینده تعجب‌آور است؛ اما خب باور کنید اختیارات بخشدار از یک نماینده بیشتر است. در فیش حقوقی بخشدار هزینه خودرو، سفر، راننده و دفتر قید نمی‌شود؛ اما برای نماینده حقوق شش‌میلیونی به اضافه اینها، رقم بزرگی می‌شود و سوءتفاهم ایجاد می‌کند».
نماینده هیچ پولی برای محافظ نمی‌گیرد
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت، به‌تازگی گفته باید بساط حفاظت شخصیت‌ها را جمع کنیم. در جدولی که دیروز روزنامه همشهری منتشر کرده بود، رقم سه‌ میلیون تومان برای راننده یا محافظ قید شده بود. صادقی می‌گوید: «اصلا نماینده که محافظ ندارد. صرفا در حد رئیس و نواب رئیس محافظ وجود دارد؛ آن‌هم تأمین هزینه‌اش بر عهده نهادهای امنیتی است. تشخیص اینکه چه کسی محافظ داشته باشد هم ربطی به بودجه مجلس ندارد. در جای دیگری تصمیم گرفته می‌شود که چه کسی نیازمند محافظ است». یک مقام مطلع در مجلس نیز سخنان صادقی را تأیید کرده و به «شرق» می‌گوید: «هیچ پولی برای محافظ به نمایندگان پرداخت نمی‌شود».
دسترسی آنلاین به حقوق نمایندگان
 صادقی در ادامه با انتقاد از نبود شفافیت در رقم دریافتی نمایندگان، می‌گوید: «اگر با مردم شفاف باشیم و بگوییم این رقم دریافتی ما به خاطر این خدمات و مسائل است، مردم بیشتر اطمینان می‌کنند. از همین‌جا می‌توان حقوق و دریافتی نمایندگان ایالات مختلف آمریکا را دید. این یعنی وضعیت شفاف و شیشه‌ای. باید با مردم رو‌راست باشیم. هر شهروند ایرانی حق دارد بداند منِ نماینده چه دریافتی‌هایی بابت چه کارهایی دارم. آن‌وقت بهتر می‌تواند نکات بر‌زمین‌مانده را به ما متذکر شود. اگر همان سامانه‌ای که در برنامه ششم تصویب کردیم، اجرائی شود، دقیقا مبلغ دریافتی‌ها مشخص خواهد بود و شفافیت برقرار می‌شود. البته اگر اجرائی شود و در حد حرف و نوشته باقی نماند».
ابهام دامنه‌دار حقوق‌ها
حتی برای یک خبرنگار پارلمانی هم مشخص نیست رقم دقیق دریافتی نمایندگان چه میزان است. برخی نماینده‌ها آن‌قدر درگیر کارند که به پیامک‌های دریافت حقوق بی‌توجه‌اند. برخی هم مانند بهروز نعمتی کارت پول‌شان در اختیار همسرشان است و هزینه چندانی ندارند. برخی از خودروی مجلس استفاده می‌کنند و برخی خودروی شخصی دارند. شاید حساب و کتاب اینکه هر نماینده چقدر دریافتی دارد، کار یک گزارش ساده نباشد، بااین‌حال به همین زودی‌ها نمایندگان مجلس توجه‌شان را به دریافتی‌هایشان بیشتر خواهند کرد و شاید آن‌طور که صادقی پیشنهاد داده، یک روز امکان دسترسی ما و شما به ارقام دریافتی نمایندگان فراهم شود؛ یعنی همان اتاق‌های شیشه‌ای ایده‌آل.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها