بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۷۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
هر زنبور عسل معمولی می‌تواند حدود ۱۳ تا ۴۵ کیلوگرم عسل در سال تولید کند. برای تولید هر نیم کیلوگرم عسل نیز یک کولونی از زنبورها باید شهد مورد نیاز را از حدود ۲ میلیون گل جمع‌آوری کنند و حدود ۸۹ هزار کیلومتر پرواز کنند.
تدبیر24»حتی اگر هیچ علاقه‌ای به زنبورها نداشته باشید، نمی‌توانید این موجودات خاص را به خاطر ساختن یکی از خوش‌مزه‌ترین خوراکی‌های موجود در کره زمین، یعنی عسل، تحسین نکنید. عسل نه‌تنها برای شیرین کردن چای مناسب است، بلکه خاصیت‌های شگفت‌انگیزی هم دارد که این خوراکی را از دیگر خوراکی‌ها و مواد غذایی متمایز می‌کند.

در ادامه این مطلب با مهم‌ترین واقعیت‌ها درباره عسل آشنا می‌شویم.

۱. عسل هیچ وقت فاسد نمی‌شود

اگر عسل در ظرف‌های نگهدارنده مناسب و بدون تماس با هوا نگهداری شود، به یکی از معدود مواد غذایی تبدیل می‌شود که عُمر جاودانه دارند. حتی گزارش‌هایی وجود دارند مبنی بر این‌ که کوزه‌های مُهر‌شده و کاملا سالم عسل در مقبره‌های چندین هزار ساله مصر باستان کشف شده‌اند. طول عُمر بی‌نظیر عسل می‌تواند به ترکیبات شیمیایی آن ربط مستقیم داشته باشد. درواقع، عسل ذاتا اسیدی است و رطوبت کمی دارد، و همین ویژگی عسل را به فضای نامناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌سازد.

۲. زنبورها مقدار زیادی عسل تولید می‌کنند

هر زنبور عسل معمولی می‌تواند حدود ۱۳ تا ۴۵ کیلوگرم عسل در سال تولید کند. برای تولید هر نیم کیلوگرم عسل نیز یک کولونی از زنبورها باید شهد مورد نیاز را از حدود ۲ میلیون گل جمع‌آوری کنند و حدود ۸۹ هزار کیلومتر پرواز کنند.

۳. عسل در اروپای قرون وسطی، یکی از کالاهای ارزشمند و گران‌قیمت بود

در قرن ۱۱ میلادی در آلمان، عسل دارای ارزش فوق‌العاده زیادی بود و بیشتر از هر چیزی برای شیرین‌سازی نوشیدنی‌های سنتی آلمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین دلیل هم لُردهای فئودال در آلمان قرن ۱۱ به دهقانان خود امر می‌کردند که عسل و موم را به‌عنوان مالیات یا خراج به لُرد پرداخت کنند.

۴. زنبورها در زمستان با کمک عسل زنده می‌مانند

زنبورها در طول فصل تابستان به ‌سختی کار می‌کنند تا مطمئن شوند که در فصل زمستان عسل کافی در کندو خواهند داشت. در فصل زمستان نیز همین زنبورها وقت خودشان را به جمع شدن و حلقه زدن دور ملکه اختصاص می‌دهند و با لرزاندن جسم‌شان سعی می‌کنند که گرمای کندو را افزایش بدهند. این لرزیدن و جنب‌وجوش در زمستان در نهایت به سوزاندن کالری زیادی منجر می‌شود و زنبورها از عسل جمع‌شده برای تغذیه کمک می‌گیرند.

۵. عسل دارای خاصیت دارویی و درمانی است شواهد تاریخی مبنی بر این‌که عسل به ‌عنوان یکی از درمان‌های پزشکی تجویز می‌شده است، به بین‌النهرین باستانی می‌رسد. از آن‌جایی که عسل واقعا فضای مناسبی برای رشد در اختیار باکتری‌ها قرار نمی‌دهد،‌ در دوران باستان معمولا به‌عنوان به‌عنوان باند و پوشش طبیعی برای جلوگیری از عفونی شدن زخم‌ها و بریدگی‌ها استفاده می‌شده است. امروزه نیز از عسل به‌عنوان یکی از درمان‌های برای مقابله با شوره سر، زخم معده و حتی آلرژی فصلی استفاده می‌کنیم.

۶. مقدار کمی عسل، انرژی زنبورها را تأمین می‌کند

به‌طور متوسط، هر زنبور عسل در طول عمرش حدودا ۱.۵ قاشق چای‌خوری عسل تولید می‌کند. با این‌ حال، جالب است بدانید که فقط ۲ قاشق غذاخوری از عسل برای یک زنبور عسل کافی است تا بتواند دورتادور تمام جهان پرواز کند.

۷. عسل دارای رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی است

طعم غلیظ عسل از روی شهد یا نکتاری که عسل از آن تهیه شده است، مشخص می‌شود. مثلا عسل تهیه‌شده از زیرفون حالت جنگلی و طعم قوی دارد، ولی عسل تهیه‌شده از گندم سیاه واقعا بوی تند و نسبتا زننده‌ای به خودش می‌گیرد. تیرگی یا روشنی عسل‌ها نیز واقعا متفاوت است. حتی بعضی از زنبورهای جنوب شرقی آمریکا، عسل بنفش تولید می‌کنند.

برچسب ها: تدبیر24 ، عسل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها