بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
چند روز پیش معاون مطبوعاتی از ترخیص یک محموله کاغذ از گمرک خبر داد و اهالی مطبوعات را تا اندازه‌ای امیدوار کرد؛ اما این محموله همچنان در گمرک است و به گفته مدیران مسؤول روزنامه‌ها، هنوز شرایط کمبود کاغذ تغییری نکرده است.
تدبیر24»مدتی است که کاغذ کیمیا شده و بیم کمتر شدن یا تمام شدن همین تیراژ ناچیز مطبوعات به جان مدیران مسؤول و البته دلواپسان فرهنگ افتاده است. مساله‌ای که واکنش بسیاری از مطبوعات خصوصی را به دنبال داشت و حتی برخی از روزنامه‌ها از روی ناچاری یا اعتراض اعلام کردند که برای مدتی فقط به صورت الکترونیکی منتشر خواهند شد یا تعداد صفحات خود را کم می‌کنند.

به دنبال خبر افزایش تعرفه واردات کاغذ و تحریر روزنامه‌ در هفته‌های اخیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تعرفه انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال جاری کماکان مطابق روال قبل بوده و افزایش نخواهد یافت؛ اما طبق گفته برخی مدیران مسؤول روزنامه‌های خصوصی، اعلام صرف این خبر هم به افزایش قیمت کاغذ و کمبود آن منجر شده است.

در این میان چهارشنبه (۲۲ آذر ماه) حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که «یک محموله کاغذ در حال ترخیص از گمرک است»؛ او گفت: با مساعدت بانک مرکزی که ارز مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان کاغذ قرار داد، یک محموله ١٠ هزار تنی کاغذ روزنامه و تحریر در حال ترخیص از گمرک است و تا هفته آینده به انبارهای چاپخانه‌ها می‌رسد. این محموله شامل عرض‌های مختلف مصرفی است که کمک می‌کند التهاب موجود بازار کاغذ مرتفع شود. با نگاه مثبت دولت به حوزه نشر و مطبوعات، موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ منتفی شد تا شایعاتی که در این زمینه موجب بلاتکلیفی واردکنندگان شده بود، خود به خود منتفی شود.»

اما اینکه چنین تمهیداتی تا چه اندازه به طور واقعی بر وضعیت کمبود کاغذ تاثیر گذاشته، پرسشی است که خبرنگار ایسنا پس از اعلام خبر رسیدن کاغذ، در گفت‌وگو با چند تن از مدیران مسؤول روزنامه‌ها به بحث گذاشته است.

حسین عبدالهی، مدیر مسؤول روزنامه «آرمان امروز» در این زمینه می‌گوید: این محموله کاغذی که هم‌اکنون در گمرک قرار دارد، راه‌حل کوتاه مدتی است و باید برای این مشکل یک فکر اساسی کرد. این مشکلی است که باید به دست دولت حل شود و با پیگیری‌ زودتر کاغذ را از گمرک ترخیص کند تا قیمت ثابت بماند؛ چراکه ماندن در گمرک ممکن است به افزایش قیمت فروش این محموله منجر شود. به هر حال حتی اگر کاغذ کیلویی پنج ریال هم افزایش داشته باشد، به هنگام فروش آمار هنگفتی می‌شود.

منصور قنواتی، مدیر مسؤول روزنامه «بهار» نیز در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل خرید کاغذ در بازار حل شده است، اظهار می‌کند: کاغذ همچنان با قیمت بالا به فروش می‌رسد و مشکلی حل نشده است. اگر محموله کاغذی که هم‌اکنون در گمرک هست ترخیص شود، روال سخت این چند وقت اخیر تا اندازه‌ای به شرایط عادی باز خواهد خواهد گشت؛ اما تجار کاغذ رسماً اعلام کرده‌اند که دیگر کاغذ به نرخ قبلی یعنی حدود ۲۲۰۰ تومان به فروش نخواهد رسید و با افزایش قیمت بالای ۳۰۰۰ هزار تومان همراه خواهد بود.

او می‌گوید: سازمان تعزیرات در این مدت به برخی از مراکز فروش کاغذ مراجعه کرده و حتی شنیده شده که برخی از آنها را نیز پلمپ کرده است؛ این در حالی است که مشکل اصلی، کاغذفروشان خرده نیستند، بلکه آن بنگاه مطبوعاتی است که حجم زیادی از کاغذ موجود در بازار را به قیمت مناسب برای مصرف چند ماهه می‌خرد و بازار را خالی می‌کند. شنیده شده که به دلیل پیگیری‌های سازمان تعزیرات، برخی از فروشندگان که طبیعتاً تابع نرخ دلار هستند، تتمه کاغذ باقی‌مانده در بازار را با فاکتور  ۲۴۰۰ تومان، ولی با قیمت ۳۷۰۰ تومان به فروش می‌رسانند؛ ضمن اینکه اصولا کاغذ چندانی در بازار وجود ندارد و همه مدیران نشریات بخش خصوصی در به در به دنبال کاغذ می‌گردند و آنگونه که شنیدم امروز (دوشنبه) کاغذ رول روزنامه تا ۳۸۰۰ تومان در هر کیلو هم به فروش رسیده است که امیدوارم وعده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مورد ورود ۱۰ هزار تن کاغذ به بازار به سرعت اجرایی شود.

همچنین مهدی رحمانیان، مدیر مسؤول روزنامه «شرق» در پاسخ به این پرسش که آیا ترخیص محموله کاغذ مشکل روزنامه‌ها را حل می‌کند، می‌گوید: فعلا شرایط به همان صورت و تغییری ایجاد نشده است. اما قطعا با ترخیص کاغذ مشکل حل خواهد شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، مطبوعات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها