بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۹۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
«فدراسیون فوتبال در یک سال گذشته از فیفا، AFC، نهاد ریاست‌جمهوری، سامانه هواداری کمک‌ اشخاص ثالث کمیته المپیک و وزارت ورزش ٤٤,٢ میلیاردتومان در آمدزایی داشته است.»
تدبیر24»روزنامه شهروند نوشت: «مدیران فدراسیون فوتبال بارها و بارها در مصاحبه‌های مختلف درباره بی‌پولی حرف‌های زیادی زده‌اند. آنها آن‌ قدر از مشکلات مالی صحبت کرده‌اند که دیگر همه باور کرده‌اند فدراسیون بی‌پول است. منتهی نکته قابل‌ توجه اینجاست که درآمدهای فدراسیون فوتبال با آن چیزی که مسئولان در مصاحبه‌هایشان اعلام می‌کنند، فاصله بسیار زیادی دارد. اخیرا اسناد صورت‌های مالی و بودجه فدراسیون فوتبال در آستانه مجمع سالیانه در اختیار اعضای مجمع فدراسیون قرار گرفته‌ است و با پیگیری‌های خبرنگار روزنامه شهروند یک نسخه از این اسناد هم در اختیار ما قرار گرفت. به این ترتیب با وجود این‌ که فدراسیون در سال‌های اخیر فقط به یکی از اسپانسر‌های خود (شرکت ایران‌نوین) طبق اعلام رسمی سازمان بازرسی ٦٩‌میلیارد تومان خسارت داده و مابقی طلب خود را از این شرکت وصول نکرده است، درآمدهای قابل ‌توجهی به حساب فدراسیون واریز شده که در زیر مهم‌ترین آنها را به ریز مطالعه می‌کنید. درباره صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی فدراسیون بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که آمار و ارقام ارایه‌ شده با آن چیزی که در بودجه فدراسیون نوشته شده، تفاوت زیادی وجود دارد که اعضای مجمع با بررسی کارشناسی و دلسوزانه باید رسیدگی لازم را بدون هیچ‌گونه مصلحت‌اندیشی درباره‌اش داشته باشند.

درآمد ۴۴/۲ ‌میلیارد تومانی از کمک‌های دریافتی

فدراسیون فوتبال از محل کمک‌های دریافتی از تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ تا ۱۳۶۹/۰۴/۳۱ که‌ سال مالی فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید،‌ مبلغ ٤٤٢,٠٩٢.٩٨٨.٦٤٤ ریال درآمد داشته است. این مجموعه همچنین تا‌ سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ مبلغ ٢١٩.١٢٢.٩٣١.٠٠٠ درآمد داشته است که در مجموع دو‌ سال دریافتی‌ها به رقم قابل ‌توجه ٦٦١.٢١٥.٩١٩.٦٤٤ ریال می‌رسد که رقمی قابل توجه به حساب می‌آید. نکته قابل توجه درباره این درآمد ٤٤.٢ میلیارد تومانی این است که مهم‌ترین فدراسیون ورزشی کشور به جز این موارد، درآمدهای دیگر قابل ‌توجهی هم از قراردادهای تجاری و دریافت کمک از اشخاص ثالث و... داشته که میزان درآمدزایی سیستم را نسبت به این عدد تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. بر اساس اسناد صورت‌های مالی فدراسیون تا‌ سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۴/۳۱،‌ مبلغ ١٢٦.٣٦٤.٠٠٠.٠٠٠ ریال از وزارت ورزش،‌ مبلغ ٦٨.٦٠٥.٧٧٨.٢٠٠ ریال از کنفدراسیون فوتبال آسیا،‌ مبلغ ١٤٧.٩٨١.٤٠٧.٦٤٤ ریال از کمک‌های مردمی - سامانه هواداری،‌ مبلغ ١٣.٤١٥.٢٠٠.٠٠٠ ریال از کمک‌های مردمی - اشخاص ثالث، مبلغ ٢.١٤٤.٠٠٠.٠٠٠ از کمیته ملی المپیک مبلغ ٦٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال نهاد ریاست‌جمهوری و مبلغ ٢٣.٥٨٢.٦٠٢.٨٠٠ ریال از فدراسیون جهانی فوتبال فیفا دریافتی نقدی داشته است. با این وجود نکته قابل توجه برای فدراسیون فوتبال با چنین درآمدی این است که چرا با توجه به این فعل و انفعالات مالی هنگفت، داوران لیگ برتر با پایان‌ یافتن نیم‌فصل هنوز حتی یک ریال از دستمزد قضاوت در مسابقات لیگ را دریافت نکرده‌اند یا این‌ که سرمربی تیم‌ ملی چند هفته قبل نسبت به عدم پرداخت دستمزد خود اعتراض کرد. از طرفی حتی گفته می‌شود مربیان تیم‌های ملی هم بابت حقوق خود از فدراسیون طلبکار هستند.

داستان وام از هدایتی و بدهی به آقای عابربانک

به ‌نظر می‌رسد در فوتبال ایران افراد حقیقی و حقوقی بسیار زیادی به حسین هدایتی بدهی مالی دارند. در هفته‌های اخیر، ماجرای کمک‌های این فرد متمول به باشگاه پرسپولیس سروصدای زیادی در رسانه‌ها به وجود آورد. در شرایط کنونی ابهاماتی درباره رقم دقیق واریزی‌های هدایتی به باشگاه پرسپولیس و سرنوشت پول‌هایی که او در اختیار مدیران باشگاه قرار داده بود، وجود دارد که مصاحبه‌های این شخص و علی‌اکبر طاهری و محمد ترکاشوند هم به بزرگ‌تر شدن دایره ابهامات کمک زیادی کرده است. در چنین شرایطی بررسی اسناد مالی فدراسیون فوتبال و پیگیری‌های انجام‌ شده نشان می‌دهد که حسین هدایتی از فدراسیون فوتبال هم طلب قابل ‌توجهی دارد. او که چند ‌سال قبل با درخواست کمک فدراسیون برای گرفتن وام بلاعوض جواب مثبت داد،‌ مبلغ قابل ‌توجهی را به مدیریت فدراسیون کمک نقدی می‌‌کند. البته مدیران فدراسیون فوتبال تا‌ سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ مبلغ ٣٠٠‌میلیون تومان و تا ‌سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۴/۳۱، ٢٠٠‌ میلیون تومان دیگر به این فرد که خودش را بارها و بارها هوادار فوتبال معرفی کرده است، پرداخت کرده‌اند. در شرایط کنونی، هنوز درباره رقم دقیق کمک هدایتی به فدراسیون فوتبال اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته می‌شود که او هنوز چیزی حدود ٦٥٠‌میلیون تومان از فدراسیون فوتبال طلب دارد که پرداخت نشده است. فدراسیون هم البته در این مدت درباره جزییات این همکاری مالی با هدایتی و نحوه تسویه‌حساب با او شفاف‌سازی لازم را در رسانه‌ها نداشته است.

درآمد ١٥‌ میلیارد تومانی در ٢‌ سال از نقل ‌و انتقالات

کارشناسان فوتبال و به‌ ویژه علی کریمی در هفته‌‌های اخیر انتقادهایی بسیار جدی به قوانین من‌درآوردی فدراسیون در زمینه درآمدزایی از نقل و انتقال بازیکنان و مربیان مطرح کرده‌اند. طبق قوانین در لیگ برتر بازیکنانی که از یک تیم به تیمی در استان دیگر منتقل می‌شوند، باید ٨‌میلیون تومان واریزی به هیأت‌‌های فوتبال داشته باشند و برای مربیان این مبلغ ١٢‌میلیون تومان است. فدراسیون فوتبال طبق اسناد مالی رسمی که به اعضای مجمع ارایه داده است، از محل جرایم باشگاه‌ها و انتقال بازیکنان در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ مبلغ ٢٨.٩٤١.٠٤٨.٨٠٠ریال و تا ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ٤٠.٧٩٥.٨٠٠.٠٠٠ ریال درآمد کسب کرده است. این درآمد حدود ٧.٦‌ میلیارد تومانی طی دو‌ سال به خوبی نشان می‌دهد که فدراسیون درآمدی هنگفت از باشگاه‌ها و بازیکنان کسب می‌کند. یکی دیگر از محل‌های درآمد فدراسیون فوتبال حق ثبت‌ نام در کلاس‌های فوتبال و عضوگیری است. طبق صورت‌های مالی فدراسیون در سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ مبلغ ٥٦.٠٧٧.٥٤٠.٣٧٧‌میلیارد ریال و تا‌ سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ مبلغ ٨٥.٧١٤.١٩٥.٥٨٢ ریال درآمدزایی شده است که در طول دو‌ سال به رقمی حدود ١٥‌میلیارد تومان می‌رسد.

١٠‌میلیارد تومان درآمد بلیت‌فروشی

درآمد حاصل از فروش بلیت به ‌صورت تلفیقی مبلغ ١٠٣,٢٦٣.٨٢٢.٥٠٠ ریال بوده است. درآمدها از خدمات مرکز پزشکی فدراسیون و سازمان لیگ نیز ١٦.٤١٠.٥٩٣.٠٠٠ ریال در‌ سال مالی جدید و ١٣.٥٢٥.٤٣٤.٧٤٥ ریال در‌ سال مالی گذشته بوده که دریافتی فدراسیون از این درآمدها صفر تومان بوده است! درآمد اختصاصی سازمان لیگ فوتبال ١٨.٩١١.٩١٩.٠٠٠ ریال در ‌سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ و مبلغ ١٢.١٩٨.٥٣٠.٠٠١ ریال در‌ سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ بوده است. کمیته انضباطی نیز مبلغ ١٨٣‌میلیون تومان از جرایم انضباطی درآمد کسب کرده است.

داستان جالب چند واریزی و ابهام درباره واریزی به نام «سایر»!

از سایر نکات جالب توجه در‌ سال مالی ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ تا ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ می‌توان به پرداخت مبلغ ١,٥‌میلیارد تومان از سوی فدراسیون فوتبال به کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ ملی اشاره کرد. یا پرداخت ٣٤.٨٨٨.٤١٥.١٧٢ ریال بابت برگزاری مسابقات و تمرین‌های تیم‌ ملی در ورزشگاه آزادی به این مجموعه! برای هزینه سفرهای داخلی و خارجی تیم‌های ملی و مسئولان و نمایندگان مختلف فدراسیون در ‌سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ مبلغ ٢٢.٧٥٩.١٩٥.٩٩١ ریال به آژانس هواپیمایی سهند واریز شده و مبلغ ١٨.٠٠٦.٩٨٨.٦٩٥‌میلیارد ریال نیز تا‌ سال مالی گذشته منتهی به ۱۳۹۵/۰۴/۳۱ به این آژانس هواپیمایی پرداخت شده است. نکته جالب توجه اینجاست که فدراسیون هنوز به این آژانس هواپیمایی بدهکار است. فدراسیون فوتبال برای اقامت تیم‌های ملی در هتل المپیک نیز یک‌میلیارد و ٧٠٠‌میلیون تومان پرداختی به این هتل داشته است. در اسناد صورت‌های مالی در یک بخش مبلغ یک‌میلیارد و ٢٤٥‌میلیون تومان پرداختی با عنوان واریزی نامشخص ثبت شده که هیچ توضیحی هم درباره جزییات آن ارایه نشده است. همچنین در انتهای جدول حساب‌های پرداختی مبلغ یک‌میلیارد و ٦٣٥‌میلیون تومان در‌ سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ پرداختی از حساب‌های فدراسیون انجام شده که عنوان «سایر» برای آن در نظر گرفته شده است. این رقم برای‌ سال مالی قبلی یک‌میلیارد و ٨٣٥‌میلیون تومان بوده است!»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها