بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
ناظر مجلس در شورای عالی انرژی با تاکید بر این که «افزایش قیمت حامل های انرژی باید شیب ملایمی داشته و به سمت واقعی شدن برود» گفت: باید با مساله افزایش قیمت حامل‌ های انرژی به ویژه بنزین علمی برخورد کرده و شرایط اقتصادی مردم را در نظر بگیریم.

تدبیر24»محمد خالدی سردشتی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری بنزین در لایحه بودجه ۹۷ گفت: در حال حاضر که بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح شده باید چند مساله را  همزمان در نظر گرفت. اینکه دنیا با انرژی چه کار می‌کند؟ حتی در دنیا بحث آزاد سازی قیمت‌ها مطرح است؟ وضعیت کشور و مردم از نظر اقتصادی چگونه است؟ آیا برنامه‌ای برای آینده داریم یا نه؟  

وی افزود: طرح مساله افزایش قیمت حامل های انرژی خصوصا بنزین، آن هم در شرایطی که اشتغال یکی از مشکلات اساسی جامعه است و وضع و درآمد مردم هم مساعد نیست، شرایط را بسیار سخت می‌کند. البته اگر به تنگناهای دولت هم توجه کنیم شاید هم این افزایش قیمت طبیعی باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر نیت دولت بر افزایش قیمت‌ها است باید این کار در یک شرایط کاملا حساب شده‌ای انجام و تمام شرایط و وضعیت دیده شود. ممکن است از نظر اقتصادی گفته شود که افزایش قیمت‌ها باید صورت گیرد اما واقعیت این است که قیمت حامل های انرژی نسبت به فوب خلیج فارس و نسبت به کشورهای همسایه در ایران بسیار پایین است و تا قیمت واقعی خود فاصله دارد.

ناظر مجلس در شورای عالی انرژی همچنین بیان کرد: بنده معتقدم تنها راه حل این است که افزایش قیمت حامل های انرژی باید شیب ملایمی داشته و شرایط کشور هم در نظر گرفته شود.

نماینده مردم لردگان در مجلس در ادامه اظهار کرد: در واقع شیب افزایش قیمت ها باید کم و قابل دفاع باشد تابه نقطه ایده آل برسیم یعنی با آزاد سازی قیمت‌ها مصرف هم بهینه شود.

خالدی تصریح کرد: وقتی قیمت حامل های انرژی واقعی شود،‌ مصرف هم بهینه ‌می‌شود و مردم دیگر مجبور نیستند برای هر کار جزئی از وسیله نقلیه خود استفاده کنند که هم آلایندگی را افزایش می‌دهد و هم موجب هدر رفت انرژی می‌شود.

وی با بیان این‌که برای افزایش قیمت‌ها باید حتما شرایط فعلی در نظر گرفته شود، گفت: این مساله اجتناب  ناپذیر است که دولت برای تامین بخشی از بودجه مورد نیازش به دنبال راهی باشد اما به شرطی که در این راه حل، مردم در تنگنا قرار نگیرند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در دولت گذشته موضوعاتی مطرح شد مبنی بر این که قیمت حامل‌های انرژی مانند گازوئیل، نفت یا بنزین را به سمت واقعی خواهیم برد و ما به التفاوت آن را یارانه می‌دهیم، این کار را انجام دادند و بنزین حتی از ۱۰۰ تومان به ۷۰۰ و بعدها نیز به ۱۰۰۰ تومان رسید برای این که بخشی از این افزایش قیمت به عنوان یارانه به اقشار نیازمند داده شود.

نماینده مردم لردگان در مجلس خاطرنشان کرد: البته این فلسفه خوبی بود اما در اجرا آن طور که تصور می‌شد اتفاق نیفتاد. زیرا یارانه به تمام دهک‌ها داده شد و اصل مطلب هم گم شد.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: امروز هم قیمت‌ها باید به سمت واقعی شدن بروند، شاید هم شرایط  فراهم نباشد. لکن منطق می گوید در صورت افزایش قیمت، مصرف کم شده و می‌تواند درآمدی برای دولت باشد.

خالدی سردشتی در ادامه یادآور شد: در گذشته شاهد قاچاق بنزین و گازوئیل بودیم حتی قیمت گازوئیل فوق العاده پایین بود اما اگر قیمت‌ها واقعی باشد دیگر قاچاق انجام نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها