بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۹۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
نظامیان یمنی با وجود محاصره چندماه ‌گذشته‌ از سوی عربستان و همچنین تخریب بسیاری از زیرساخت‌های این‌کشور به وسیله جنگنده‌ها عربی، توانسته‌اند تا این لحظه ۲موشک به عربستان شلیک‌ کنند.
تدبیر24»اصابت این 2موشک، توسط نظامیان یمنی به دستمایه‌ای برای هجمه به ‌ایران تبدل شده است، به‌گونه‌ای که نماینده آمریکا در سازمان ملل هر بار ایران را به انتقال این موشک‌ها به یمن متهم می‌کند. نخستین مرتبه که ‌این اقدام علیه عربستان صورت گرفت، مقامات عربی اعلام کردند موشک برخورد کرده به کشورشان، ایرانی است و با پرهیز از اعلام مبدا شلیک این موشک سعی کردند چنین القا شود که ‌ایران جنگ علیه عربستان آغاز کرده است، اما با شلیک و اصابت موشک‌های بعدی به عربستان کار‌شناسان بین‌المللی و نظامی با توجه به در محاصره‌ بودن یمن، موشک‌های شلیک ‌شده به عربستان را ساخت کره‌شمالی دانستند، گرچه نیکی هیلی در نمایشی، هنوز اصرار و ادعای واهی دارد موشک‌های شلیک‌شده از سوی یمن، ساخت ایران است. در پس اصرار مقامات عربستان، تصمیم آنها برای ورود ایران به ماجرای یمن قابل مشاهده است. ضمن اینکه بعد از برجام آمریکایی‌ها و ترامپ تاکید زیادی بر خطرات ایران برای منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه دارند. از این رو آمریکا به بهانه موشک‌های یمنی درصدد است فشار بیشتری به ‌ایران وارد کند. در برنامه امنیت ملی آمریکا که سالانه منتشر می‌شود، نام ایران درکنار کره‌شمالی به‌عنوان خطری برای ایالات متحده درج شده است که تاکید موکدی بر فشار آمریکایی‌ها برای مقابله با سامانه‌های دفاعی ایران دارد. البته برخی با اظهارات مستقیم آمریکا در مورد موشک‌های یمنی اعتقاد دارند سناریو آمریکا در عراق درحال تکرار شدن است، حال اینکه بعد از تجاورز عراق به کویت آمریکایی‌ها به‌بهانه ‌اینکه بغداد به‌طور مخفیانه به‌دنبال ساخت سلاح‌های کشتارجمعی است و تنها به‌ اتکای اولین قطعنامه سازمان ملل علیه عراق، بدون تصویب قطعنامه دوم، ماجرای عراق را مشمول رسیدگی سازمان ملل متحد ندانست؛ هنوز کار‌شناسان سازمان ملل گزارش خود را در مورد وجود یا عدم‌ وجود سلاح‌های کشتار جمعی ارائه نداده بود که آمریکایی‌ها بدون اجازه از شورای امنیت سازمان ملل به عراق حمله کردند، درحالی که بعد از تسخیر عراق سندی در مورد ادعای خود در مورد سلاح‌های کشتارجمعی و سلاح‌های تهاجمی در عراق به جامعه جهانی ارائه ندادند. اما در مورد ایران آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد به سمت افزایش تحریم‌ها حرکت کنند. البته طبیعی است چه قصد و نیتی دارند، اما برای مشروعیت ‌بخشیدن به قصد و نیت خود باید دلایلی ارائه کنند. به همین دلیل مقامات تهران در مقابل این اقدامات باید با هوشمندی رفتار کنند.



داوود هرمیداس باوند، کارشناس روابط بین‌الملل
مطالب مرتبط
برچسب ها: موشک ، ایران ، یمن ، آمریکا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها