بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از همان کارزار انتخاباتی رویکرد خصومت ورزی و تقابل با ایران را اتخاذ کرده بود.
 تدبیر24»پس از ورود به کاخ سفید دامنه خصومت‌ورزی‌اش را با ایران افزایش داد. در حقیقت یکی از برنامه‌های انتخاباتی ترامپ برخورد تندتر با ایران بوده است. بنابراین دولت ترامپ یک سیاست از پیش تعریف شده برای تقابل با ایران دنبال می‌کند و به همین دلیل از هر فرصتی برای خصومت و اتهام‌زنی به ‌ایران بهره می‌برد. مسائل اخیر منطقه مانند حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض و این ادعا که‌ ایران تسهیلات یمن را تامین می‌کند، همان‌طور که مقامات کشورمان اعلام کردند، یک اتهام است. بنابراین ایران باید از تحرکت دیپلماتیک خود برای متقاعد کردن افکار عمومی جهان به ویژه 5 عضو توافق هسته‌ای یعنی چین، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان بهره ببرد و باید به‌این کشورها اعلام کند که در مسائل اخیر منطقه به ویژه حمله اخیر موشکی یمن به ریاض نقشی نداشته است. زیرا نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شده که‌ ایران از یمن پشتیبانی تسلیحاتی انجام می‌دهد و از سازمان ملل درخواست کرده که تهران را به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت محکوم کند. اگرچه ‌این اتهام واهی است اما باید به‌طور کل به وسیله ظرفیت دیپلماسی در جهت اتهامات اخیر آمریکا علیه خود افکارعمومی جهان را متقاعد سازد. به هر روی آمریکا از همه توان و ظرفیت خود همچنان برای فشار به ‌ایران بهره می‌برد. تهران نیز در مقابل باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها و توان خود برای به چالش و انزوا کشاندن این کشور بهره ببرد. علاوه بر این، عربستان نیز با آمریکا همسوست و به وسیله امکانات و منافع مالی خود برای کمک به ترامپ سود می‌برد. بنابراین ایران می‌تواند اتهامات آمریکا را در شورای امنیت مطرح کند اما با توجه به ‌اینکه منابع ایران در شورای امنیت با آمریکا یکسان نیست، ایران باید هرچه بیشتر به تحرکات دیپلماسی روی آورد. زیرا راه دیگری برای رفع اتهامات آمریکا وجود ندارد حتی یک دادگاه بی‌طرف برای رسیدگی به‌ این گونه اتهامات در سطح جهانی نیست به همین دلیل تنها راه موجود برای احقاق حقانیت ورود به مساله از راه دیپلماسی است. عمدتا این اتهامات و ادعاها از سوی یک کشور علیه دیگری فشارهای روانی است که کشورها نسبت به یکدیگر وارد می‌کنند. آمریکا در تلاش است تا با این اتهامات و ربط دادن برنامه موشکی و عملکرد ایران در منطقه برجام را ضعیف کند اما ایران نشان داده است که بر اساس تعهدات خود در برجام عمل کرده است. از سویی تهران درباره برنامه موشکی مورد ادعای آمریکا بارها اعلام کرده که برنامه موشکی کشورمان در جهت توسعه توان دفاعی است. گزارش‌های مکرر آژانس نشان می‌دهد که ‌ایران برجام را نقض نکرده است و فعالیت‌های‌ هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده و همه استانداردها را رعایت می‌کند و همواره در مسیر شفاف سازی و اعتمادسازی گام برداشته است. بنابراین با این ادعاها و اتهامات تنها می‌خواهند افکار عمومی جهان را مشوش کنند و سیاست ایران‌هراسی را از طریق‌ اتهام‌زنی به ‌ایران در منطقه گسترش دهند تا در نهایت آمریکا خود را از انزوا درآورده و متحدانی را برای حمایت از خود پیدا کنند تا آنجا که طی روزهای اخیر فرانسه نیز با ایالات متحده در این مساله همراستا شده و ابراز نگرانی کرده است.

یوسف مولایی، تحلیلگر و استاد حقوق بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها