بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۹۸۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
محققان دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از ضایعاتی چون دندان کشیده شده و پوست تخم‌مرغ نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی را تولید کردند که علاوه بر کاربردهای صنعتی در ترمیم دندان و استخوان نیز کاربرد دارد.

تدبیر24»فاطمه مهندس از محققان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این باره اظهار کرد: ترکیبات اکسیدی و سرامیکی فلزات در ابعاد نانومتری اعم از صفر بعدی،‌ تک‌بعدی، دوبعدی و سه‌بعدی در مقایسه با حالت توده‌ای خود به دلیل افزایش نسبت سطح به حجم دارای خواص ویژه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه امروزه استفاده از این نانوساختارها در صنایع مختلف همچون انرژی و سلول‌های خورشیدی،‌ اپتوالکترونیکی،‌ نیمه هادی‌ها،‌ کاتالیزورها و حوزه پزشکی قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: با توجه به وسعت حوزه کاربردی نانوساختارهای اکسیدی و سرامیکی،‌ روش‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی به منظور کنترل اندازه ذرات و مورفولوژی این ترکیبات توسعه یافته است.

مهندس،‌ از اجرای تحقیقاتی در این زمینه با عنوان سنتز و شناسایی انواع ساختارهای اکسیدی و سرامیکی خبر داد و اظهار کرد: این مطالعات در خصوص روش‌های بهینه‌شده برای تهیه انواع نانو ساختارهای اکسیدی و سرامیکی است که در صنایع مختلف از جمله داروسازی و پزشکی، عمران، ساختمان‌سازی و نفت و پتروشیمی کاربردهای ویژه دارند.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات نانوذرات با روش‌های بهینه شده و کاملا اقتصادی تولید شد، اظهار کرد: ساخت این نانوذرات به گونه‌ای بوده است که به جای استفاده از مواد اولیه وارداتی توانستیم برخی از نانو ساختارهای سرامیکی را با خواص ویژه زیستی، فیزیکی و شیمیایی تولید کنیم.

محقق این طرح با تاکید بر اینکه در تولید این نانوساختار از ضایعات دور ریز استفاده شد، خاطر نشان کرد: در این مطالعات از ضایعاتی چون دندان کشیده شده انسان، مرجان‌ها و صدف‌های دریایی و پوسته تخم مرغ برای استخراج نانو ذرات سرامیکی استفاده کردیم.

این پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: نانوذرات سرامیکی تولیدشده در مواد ترمیمی دندان و استخوان و همچنین درمان بیماری‌های استخوانی قابل استفاده است.

وی با اشاره به کاربردهای نانو ساختارهای اکسیدی، یادآور شد: از این نانو ساختارها می‌توان در تهیه پوشش‌های ضد آب و بخار به عنوان کاتالیزور بهره برد، ضمن آنکه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز قابل استفاده هستند.

این طرح از سوی فاطمه مهندس در دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری دانشگاه کاشان و به راهنمایی دکتر عبدالرضا سیم‌چی و دکتر مسعود صلواتی‌نیا اجرایی شده و در نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی در گروه فناوری‌های شیمیایی شده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها