بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از حذف یارانه‌ دهک‌های بالا استقبال می‌کند، در عین حال گفت که مجلس برای افزایش فشار به مردم از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده با دولت همراهی نخواهد کرد.

تدبیر24»محمدقسیم عثمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه درآمدهای دولت کفاف هزینه‌های آن را نخواهد کرد چرا که دولت تحت فشار اقتصادی است و ظاهرا یکی از مسیرهای اصلی جبران هزینه‌های دولت را انتقال فشار به جامعه از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی مثل نان و حذف یارانه‌ها دیده‌اند که این در شرایط فعلی به نفع کشور نیست.

وی افزود: جامعه به اندازه کافی تحت فشار است و فشار بیش از این قابل تحمل نیست. قبلا فقط کم درآمدها تحت این فشار بودند اما الان طبقه متوسط هم تحت فشار است و تحقق چنین مواردی در بودجه سال آینده بمب نارضایتی را ایجاد می‌کند که هر آن ممکن است منفجر شود و این به مصلحت کشور نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر دولت بخواهد هزینه‌هایش را تامین کند راهی جز افزایش قیمت‌ها ندارد مگر اینکه مجلس جلوی افزایش قیمت‌ها را با حذف هزینه‌های زاید دولت، کاهش هزینه‌های تشریفات و حذف برخی فعالیت‌ها که اصلا وظیفه حاکمیت نیست، بگیرد. علاوه بر این بخشی از پروژه‌های عمرانی هم می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود که هزینه‌ای بر دولت تحمیل نشود.

عثمانی اضافه کرد: به نظر می‌آید دولت فارغ از شرایط اقتصادی مردم بودجه را نوشته در حالیکه اگر به بدنه جامعه مراجعه کنیم راهی جز تجدیدنظر در بودجه ارائه شده نداریم.

وی با بیان اینکه جامعه کشش هیچگونه افزایش قیمتی را در شرایط فعلی ندارد، گفت:‌ طبیعتا مجلس هم برای افزایش فشار بر مردم با دولت همراهی نخواهد کرد.

این عضو کمیسیون شوراها درباره حذف یارانه دهک‌های بالا در بودجه ۹۷ نیز تاکید کرد: از ابتدا نباید یارانه به بخشی از جامعه تعلق می‌گرفت. ما الان داریم یک کار اشتباه را اصلاح می‌کنیم. افرادی هستند که مبلغ یارانه در حساب‌شان دیده نمی‌شود. شاید دولت در دوره اول به دلیل انتخابات اقدام به اصلاح این کار نکرد اما الان که انتخابات دیگری در پیش ندارد باید با جدیت و البته با دقت یارانه دهک‌های بالا را حذف کند.

عثمانی با بیان اینکه درآمد حاصل از حذف یارانه دهک‌های بالا باید صرف افزایش یارانه کم درآمدها، تامین اجتماعی و ایجاد اشتغال شود، گفت: ما باید زودتر از این به استقبال حذف یارانه پردرآمدها می‌رفتیم. امیدواریم در این مدت هم دولت بانک اطلاعاتی جامعی به دست آورده باشد که با دقت بتواند یارانه دهک‌های بالا را حذف کند.

وی با بیان اینکه مجلس از حذف یارانه دهک‌های بالا استقبال می‌کند، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که درآمد به تنهایی شاخص مناسبی برای حذف یارانه‌ها نیست بلکه ثروت افراد هم باید لحاظ شود و این نیازمند کار دقیقی است تا دولت دچار اشتباه نشود و شتابزده عمل نکند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها