بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۹۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کمپین‌هایی که طی هفته‌های اخیر برای انتقاد از رئیس‌جمهور در فضای مجازی ایجاد شده است بخشی از آن رنگ و بوی حقیقت دارد.
 تدبیر24»زیرا پس از انتخابات این احساس در جامعه به وجود آمد که ارتباط رئیس‌جمهور با بدنه اجتماعی خود قطع شده است و از سوی دیگر ابهاماتی در اذهان عمومی وجود دارد و پاسخی برای آن پیدا نمی‌کنند. جامعه با توجه به انتظاراتی که از رئیس‌جمهور داشت طی هفته‌های گذشته در فضای مجازی واکنش‌هایی نسبت به دولت نشان داد که صددرصد بیراه نبود. وضعیت موجود بیانگر این مهم بود که در ارتباط دولت با بدنه اجتماع مشکلاتی وجود دارد. بدنه دولت در دور اول و نیز حتی دور دوم مواضع یکسانی با جهت‌گیری‌های رئیس‌جمهور نداشت و امید می‌رفت که در دور دوم این ضعف جبران شود اما متاسفانه ‌این اتفاق نیفتاد. به همین دلیل ابهاماتی در جامعه وجود داشت که برخی را وادار به واکنش کرد تا نسبت به حمایت و اعتماد خود به آقای روحانی عکس‌العمل داشته باشند. نخبگانی که در این فضاها اظهاراتشان را بیان کردند به دنبال بازی سیاسی نبودند اما جریان رقیب از این فضا به نفع خود بهره برده و به شرایط دامن زد. بنابراین به نظر می‌رسد حامیان رئیس‌جمهور باید بجد جهت‌گیری مطالباتی خود را از ایشان حفظ کند و به طور جدی خواستار تحقق وعده‌های دولت باشند. البته ‌این مساله نباید به سوء استفاده جریان رقیب بینجامد. به طور کل واکنش‌های جامعه در فضای مجازی به دلیل نادیده گرفتن برخی از مطالبات عمومی بوده است البته رئیس‌جمهور طی روزهای اخیر به مسائل ورود جدی‌تری پیدا کرد. اما دولت نباید انتقادهای جامعه را نسبت به خود نادیده بگیرد. باید در نظر داشت که انتقادها بر روی سلامت و رفتار دولت اهمیت بسزایی دارد به همین دلیل دولت باید بیشتر و به طور جدی‌تر بر روی مطالبات عمومی متمرکز شود تا حاصل و نتیجه عملکرد دولت به دلسردی و ناامیدی جامعه منجر نشود. زیرا در صورتی که دولت نخواهد بر روی مطالبات جامعه توجه جدی داشته باشد، زمینه و بستر افراد تندرو و غیر دغدغه‌مند فراهم خواهد شد؛ یعنی افرادی که منافع ملی دغدغه اول آنها نیست و بیشتر دنبال منافع فردی و گروهی خود هستند. به هر روی باید نقد سازنده و مطالبات به صورت جدی از سوی جامعه مطرح باشد تا از بروز برخی تجربه‌های ناخوشایند گذشته در کشور جلوگیری شود و تلاش دولت نیز نسبت به تحقق مطالبات و خواسته‌های جامعه افزایش یابد.


مصطفی درایتی،  استاد حوزه و دانشگاه
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها