بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان از کاهش نرخ رشد جمعیت این استان خبر داد و گفت: نرخ رشد جمعیت استان همدان در 9 ماهه امسال به منفی 0.23 درصد رسیده است.
تدبیر24»محمد علیپور یکشنبه 3 دی‌ در شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان، با بیان اینکه جمعیت استان همدان در سرشماری سال 95، بیش از یک میلیون و 738 هزار نفر بوده است، اظهار کرد: استان همدان با منفی 0.23 درصد، رتبه نخست در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور را داراست.

وی با اشاره به اینکه 74 درصد جمعیت کشور شهری و 26 درصد روستایی است، تصریح کرد: در استان همدان 63.1 درصد جمعیت شهری و 37 درصد روستایی است به طوریکه جمعیت شهری این استان با یک میلیون و 97 هزار نفر، 11 درصد کمتر از میانگین کشوری است.

علیپور با تأکید بر اینکه متوسط رشد سالانه جمعیت کشور تا سال 65 رشد مثبت بوده است، افزود: از سال 65 به بعد رشد سالانه جمعیت رشد منفی پیدا کرده و در سال 95 به 1.24 رسیده است.

وی با بیان اینکه بعد خانوار کشور در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: بعد خانوار در سال گذشته به 3.2 درصد رسیده است به طوریکه روند کاهشی را از سال 65 در کشور شاهد هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه روند کاهش نرخ جمعیت در سال 95 روند قابل‌ملاحظه‌ای بوده است، یادآور شد: به جز شهر همدان و ملایر که به ترتیب 0.73 درصد و 0.05درصد رشد داشته، بقیه شهرستان‌ها رشد جمعیت کاهش داشته است.

وی از ثبت 24 هزار و 196 واقعه ولادت در 9 ماهه امسال در استان خبر داد و گفت: آمار ولادت در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.9 درصد کاهش یافته است.

علیپور یادآور شد: جمعیت شهری استان همدان در 9 ماهه امسال 1.7 درصد و جمعیت روستایی 11.1 درصد کاهش یافته که کاهش ولادت در روستاها با سرعت بیشتری در حال وقوع است.

وی اظهار کرد: نرخ خام ولادت در استان همدان 18.8 درهزار است که کمترین ولادت در تویسرکان و بیشترین در رزن صورت گرفته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان اضافه کرد: در 9 ماهه امسال واقعه وفات در استان همدان  2.4 درصد کاهش داشته است به طوریکه در این مدت 139 مرد و 100 زن فوت کرده‌اند.

وی نرخ خام وفات را 5.7 درهزار دانست و افزود: استان همدان یکی از نرخ‌های بالا را در وفات دارد و دومین استان کشور در این موضوع است چرا که میانگین کشوری در نرخ خام وفات 5.7 درهزار است.

علیپور از ثبت 11هزار و 955 واقعه ازدواج در 9 ماهه امسال در استان خبر داد و تصریح کرد: ازدواج در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: در 9 ماهه امسال 2898 واقعه طلاق در استان همدان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.6 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان نسبت ازدواج به طلاق استان همدان را 4.1 دانست و ادامه داد: این درحالیست که در 9 ماهه سال گذشته این رقم 4.4 بوده است.

وی با تأکید بر اجرای طرح مطالعاتی علل کاهش نرخ جمعیت در استان همدان، بیان کرد: از سال 91 شاهد کاهش روند ازدواج در استان هستیم و آمار طلاق نیز از سال 95 روند کاهشی یافته است.

علیپور با اشاره به اینکه کارت‌های ملی قدیمی تا پایان امسال دارای اعتبار هستند، خاطرنشان کرد: یک میلیون و 348 هزار نفر واجد دریافت کارت ملی هوشمند هستند که تا پایان آذر امسال 721 هزار نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کردند.

گفتنی است؛ براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، استان همدان از نظر نرخ رشد جمعیت دارای منفی‌ترین میزان بوده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان هم با تأکید بر اینکه شرایط استان در زمینه کاهش جمعیت مطلوب نیست، گفت: همدان جزء 2 استان نخست در کاهش نرخ جمعیت در کشور است به طوریکه نرخ رشد جمعیت استان همدان منفی است که باید شاخص‌های جمعیتی را ارتقاء دهیم.

سیدسعید شاهرخی با اشاره به طرح پژوهشی عدم تغییرات جمعیت در استان همدان، یادآور شد: این طرح به شورای برنامه‌ریزی استان ارسال و حمایت خواهد شد تا از نتایج آن در کارگروه‌های مختلف استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه آمار جمعیت مبنای اساسی در تصمیم‌گیری‌هاست، بیان کرد: آمار پایه و اساس همه برنامه‌ریزی‌هاست و اینکه هزینه‌های گزافی بابت سرشماری‌های 5 ساله پرداخت می‌شود نشان از اهمیت این موضوع دارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان خاطرنشان کرد: تشکیل شورای راهبردی جمعیت و آمار ثبت احوال می‌تواند تأثیر بسزایی در برنامه‌ریزی‌ها داشته باشد بنابراین دقت و صحت این آمار مورد تأکید است.

وی با اشاره به اینکه باید کار دقیق باشد تا جای شک و شبهه‌ای به داده‌های آماری وجود نداشته باشد، افزود: اگرچه استان همدان در شاخص ازدواج و طلاق از میانگین کشوری بهتر است اما باید توجه شود تا این شاخص نیز ارتقاء یابد.

شاهرخی درباره شناسه پیگیری ثنا(ابلاغ الکترونیکی قضائی) در استان همدان یادآور شد: از این پس طریقه ارتباط شهروندان با پرونده‌های قضایی این شناسه است که باید در کمیته‌ای مرکب از ثبت‌احوال، استانداری و قوه‌قضائیه تشکیل شده تا راهبردهای تسریع و روانسازی گسترش صدور شناسه قضایی را ظرف مدت یک‌ماه ارائه دهد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان  با تأکید بر اینکه رسانه‌ها یکی از بال‌های توسعه استان هستند، گفت: باید از ظرفیت و توان رسانه‌ها استفاده کنیم تا طرح‌های تأثیرگذار برای مردم جا بیندازیم.

برچسب ها: تدبیر24 ، منفی جمعیت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها