بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
تکلیف اطلاع رسانی خدمات حوزه پزشکی و سلامت در قانون سازمان نظام پزشکی به صورت شفاف آمده و مجازات تخلف از آن نیز مشخص است، اما هنوز هم خدمات معجزه آسای کلینیک‌های زیبایی و لاغری، پخش زنده عمل‌های جراحی و فهرست طولانی مدارک متعدد آموزشی پزشک از کشورهای خارجی که مخاطب عام، چیزی از آن سر در نمی‌آورد، در شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شود.
تدبیر24» آیین‌نامه تبلیغات پزشکی در قانون سازمان نظام پزشکی ۲۱ ماده دارد و جزییات مواردی که باید در اطلاع رسانی خدمات پزشکی رعایت شود، تشریح شده است.   

سازمان نظام پزشکی بارها تاکید کرده است که در حوزه خدمات سلامت تبلیغ نداریم، بلکه خدمات این حوزه باید اطلاع رسانی شود؛ این یعنی معرفی خدمات بدون استفاده از توضیحات گمراه کننده و نادرست.

دکتر محمد جهانگیری - معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت "تبلیغات" نداریم و خدمات این حوزه "اطلاع رسانی" می‌شود، اظهار کرد: البته این اطلاع رسانی نیز باید با اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی انجام شود. با توجه به آیین‌نامه‌ای که شورای عالی نظام پزشکی در این زمینه تدوین کرده‌ است، این بحث در نظام پزشکی‌های سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دارو و کالاهای آسیب‌رسان، تبلیغات ممنوع است، افزود: در مجوزی که برای اطلاع رسانی در حوزه خدمات سلامت صادر می‌شود، دستورالعمل‌های لازم بیان می‌شود. در غیر این صورت افراد مجاز به اطلاع رسانی خدمات خود نیستند. اطلاع رسانی‌های غیر قابل قبول حتی به صورت مکتوب یا با استفاده از شبکه‌های مجازی و انواع رسانه‌ها نیز مجاز نیست.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: مردم وقتی نیاز به خدمات پزشکی دارند، آن را از پزشک خود دریافت می‌کنند. در بحث‌ تبلیغات پزشکی در بیشتر موارد موضوعاتی اغوا کننده مطرح می‌شود که مورد تایید مجامع علمی نیست و صحت ندارد. از مردم خواهش می‌کنیم به این تبلیغات توجه زیادی نداشته باشند و برای دریافت خدمات مورد نیاز به پزشکان مورد اعتماد خود مراجعه کنند. برخی از همکاران که این کار را انجام می‌دهند به دستورالعمل‌ها توجه کنند و از انجام اقداماتی که زحمات چندساله آنها را زیر سوال می‌برد، بپرهیزند.

جهانگیری افزود: طبق آیین نامه شورای عالی سازمان نظام پزشکی، دادسراهای انتظامی این سازمان می‌توانند بر اساس دستورالعمل خود با موارد تخلف در این زمینه برخورد کنند.  

وی همچنین درباره پخش زنده اعمال جراحی و تبلیغ آن در فضای مجازی، تاکید کرد: علاوه بر ممنوعیت تبلیغ در حوزه سلامت، بیان اسرار بیمار نیز به هر  شکلی خلاف اخلاق و مقررات است، مگر اینکه پزشک اجازه کتبی داشته باشد و بر اساس هماهنگی با سازمان نظام پزشکی باشد. بعضی خدمات مانند نشان دادن آنلاین جراحی‌های زنده در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی کاملا خلاف قانون و عرف است و کشورهای دیگر نیز مجاز به آن نیستند. پزشکان می‌توانند تخصص، نوع خدمات و مکان آن را با کسب مجوز اعلام کنند، اما نباید وارد جزییات خدمت شوند و مواردی را مطرح کنند که مردم نمی‌توانند درستی آنها را تشخیص دهند. همچنین این اطلاع رسانی‌ها نباید نیاز القائی ایجاد کند.

جهانگیری همچنین اعلام کرد که مردم در صورت مشاهده این تخلفات، می‌توانند به نظام پزشکی‌های سراسر کشور یا معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها