بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
تحرکات منطقه‌ای علیه ایران مدت‌هاست وارد فاز شدیدتری شده و افزایش هجمه‌ها و تخریب‌ها را علیه کشورمان به همراه داشته است.
تدبیر24»طراحی فراتر از ادعاهایی است که از سوی امارات، بحرین و رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن علیه ایران مطرح می‌شود. امارات و بحرین در طرح مذکور علیه ایران چندان به شمار نمی‌آیند. به عبارتی باید گفت که این کشورها علیه ایران به کار گرفته شدند. در واقع رژیم صهیونیستی بیش از سایر کشورها تلاش می‌کند تا بتواند طراحی وسیع علیه ایران در منطقه داشته باشد. زیرا احساس خطر کرده و تصورش بر این است که از سوی ایران تهدید می‌شود. بنابراین رژیم صهیونیستی و حامیان ‌منطقه‌ای‌اش که درصدد بودند از طریق داعش در برابر ایران بایستند و جمهوری اسلامی را سرگرم مبارزه با داعش کنند تا اهداف خود را در منطقه دنبال کنند، امروز که تروریست در منطقه شکست خورد و حتی طرح تجزیه اقلیم کردستان و استعفای سعد حریری در لبنان نیز با عدم موفقیت روبه‌رو شده است، رژیم صهیونیستی و متحدانش به دنبال ایجاد چالش برای ایران درمنطقه‌ هستند. از سویی این کشورها از همان ابتدا که مساله برجام مطرح شد همه تلاش خود را به‌کار بردند تا برجام به نتیجه نرسد و پس از تصویب برجام به دنبال تخریب توافق بودند اما نتیجه‌ای از تخریب‌ها کسب نکردند. با انتخاب دونالد ترامپ امید تازه‌ای در دل رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌اش ایجاد شد و عربستان را هم با خود همراه کردند. زیرا عربستان سال‌هاست که تلاش می‌کند هژمونی و برتری خود را به رخ کشورهای منطقه بکشد. این کشور گمان می‌برد که چون حرمین شریفین را دارد و هزینه‌های کلان برای توسعه نفوذ خود در سطح جهان انجام می‌دهد، از سویی پیش نمازهایی را برای مسجد تربیت کرده و مسجد‌سازی می‌کند و اوراق تبلیغی، صوتی و تصویری فراوان در سطح جهان پخش می‌کند، می‌تواند در مقابل ایران ایستادگی‌ کند. ریاض همه این اقدامات را انجام می‌دهد تا به برتری خود در منطقه دست یابد. با این همه ریاض مرتکب یک اشتباه استراتژیک شد و سراغ خشونت‌طلب‌ها و تکفیری‌هایی رفت که حیثیت و اعتبار این کشور را از بین بردند. به عبارتی داعش به‌جای اینکه به پیشبرد اهداف عربستان کمک کند، جنایت‌هایش در منطقه به بی‌اعتباری سعودی‌ها منجر شد. اکنون با شکست منطقه‌ای عربستان، رژیم صهیونیستی هم از این کشور نهایت ‌بهره‌برداری را کرده است تا وارد فضای رقابتی منطقه‌ای شود. اکنون میان عربستان و رژیم صهیونیستی ائتلاف صورت ‌گرفته است و بحرین و امارات نیز به تبعیت از این کشورها وارد طرح ایران‌هراسی شدند. امارات و بحرین خود فی‌نفسه عددی نیستند که کاری انجام دهند. عربستان و متحدانش در منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی به پشتوانه آمریکا به دنبال افزایش فشار به ایران هستند. زیرا مساله برجام کاملا به نفع ایران تمام شده است به ویژه اینکه اروپایی‌ها نیز حمایت‌های جدی از برجام به عمل آوردند. به همین دلیل رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا به دنبال افزایش فشار به ایران از طریق ادامه طرح ایران‌هراسی هستند. این کشورها پس از اینکه از طریق برجام به نتیجه نرسیدند اکنون دنبال بهانه‌های دیگری برای تضعیف برجام و در نهایت لغو آن هستند و همچنین درصددند به این بهانه کشورهای منطقه و افکارعمومی جهان را علیه ایران متحد کنند تا آنجا که فرانسه و آلمان نیز اظهاراتی علیه برنامه‌های دفاعی ایران مطرح کرده‌اند که این اظهارات می‌تواند چالش ساز باشد.


جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها