بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
اصولگرایان در روزهای اخیر سردرگم‌ترین کنشگران سیاسی در ایران هستند.
تدبیر24»از سویی نمی‌دانند که با پدیده محمود احمدی‌نژاد چگونه برخورد کنند و از سوی دیگر نیز نمی‌خواهند که نهادهای حاکمیتی را در برابر حملات احمدی‌نژاد تنها بگذارند. این پیچیدگی وضعیت که در واقع خود اصولگرایان با حمایت از احمدی‌نژاد، عامل بروز و ظهور و بسط آن بوده‌اند، نیازمند بازاندیشی در رویکردهای سیاسی این جریان قدیمی و ریشه‌دار کشور است. اصوگرایان همواره باید به‌خاطر حمایت‌های همه‌جانبه خود در قبال محمود احمدی‌نژاد به مردم و تاریخ ایران جواب پس بدهند و البته پاسخگویی و عذرخواهی می‌تواند دارویی نسبتا ارزان و در دسترس برای درمان برخی از دردهای اصولگرایان در شرایط کنونی باشد. جریان اصولگرایی که به جهت حمایت‌های همه‌جانبه از محمود احمدی‌نژاد، در تمامی انتخابات‌های برگزار شده از سال 92 تا کنون، مغضوب ملت ایران واقع شده است؛ چاره‌ای جز عذرخواهی از محضر ملت و تلاش برای جبران اشتباهات گذشته خود ندارد. اینک در گوشه و کنار این جریان صداهایی چون محمدرضا باهنر و احمد توکلی هستند که نسبتا به اشتباهات خود به‌طور تلویحی اذعان دارند اما در بخش‌های عمده جریان مذکور، در قبال احمدی‌نژاد و یارانش، یا سکوت حاکم است یا سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن رفتارهای او و اطرافیانش دارند. شیوه‌ای که به‌نظر می‌رسد بازهم مقبول طبع ملت ایران واقع نشود و برای اصولگرایان در انتخابات‌های آتی هزینه‌های کلانی بتراشد. جریان راست سنتی اینک از سویی و در درون با اعتراض نواصولگرایان مواجه است و از سوی دیگر با ضعف شدید تشکل نوپا و پرهزینه جمنا دست و پنجه نرم می‌کنند، در برابر احمدی‌نژاد برای خود نه راه پس باقی گذاشته‌اند و نه راه پیش. بهترین تعبیر را در این باره محمد مهاجری بر زبان آورد که گفت: ما اصولگرایان حالاها حالاها باید در قبال حمایت از احمدی‌نژاد جواب پس بدهیم. هنوز هم برای طلب توبه در برابر پروردگار و در محضر ملت ایران دیر نشده است. بهتر است که اصولگرایان تا طعم شکست انتخاباتی سنگین دیگری را نچشیده‌اند، جوانمردانه بیایند و در برابر ملت ایران به جهت حمایت از محمود احمدی‌نژاد و اقدامات و رفتارهای گذشته و اکنونش، پوزش بطلبند و تضمین بدهند که دیگر هرگز در دام هندوانه‌های در بسته پوپولیستی نخواهند افتاد. اصولگرایان باید چشمان خود را باز کنند و ببینند که ملت ایران از رویکردهای افراطی و تند دل خوشی نداشته و خواهان استیلای مجدد چنین رویکردی بر مصدر امور اجرایی و تقنینی در کشور نیست. این جریان باید بتواند با سازماندهی مجدد خود بر مبنای ارزش‌های عالی انقلاب و قانون اساسی و همچنین نیازهای روزآمد یک جامعه پویا و جوان همچون جامعه ایران، دوباره به صحنه رقابت‌های سیاسی کشور بازگردد. متاسفانه باید گفت با تداوم رویکردهای فعلی و همچنین عدم اعلام برائت از عملکرد گذشته، اصولگرایان کما فی‌السابق، در میان مردم با اقبال عمومی مواجه نمی‌شوند و به همین جهت راهکار ساده‌تر را برگزیده‌اند؛ تخریب امید مردم. این راهبرد نیز برای کاهش امید مردم و در نتیجه کاهش مشارکت مردم در انتخابات‌های آتی اتخاذ شده است که عواقب روشنی را نیز برای آن نمی‌توان متصور بود.


داریوش قنبری،فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها