بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
«در حالی که موافقان دولت تنها ۱۵ درصد موقعیت‌های شرکت حضوری در برنامه‌های صدا و سیما را در اختیار داشتند، مدیران جام جم بیش از ۸۰ درصد موقعیت‌ها را در این زمینه به اصولگرایان منتقد یا مخالف دولت اختصاص دادند. این دست محاسبات را می‌توان خیلی بیشتر از این ادامه داد اما تا همین جا هم مشخص می‌شود که وقتی منتقدان صداوسیما از یک‌طرفه بودن تریبون این رسانه که عنوان «ملی» هم برای خود قائل است، صحبت می‌کنند، از چه وضعیتی حرف می‌زنند.»
تدبیر24»روزنامه ایران نوشت: «اعتراضات روزهای اخیر آن قدرها هم برخی چشم‌ها را به روی واقعیت باز نکرد؛ یک نمونه‌اش صداوسیماست. رسانه‌ای که در تمام این روزها تریبون خود را به صورت کاملاً نامتعادل در اختیار منتقدان و مخالفان دولت قرار داده بود این اما در جام جم روش جدیدی نیست.

در دو دهه اخیر بزرگ‌ترین رسانه کشور چهار رئیس را تجربه کرده که همگی بر همین راه رفته‌اند. این چند روز اخیر هم که کشور اعتراضاتی بعضاً خشن را تجربه کرد، هم مسیر صداوسیما با تغییری مواجه نشد. حالا خیلی‌ها هستند که جام جم را هم در جمع مقصرین اعتراضات اخیر به شمار می‌آورند. استدلال منتقدان عموماً ناظر به سه محور است؛ ندادن تریبون عادلانه به همه گرایش‌ها، حمایت یا انتقاد از دولت‌های مختلف با توجه به گرایش‌های سیاسی این دولت‌ها و نهایتاً انداختن تمام بار مطالبات و شرایط کشور به دوش دولت. سه محوری که در یک هفته گذشته هم همچنان پررنگ‌ترین تأثیر را در خط خبری و رسانه‌ای صداوسیما داشتند.

اگر بخواهیم موضوع را با عدد و رقم شرح دهیم، می‌توانیم به ۳۰ میهمان صداوسیما در یک هفته اخیر در برنامه‌های گفت‌وگومحور این رسانه اشاره کنیم. ۳۰ میهمانی که ۲۰ نفر از آنها گرایش اصولگرای منتقد دولت را داشتند. در میان ۱۰ نفر باقی مانده هم یک منتقد غیر اصولگرای دولت و یک مدیر عالی‌رتبه قوه قضائیه دیده می‌شوند. سهم اصلاح‌طلبان حامی دولت در میان این افراد ۳ نفر و اصولگرایان حامی دولت هم ۲ نفر است و از مقامات دولتی هم این محمدباقر نوبخت بوده که یک بار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شد. البته باید این را هم اضافه کرد که از این تعداد ۲ نفر هم میهمان خارجی برنامه‌های صداوسیما بوده‌اند. به این ترتیب از میان ۳۰ چهره‌ای که به نحوی در این روزها در صداوسیما تریبون گرفتند، تنها ۶ نفر حامی دولت از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا حاضر بودند؛ یعنی تنها ۲۰ درصد میهمانان. آن هم در شرایطی که بیش از ۶۶درصد این افراد از جریان اصولگرای منتقد و مخالف دولت بودند و درصد کل منتقدان و مخالفان دولت در این برنامه‌ها عدد ۷۰ درصد را نشان می‌دهد.

اما این تازه اول محاسبات عددی ما برای فهم رویکرد صداوسیما در روزهای اعتراضات است. ماجرا جایی جدی‌تر می‌شود که بدانیم از میان ۶ موافق دولت در این برنامه‌ها تنها سه نفر امکان شرکت حضوری در برنامه‌ها را داشتند؛ محمدباقر نوبخت در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، محدثی گیلوایی در برنامه زاویه شبکه چهار و مصطفی کواکبیان در برنامه متن و حاشیه شبکه سه. سه نفر دیگر همگی میهمانان تلفنی برنامه‌های صدا و سیما بودند.

این رقم‌ها اما برای منتقدان و مخالفان دولت کاملاً متفاوت است؛ ۱۷ نفر از اصولگرایان منتقد و مخالف دولت امکان شرکت حضوری در برنامه‌های صداوسیما پیدا کردند و چهار نفر از طیف منتقدان و مخالفان دولت هم تلفنی یا به وسیله اسکایپ در این برنامه‌ها مشارکت کردند. بر این اساس درصدبندی عملکرد صداوسیما این گونه خواهد بود؛ در حالی که موافقان دولت تنها ۱۵ درصد موقعیت‌های شرکت حضوری در برنامه‌های صدا و سیما را در اختیار داشتند، مدیران جام جم بیش از ۸۰ درصد موقعیت‌ها را در این زمینه به اصولگرایان منتقد یا مخالف دولت اختصاص دادند. این دست محاسبات را می‌توان خیلی بیشتر از این ادامه داد اما تا همین جا هم مشخص می‌شود که وقتی منتقدان صداوسیما از یک‌طرفه بودن تریبون این رسانه که عنوان «ملی» هم برای خود قائل است، صحبت می‌کنند، از چه وضعیتی حرف می‌زنند.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها