بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۹۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
در روزهای اخیر به دلیل کثرت و انباشت مشکلات، اعتراضاتی در جامعه رخ داد که در بخش‌هایی منجر به خشونت شد.
تدبیر24»در چنین مواقعی باید تلاش کرد حرف مردم شنیده و نیازهای بحق مردم جدی گرفته شود. از بحث‌های مهم معیشتی نظیر گرانی گرفته تا معضل عظیم بیکاری، مباحثی نظیر ضریب جینی که نماگر اصلی فاصله طبقاتی‌ است، بحث رشد اقتصادی پایدار و در نهایت پایین بودن درآمد سرانه، باید علاوه بر شنیده شدن، مرتفع شوند. هنگامی ‌که مردم مشکلی را احساس می‌کنند، مسئولان باید در یک فضای امن و آرام که مورد سوء‌استفاده بیگانگان قرار نگیرد، باید مسائل مردم را بشنوند و تلاش کنند تا با حل مشکل مربوطه، اعتماد اقشار مختلف جامعه را نیز جلب کنند. طبیعی است که در هنگام بروز مشکلات و ناآرامی‌ها در سطح جامعه، برخی از افراد فرصت‌طلب نیز جلو می‌آیند و خواسته‌ها و نیات خودشان را به مطالبات مردمی سنجاق می‌کنند، حال آنکه مشخص نیست که آیا عموم مردم نیز چنین مطالبه‌ای را در دستور کار خود دارند و یا خیر! به همین جهت این افراد تلاش می‌کنند تا خواسته‌های شخصی و یا خط‌دهی شده خود را از طریق مسیرهای آمیخته با خشونت دنبال کنند. امیدوارم که ما از تجارب گذشته کشور در شرایط مشابه استفاده کنیم. دانشجویان و افرادی که بدون تجربه در چنین فضاهایی قرار گرفتند، باید آزاد شوند، باید فضای همدلی و همراهی در جامعه فراهم شود تا مشکلات اساسی که در مسائل داخلی و خارجی داریم را با همراهی عمومی مردم حل کنیم. ما در دنیا، دشمنان کمی نداریم. به همین جهت باید تلاش کنیم که از اعتماد مردم برای پیشرفت و توسعه حداکثری کشور جلب شود. لازمه‌ توسعه این است که اعتماد مردم را از طریق دانشجویان فعال و پویای جامعه جلب کنیم، نه اینکه دانشجویان را مورد شماتت قرار دهیم. نباید اجازه دهیم که شکاف اساسی در جامعه به وجود بیاید؛ اگر از تجارب گذشته استفاده نکنیم، دیگران (بیگانگان) سوءاستفاده می‌کنند و مسائل و مشکلاتی در مسیر پیشرفت کشور ایجاد خواهند کرد. باید بیداری دانشجویان را به فال نیک بگیریم و برای این اتفاق خجسته که دانشجویان نسبت به مسائل کشور بی‌تفاوت نیستند، سجده شکر به‌جا بیاوریم. دانشجوها همواره در گذشته پیش از این نیز، در عرصه‌های حساس برای شکوفایی و سربلندی کشور وارد عرصه شدند، از مبارزات انقلابی در سال 57 تا دفاع مقدس و پس از آن در دوره سازندگی و اینک در تمامی ایام انتخاباتی گرمی‌بخش فضای سیاسی کشور هستند و نشاط و پویندگی را به سایر عرصه‌های اجتماعی کشور تزریق می‌کنند. باید تلاش کنیم تا از این فضاها با تدبیر بگذریم. باید بتوانیم اعتماد دانشجویان را به نظام اسلامی جلب کنیم و نشان دهیم که دانشجو را از صف اخلالگران در نظم و امنیت عمومی کشور جدا می‌دانیم. مسئولان و خدمتگزاران جامعه باید کاری کنند که زمینه‌های حضور فعالانه‌تر و مسئولانه‌تر دانشجویان در عرصه‌های محتلف در کشور فراهم شود، کافی ا‌ست به دانشجویان‌مان اعتماد کنیم و آن‌ها را فرزندان خود بدانیم و ماهیت پرسشگر و مطالبه‌گر آنها را به‌رسمیت بشناسیم.


علی قنبری،استاد دانشگاه
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها