بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۹۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
روزی از روزهای ماه دسامبر سال ۱۹۶۷ بود که «هارولد ای. هولت» نخست‌وزیر استرالیا برای شنا به دریا رفت و پس از آن هرگز کسی او را ندید. آیا هولت ربوده شده است؟ آیا همراه با معشوقه‌اش فرار کرد؟ و یا هیچ اتفاق خاصی نیافتاد و هولت نیز به مانند هر کس دیگر در آب‌های دریا غرق شد؟
تدبیر24»«تاریخ ایرانی» در ادامه نوشت: آیا کار سازمان جاسوسی آمریکا یعنی سیا بود؟ آیا جاسوسان ایالات متحده آمریکا هارولد‌ ای. هولت را تنها به این خاطر که قصد داشته یگان‌های نظامی کشورش را از جنگ ویتنام خارج کند به قتل رساندند؟ و یا برعکس نیروهای ویتنام شمالی دقیقا به این خاطر که هولت قصد خروج از جنگ را نداشت و از رژیم هانوی حمایت می‌کرد او را ترور کردند؟ آیا ویتنام شمالی‌ها امید داشتند که جانشین هولت گامی در جهت خروج از جنگ بردارد؟

البته حدس و گمان‌های بی‌شمار دیگری نیز در مورد سرنوشت اسرارآمیز هولت وجود دارد. با این حال هولت تا به امروز تنها رئیس دولت یک کشور دموکراتیک و مهم به شمار می‌آید که در خلال دوران نخست‌وزیری ناپدید شده و اثر و ردپایی از وی به دست نیامده است. البته بودند دولتمردان مهمی که در دوران خدمت خود چشم از جهان فرو بستند، به عنوان مثال جورج پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه و یا فرانتز یوزف اشتراوس نخست‌وزیر ایالت بایرن آلمان که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۸۸ بدرود حیات گفتند اما لقب نخست‌وزیر ناپدید شده و مفقودالاثر در این دهه‌های اخیر تنها به هارولد‌ ای. هولت تعلق دارد.

شاید خلاقانه‌ترین تئوری در مورد ناپدید شدن هولت از سوی آنتونی‌ گری روزنامه نگار بریتانیایی مطرح شده باشد. این تئوری در سال ۱۹۸۳ و در قالب کتابی کوچک و ۲۲۴ صفحه‌ای به نام «نخست‌وزیر یک جاسوس بود» منتشر شد. بر اساس این تئوری هارولد هولت از سال ۱۹۲۹ برای چین کار می‌کرد و به عبارت بهتر در مرحله نخست برای رژیم ناسیونالیست کومین تانگ و بعد‌ها برای کمونیست‌های چین فعالیت داشت. اما در ماه مه ۱۹۶۷ بود که هولت متوجه شد اداره ضد جاسوسی استرالیا به او مظنون شده است و به همین خاطر روز ۱۷ دسامبر‌‌ همان سال به بهانه شنا به ساحل چویوت رفت و در آنجا یک زیردریایی ارتش سرخ چین انتظارش را می‌کشید. بر این اساس هولت که متولد سال ۱۹۰۸ بود تا پایان عمر در پکن پایتخت جمهوری خلق چین بسر برده است.

در تئوری دیگری که البته اصلا استحکام تئوری اول را ندارد آمده است که هولت به صورتی کاملا آگاهانه و عمدی ناپدید شد تا بتواند در کشوری دیگر در کنار معشوقه‌اش زندگی کند. اما این تئوری نکات لاینحل زیادی دارد زیرا هولت مردی شاد و سرزنده بود که به عنوان سیاستمداری موفق و مشهور نمی‌توانست به راحتی و با هویتی جعلی در کشورهای انگلیسی‌زبان زندگی کند بدون آنکه چهره‌اش شناخته شود. مگر آنکه صورت خود را به دست جراح سپرده و کاملا تغییر چهره داده باشد. و اگرچه هولت تباری آلمانی نیز داشت اما نه تنها زبان آلمانی بلکه هیچ زبانی به غیر از انگلیسی بلد نبود و نمی‌توانست بدون جلب نظر در کشوری غیرانگلیسی‌زبان زندگی کند. حتی اگر چهره خود را تغییر داده باشد نیز مساله زبان همواره برای وی مشکل‌ساز می‌شد.

اما شاید داستان هولت و سرنوشت وی کاملا از جنس دیگری باشد؟ آیا هولت دست به خودکشی زده است؟ طرفداران این نظریه ادعا می‌کنند که هولت از نظر درونی فردی افسرده بوده و به عنوان سیاستمدار از ناکامی‌های زیادش رنج می‌برده است. این در حالی است که هولت سیاستمداری بود که پس از ۳۰ سال نمایندگی پارلمان استرالیا و در مجموع ۱۷ سال وزارت در سال ۱۹۶۶ به نخست‌وزیری این کشور رسید و فرد در مجموع موفقی به نظر می‌رسید. مخالفان نظریه خودکشی هم ادعا می‌کنند که هولت در نظر داشت در سال جدید کابینه خود را ترمیم کند و برای آن برنامه‌ریزی کرده بود.

آیا هولت توسط یکی از رقبای سیاسی به قتل رسیده است؟ مخالفان این نظریه بر این باورند که ناپدید شدن هولت عرصه سیاسی استرالیا را به هرج و مرج کشید و هیچ سیاستمدار رقیبی حاضر به این کار نمی‌شد. جانشین هولت علی‌القاعده معاون وی یعنی ویلیام مک‌ماهون بود اما حزب حاکم به مک‌ماهون اعتماد نداشت و به همین خاطر «جان مک ایون» به نخست‌وزیری رسید اما پس از ۳۲ روز کنار رفت و جای خود را به یک لیبرال دیگر به نام جان گورتون داد. بدین ترتیب مک‌ماهون در سال ۱۹۷۱ به نخست‌وزیری استرالیا رسید. با توجه به همه این واقعیت‌ها بعید به نظر می‌رسد فردی که تا این اندازه بی‌وجدان بوده که نخست‌وزیر را به قتل برساند از سوی مجلس به این سمت انتخاب شود. بی‌تردید پارلمان استرالیا پس از کسب اطمینان کامل از اینکه مک‌ماهون در مظان اتهام قرار ندارد به وی رای اعتماد داد.

پس بدین ترتیب چه نظریه دیگری در مورد ناپدید شدن هولت باقی می‌ماند؟ بهتر آن است که به موقعیت و شرایط زمانی و محیطی روزی که هولت ناپدید شد با دقت بیشتری توجه کنیم. آن روز یکشنبه ۱۷ دسامبر ۱۹۶۷ اوج تابستان و گرمای آن در استرالیا بود. آن نخست‌وزیر اهل ملبورن در آن روز به تنهایی به خانه ساحلی‌اش رفت و همسرش زارا آخر هفته را در پایتخت یعنی کانبرا ماند.

هولت قبل از ظهر یک اسپری پشه‌کش و مقداری بادام زمینی و یک روزنامه چاپ یکشنبه خرید و همراه با تنی چند از آشنایانش به ساحل رفت تا یک کشتی جهانگردی معروف را که آن روز‌ها در ملبورن بود ببیند. راس ساعت ۱۲:۱۵ به دوستانش پیشنهاد داد که برای یک شنای کوتاه به ساحل چیویوت بروند. نخست‌وزیر استرالیا می‌خواست از شدت گرما تنی به آب بزند و افزون بر آن برای صرف ناهار اشتهایش بیشتر شود.

با این حال تنها یکی از همراهان وی به دریا رفت و در‌‌ همان نزدیکی ساحل کمی شنا کرد و متوجه شد که یک نیروی مکش قوی مانند یک گرداب او را به زیر آب می‌کشد. اما هولت که عاشق دریا بود به شنا کردن ادامه داد و رفته رفته از دیدرس دوستانش خارج شد.

جسد هولت حتی پس از دو روز جستجوی بی‌وقفه هم پیدا نشد و هرگز کسی آن را پیدا نکرد. اگرچه شواهد بر مرگ هولت دلالت دارد اما تئوری‌های توطئه از‌‌ همان روز نخست انتشار یافت و این شایعات و نظریه‌ها امروز نیز دهان به دهان می‌چرخد. به همین خاطر چندی پیش انبوهی از مدارک و اسناد در مورد مرگ آن نخست‌وزیر مفقودالاثر از سوی آرشیو ملی استرالیا در اینترنت قرار گرفت. بر اساس این اسناد و مدارک هارولد‌ ای. هولت احتمالا خفه شده و جسدش به اعماق دریا کشیده شده است. بر اساس همین مدارک هیچ زیردریایی چینی منتظر وی نبوده و هیچ کشتی تفریحی و معشوقه‌ای هم وجود نداشته است و البته سازمان سیا هم در این مورد نقشی ایفا نکرده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها