بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵
با به پایان رسیدن ثبت نام در دوازدهمین چالش فناوری نانو در زمینه طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص مستمر گلوکز خون 35 طرح مفهومی از سوی محققان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به این چالش ارائه شد.
تدبیر24»ثبت نام دوازدهمین چالش فناوری نانو با عنوان "طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکز خون (برون‌تنی)" که از سوی ستاد توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود از ۲۰ آبان‌ماه آغاز شد و در ۱۲دی ماه به پایان رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در کشور ۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و ۹ میلیون نفر نیز در معرض ابتلا به آن قرار دارند. با توجه به افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، کلیوی و سایر عوارض مشابه در این بیماران، غربالگری و تشخیص زودرس دیابت در افراد با ریسک بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای این منظور تاکنون انواع مختلفی از دستگاه‌های پرتابل اندازه‌گیری گلوکز توسط شرکت‌های مختلف طراحی و ساخته شده و به مرحله تجاری رسیده است.

جدیدترین فناوری تجاری‌شده اندازه‌گیری گلوکز خون «سامانه‌ مستمر تشخیص گلوکز خون» است. در مهمترین نوع نانوحسگرهای الکتروشیمیایی تماسی، یک سوزن بسیار باریک وارد بدن می‌شود و به طور مداوم میزان گلوکز مایع میان‌بافتی اندازه‌گیری و گزارش می‌شود.

در این راستا با اتکا به ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور، این مساله با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه فناوری نانو یک رقابت فناورانه با عنوان «چالش طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکز خون (برون‌تنی)» به فراخوان گذاشته شد.

در مدت ثبت‌نام در این چالش، ۳۵ طرح مفهومی از سوی محققان و فناوران دریافت شد که بیش از ۲۵ درصد از این تعداد دارای نمونه اولیه‌ بودند. بیش از ۸۰ درصد طرح‌های دریافتی در قالب گروهی در این رقابت ثبت‌نام شده‌اند که در میان آن‌ها ۲ شرکت نیز حضور دارد.

علاوه بر مشارکت ۲۹ تیم دانشجویی، حدود ۲۰ درصد طرح‌های ثبت‌نام شده متعلق به اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است. علاوه بر آن حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان در چالش فناوری با عنوان طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیص مستمر گلوکز خون (برون‌تنی) را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری تشکیل می‌دهند.

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی آغاز شده است. شرکت‌کنندگان در این چالش می‌توانند با ورود به سایت سامانه چالش‌های نوآوری و فناوری ایران (nanochallenge.ir) از آخرین وضعیت طرح خود در صفحه کاربری اختصاصی خود مطلع شوند.

به منتخبان مرحله اول چالش تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی در جهت تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح پیشنهادی تعلق خواهد گرفت. برگزیدگان طی مرحله دوم باید یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح مفهومی پیشنهادی خود ارائه دهند.

در پایان این مرحله طرح برتر نهایی علاوه بر دریافت جایزه نقدی به ارزش ۲۵۰ میلیون ریالی از تسهیلات تجاری‌سازی ویژه برای توسعه فناوری تا مرحله تولید انبوه و فرصت ارائه طرح خود نزد سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بهره مند خواهند شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، راهیابی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها