بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۹۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
اخیرا و بعد از برخی تجمعات در تهران و سایر شهرها مجددا نهاد‌های مدنی بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی به خصوص فصل حقوق ملت تاکید دارند؛ اصولی که دولت را موظف به اجرای وظایفی در برابر ملت می‌دارد.
تدبیر24»در رابطه با طرح دو فوریتی انتخاب یک مکان در تهران، برای اعتراضات عمومی که با ۱۰ رای موافق و پنج رای مخالف که امروز در شورای شهر مطرح شد، باید اعلام داشت که وجود این مرکز یا مراکز، صرفا به این مفهوم نیست که مردم در سایر محل‌ها حق بیان مطالبات خود را ندارند بلکه شاید به این دلیل باشد که نیروی انتظامی و پلیس بتوانند امنیت معترضان را تضمین کنند تا اتفاقات اخیر تکرار نشود و مردم بتوانند آزادانه به بیان درخواست‌های خود بپردازند. بدیهی است اقدام اخیر در تعیین مکانی برای اعتراضات نباید اصل 27 قانون اساسی‌مبنی‌بر «تشکیل‌ اجتماعات ‌و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به‌شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد» را مضیق تفسیر کند. از طرفی نباید فراموش کرد که ایجاد این مکان‌ها صرفا باید به دلیل بالا بردن سطح امنیت معترضان باشد و نه دلیل دیگر. از این رو نباید فراموش کرد که باید قوانینی دراین مکان‌ها اجرایی شود که از مهم‌ترین آنها ممنوعیت عکس‌براری و فیلمبرداری است. درباره اخذ مجوز هم باید گفت بر اساس قانون نیازی به مجوز برای اینگونه اعتراضات نیست. ایجاد این اماکن به منزله‌ زیرسوال بردن حقوق شهروندی نباید تلقی گردد. مردم باید بتوانند کماکان از اصل بند 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی بهره‌مند شوند که این بدین معناست که همچنان بعد از ایجاد این اماکن نیز مردم می‌توانند در میدان‌های اصلی شهر، خیابان‌ها، معابر و مکان‌های دیگر نیز راهپیمایی کنند و با ساخت این محل‌ها به اصل قانون صدمه‌ای وارد نشود. در رابطه با گزینش افراد در این اماکن هم باید اشاره داشت به‌ هرحال زمانی که قصد داریم هدف بزرگی را دنبال کنیم، طبیعی است که در این راه با حواشی و محدودیت‌هایی مواجه شویم و قاعدتا برای رسیدن به خواست بزرگ خود باید این محدودیت‌ها را بپذیریم. هرچند مجدد تاکید می‌شود که این مساله به این منظور نیست که اعتراض صرفا در این مکان‌ها قابل بیان است و ساخت این اماکن صرفا باید برای حفظ امنیت معترضان باشد. باید اصول قانون اساسی در بخش حقوق ملت همچنین حقوق شهروندی را محترم شمرد و هر نوع مصوبه‌ای که باعث تضییع این حقوق شود باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.

بهمن کشاورز، حقوقدان
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها