بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۹۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
در ایران مطابق با قانون اساسی مردم می‌توانند انتقادات خود را ابراز کنند، به‌طوری که در سال‌های اخیر شاهد بودیم که به شکل متناوب اعتراضات مختلف صنفی و تشکیلاتی در مکان‌های مختلف از جمله در مقابل مجلس، برگزار شد.
تدبیر24» آنچه این روزها در برخی از شهرها اتفاق افتاد، تبدیل اعتراضات به‌نوعی اقدامات خشونت‌بار بود. شواهد و قرائن موجود، در به خشونت کشیدن اعتراضات بحق مردم ایران معطوف به نقش عربستان سعودی و به‌طور مشخص شخص محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است. مصاحبه نخست بن سلمان با شبکه تلویزیونی ان‌.بی.سی و سپس شبکه العربیه و طرح صریح این موضوع که «جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم»، یک سخن رسمی‌ است و بار حقوقی و قانونی بر آن مترتب می‌شود که هر‌گونه اتفاقی را در خارج از چارچوب‌های عادی و روزمره اجتماعی ایران، می‌توان به ولیعهد کم‌تجربه و رادیکال عربستان نسبت داد. همچنین شاهزاده ترکی‌الفیصل رئیس سابق استخبارات عمومی عربستان نیز در سال گذشته در میان سران گروهک تروریستی منافقین حضور یافت و از وجود طرحی برای سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران خبر داد! این موارد همگی قابل یادآوری است و نشان‌دهنده این است که عربستان به سخن گفتن اکتفا نکرده و به مجموعه‌ای از اقدامات متوسل شده است که در روزهای گذشته در برخی از شهرها مشاهده می‌شد. به‌نظر می‌رسد که از میان بازداشت ‌شدگان می‌توان اسناد و مدارکی را درباره نحوه ارتباط‌گیری با بیگانگان به دست آورد. البته ایران این حق را برای خود محفوظ داشته و هرطور که مقتضی بداند، نسبت به این موضوع در سازمان ملل، شورای امنیت، کمیسیون حقوق بشر، دادگاه لاهه، دیوان بین‌المللی کیفری، دیوان بین‌المللی عدل اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی، می‌تواند شکایات جداگانه خود را ارسال کند. جرم و نیت مجرمانه آشکاری در این میان وجود دارد و آثار مخرب و مستندات پیرامونی نیز در این زمینه در اختیار ایران قرار دارد. ایران خود را مختار هرنوع عکس‌العمل در قبال عربستان می‌داند. آمریکا نیز برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود که در اقصی نقاط دنیا مرتکب شده، بیهوده خود را به زحمت می‌اندازد زیرا این جنایات از خورشید روشن‌تر است! تخلف در قبال کنوانسیون‌های جهانی و عدول از مقررات بین‌المللی، به وضوح در اقدامات سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا مشهود است. قوانین بین‌المللی دخالت در امور داخلی ملت‌ها را ممنوع می‌کند، جنایاتی که آمریکا در سوریه مرتکب شده و همچنین اقدامات ویرانگر و جنایتکارانه‌ای که در یمن با واسطه عربستان ترتیب داده است، قابل چشم‌پوشی نیست و یک موضوع مخفی نیست. سازمان ملل می‌تواند دولت آمریکا را مورد مواخذه و محکومیت قرار دهد. تلاش آمریکا برای متهم ساخت ایران نیز، رویه‌ای تکراری و قابل پیش‌بینی است که می‌شود به طرق دیپلماتیک با آن برخوردهای قانونی را صورت داد. ما اطمینان داریم که جنایت آمریکا در حمایت از گروه‌های تروریستی و پشتیبانی از آنها از چشم ملت و دولت ایران پنهان نخواهد ماند و دولت ایران این مسائل را در محافل بین‌المللی مورد پیگیری قرار خواهد داد و آمریکایی که اکنون به‌دلیل ارتکاب به اقدامات خلاف قانون مورد شماتت و انزوای بین‌المللی‌ است، از فلسطین گرفته تا یمن و موارد دیگر، اینک به انزوا کشیده شده است و با پیگیری‌های دولت جمهوری اسلامی ایران به انزوای بیشتری نیز کشیده خواهد شد.


صباح زنگنه، کارشناس روابط بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها