بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۹۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
معاون فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه چند صدایی در ابتدای دولت یازدهم در دانشگاه‌ها وجود نداشت، گفت: اکنون می‌توان گفت در دانشگاه‌ها چند صدایی وجود دارد اما قاعدتا صدای برخی بلند تر است.

تدبیر24»دکتر محمدرضا فراهانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب گفت: به این دلیل از کرسی‌های آزاداندیشی استقبال نشد که در این کرسی‌ها افراد باید آزادی داشته باشند و بتوانند هر مطلبی که می‌خواهند را بیان کنند اما تا جایی که ما در جریانیم افراد شرکت کننده عمدتا احساس ناامنی می‌کنند و به همین دلیل استقبال زیادی از این کرسی‌ها نمی‌کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: به دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها بتوانند در موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی ورود کنند و اعلام کرده‌ایم که هر دانشگاهی باید در سال 6 کرسی آزاد اندیشی برگزار کند و در این رابطه موضوعاتی را نیز بیان کرده و راهنمایی‌های لازم را انجام داده‌ایم و به نظر می‌رسد از ابتدای سال تحصیلی جدید سرعت این جریان در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر خواهد شد و فضای بهتری برای کرسی‌های آزاد اندیشی ایجاد می‌شود.

انقطاع 8 ساله فعالیت انجمن‌های اسلامی در دولت نهم و دهم  و تضعیف این انجمن‌ها 

وی با بیان اینکه انجمن‌های اسلامی در دوران 8 ساله دولت‌های نهم و دهم انقطاع تشکیلاتی داشته‌اند و برخی حدود 4 تا 8 سال تعطیل شدند و فضای فعالیت نداشتند، افزود: انجمن‌های دانشجویی تجارب انباشته خود را از طریق پیشینیان کسب می‌کنند و نسل به نسل این تجارب انباشته می‌شود اما انقطاع تشکیلاتی که برای این تشکل‌ها به وجود آمد موجب شد آمادگی انجمن‌های اسلامی از بین رفته و آمادگی تشکل‌هایی مثل بسیج که در این سال‌ها فعالیت داشتند بیشتر شود و فضا برای آن‌ها باز شده و توانمندتر ظاهر شوند.

فراهانی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی اصلاح طلب، هم اکنون فضای بازی در اختیار دارند ادامه داد: البته به این صورت نیست که این انجمن‌ها بدون هزینه کار کنند؛ قطعا آن‌ها هزینه‌هایی که می‌دهند برای کار سیاسی بیشتر است اما به هر حال تحرک آن‌ها ممکن است مطلوب و ایده آل نباشد ولی قابل قبول است.

وی با اشاره به وضعیت فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در کشور فعالیت‌های فرهنگی بر اساس سلایق و علائق شکل گرفته است و به طور مثال اگر مسئولی علقه فرهنگی داشته است و نگاه فرهنگی خاصی داشته است همان نگاه را در دانشگاه ساری و جاری کرده است.

فراهانی بیان کرد: در حال حاضر در کشور سندهای مختلف مهندسی فرهنگی داریم و دستگاه‌های زیاد دولتی، حاکمیتی و بخش خصوصی که با بودجه‌های دولتی فعالیت می‌کنند فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند ولی تعریف شفاف و شاخصه‌های مشخص برای این فعالیت وجود نداشته است و این به این معنی نیست که کم کاری شده بلکه به این دلیل است که این حوزه بسیار پیچیده است.

وی افزود: در حوزه‌های فرهنگی ما با پیچیده‌ترین موجود عالم یعنی انسان سرو کار داریم  و فعالیت‌ها معطوف به ایجاد تاثیر در مخاطب است بنابراین طراحی این فرآیندها و بررسی تاثیرگذاری آن و سنجش هزینه و فایده در این حوزه کار پیچیده‌ای است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در دنیا نیز شاخص‌های قابل اندازه‌گیری در حوزه فرهنگی وجود ندارد و تا چند سال پیش شاخص‌ها به تیراژ روزنامه‌ها، تعداد صندلی سینماها و زمان مطالعه محدود می‌شد در حالیکه هم اکنون نمی‌توان گفت این شاخص‌های قابل قبولی برای اندازه‌گیری فرهنگ جامعه است.

وی با بیان اینکه در 4 سال گذشته در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت تلاش شده است مبانی تئوریک فعالیت‌های فرهنگی را تعریف کنیم گفت: البته سند فرادستی دانشگاه اسلامی نیز سند بسیار خوبی است که فعالیت‌های فرهنگی در آن سند تعریف شده است.

فراهانی با بیان اینکه وزارت بهداشت در سال‌های اخیر به موضوعات فرهنگی توجه داشته است و سعی کرده است چسبندگی بیشتری بین دانشجویان و فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی ایجاد کند افزود: در ضمن این معاونت میزان اثر گذاری فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌دهیم را رصد کرده است، اما به نظر می‌رسد تا زمانیکه ما مثل سایر حوزه ها بتوانیم هدف،‌ برنامه و اثر بخشی برنامه‌ها را تعیین کنیم راه درازی را در پیش داریم.

دانشجویان اطلاعات و مبانی معرفتی و شناختی خود را هوشمند دریافت نمی‌کنند 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در عصر ارتباطات قرار داریم و دانشجویان در معرض طوفان اطلاعاتی هستند اما متاسفانه اطلاعات و مبانی معرفتی و شناختی خود را هوشمند دریافت نمی‌کنند بلکه به صورت اتفاقی اطلاعاتی را که نسبت به وضعیت روزمره خود در اطراف و در جهان می‌گذرد را به دست می‌آورند که این اطلاعات عمق معرفتی و دانشی ندارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد نسل قدیم نسبت به تاریخ معاصر ایران، گذشته تاریخی خود،  گنجینه‌های بزرگ فرهنگ ایرانی و اسلامی و نسبت به آنچه در اطرافشان اتفاق می‌افتد اطلاعات و بینش بیشتری داشتند افزود: لازم است دانشجویان برای اینکه بدانند در چه نقطه‌ای از تاریخ ایران ایستاده‌اند ، چه مسئولیت‌هایی در برابر کشور دارند  و چگونه آرمان‌های به حق ملت ایران را می‌توانند تحقق ببخشند حتما باید اطلاعات کاملی نسبت به گذشته خود و گذشته تاریخی و  حداقل تاریخ معاصر 100 ساله ایران داشته باشند و این مساله می‌تواند کمک به شناخت بهتر آن‌ها از مسائل روز و گذشته داشته باشند تا چشم انداز آینده را بهتر طراحی کنند و ببینند.

فراهانی گفت: در دانشگاه‌ها هم در حوزه بنیان‌های معرفتی و جهان بینی و هم در تاریخ معاصر ضعف دانشی وجود دارد و به نظر می‌رسد به اندازه‌ای که نسل گذشته این مسائل را درک کردند نسل جوان تصور روشنی از آن‌ها ندارد و غافل است که چه دستاوردهای تاریخی نسبت به گذشته و بعد از زمان مشروطیت نصیب ملت ایران شده است.

وی با بیان اینکه اگرچه هنوز با آرمان‌ها و خواست‌های تاریخی ملت ایران فاصله داریم گفت: به طور مثال یکی از ارزش‌هایی که برای ملت ایران بسیار قابل توجه است و خون‌های زیادی برای آن داده شده است مفهوم آزادی است و در خصوص اینکه در حال حاضر چقدر آزادی بیان و آزادی پس از بیان وجود دارد،  مکانیزم ابراز نظرات مردم و نخبگان به چه صورت است و چه مقدار احساس امنیت برای بیان نظرات وجود دارد اگرچه در شرایط ایده آل و آرمانی قرار نداریم اما باید به گذشته نیز نگاه کرد که چه مسیری طی شده است و چه راه‌هایی برای رسیدن به خواست‌های تاریخی ملت وجود دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: به نظر می‌رسد خرد ورزی و اندیشه‌گرایی و اندیشه ورزی نیز در دانشگاه‌ها و خصوصا نسل جدید که وارد دانشگاه‌ها می‌شوند ضعیف است و نظرات موجود سطحی و روبنایی است و نظرات بر اساس اندیشه و تفکر نیست و این نیازمند تقویت مطالعه و بنیان‌های معرفتی در نسل جوان و دانشجو است.

باید شرایط برای آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها فراهم شود

دکتر فراهانی گفت: نهادهای حکومتی باید صدای مردم را قبل از اینکه بلند شود و خواست‌های مردم را قبل از اینکه بیان شود و حاصل غیر مسالمت آمیز پیدا کند بشنوند و باید از این اتفاقات در هر مقطعی درس گرفت چراکه این کشور متعلق به همه ایرانیان است و باید به همه دیدگاه‌ها  و اندیشه‌هایی که مردم دارند توجه شود.

وی تاکید کرد: ممکن است در نگرش به  موضوعاتی اکثریت و اقلیت وجودداشته باشند اما باید برای اقلیت هم احترام قائل باشیم و به آزادی‌های مشروع احترام بگذاریم و شرایط را برای آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و جامعه ایجاد کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: ما به تساهل و مدارا در تحمل افکار و اندیشه‌هایی که داریم و اینکه شاید برای ما قابل قبول نباشد نیاز داریم و فضا باید باز باشد تا همه بتوانند اندیشه‌های خود را مطرح کنند و چتر جمهوری اسلامی به قدری باید بزرگ باشد که همه مردم کشور را با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف بتواند پوشش دهد.


برچسب ها: تدبیر24 ، چندصدایی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها