محمد زینالی اُناری اظهار کرد: مفاهیمی چون موقعیت و شغل که با محیط زندگی و طبقه اجتماعی مشخص می شوند، بر سبک زندگی موثرند و با ابرازها، مهارت ها و روابط انسانی خاص هر موقعیت و شغل در روابط انسانی نمایان می شوند.
وی با اشاره به اهمیت «منش» در سبک زندگی دانشجویی را متفاوت از سایر گروه های جامعه عنوان کرد و ادامه داد: هر سبک زندگی به خلق آداب و رسوم و منش خاصی می انجامد که برای دانشجو با توجه به موقعیت، محیط، ابزارها و مهارت هایی که دارد با سایر اقشار مردم متفاوت است، مشروط به آن که دانشجو بتواند از این محیط و ابزار استفاده عقلانی کند.
پژوهشگر فرهنگ عامه در ادامه سبک زندگی را به جز وضعیت مالی و مکان، انعکاسی از الگوی تفکر دانست و گفت: جوانی و شور و نشاط ، پویابودن، متکی برخود بودن و داشتن تعاملات و در معرض تفکرات و فرهنگ های مختلف قرارگرفتن از جمله انگاره های موثر بر این سبک از زندگی است.
زینالی یادآور شد: دانشجو وقتی وارد دانشگاه می شود هویت کسب می کند و درک مثبت به خود و عملی که انجام می دهد دارد و هدف او در مرحله اول ورود به دانشگاه، یادگیری و مهارت آموزی است.
زینالی تاکید کرد: اصلی ترین عملی که در دنیای جدید پیش روی ما قرار دارد، ساختن است و سازندگی در هویت یک دانشجو مستتر است.
وی تاکید کرد: در جامعه کنونی اگر بخواهیم صاحب فعل و عاملیت باشیم، این زحمت بر عهده ی نهادی است که دانشجویان در آن مکان قرار دارند تا بتوان در برابر مشابهت یا هیچ شدنی که به اصرار جهانی شدن رخ می دهد، عرض اندام کنیم و این فرصت به جر گفتگوهای سازنده در دانشگاه و جامعه میسر نمی شود.
مسئول مرکز مطالعات و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل اظهار کرد: در سبک زندگی اگر دانشجو بخواهد در همان ساختار فکری که سابق بر این به تولید اقشار فرادست و فرودست می انجامید اندیشه کند، تعاون و همکاری برای ایستادن در برابر جهانی شدن، رخ نخواهد دارد.